'ون های چن' عصر دوشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی در اراک افزود: هوبی یکی از استان های مهم در کشور چین است و 30 درصد تجارت چین مربوط به این استان است.
وی بیان کرد: سرمایه گذاری های زیادی تاکنون در اوهان مرکز استان هوبی چین صورت گرفته و شرکت های بین المللی قدرتمندی از این شهر با جمهوری اسلامی ایران در زمینه خودور سازی، انرژی، فناوری اطلاعات، کشاورزی، صنعتی، سد سازی و سایر زمینه ها همکاری مشترک دارند.
معاون استاندار استان هوبی چین ادامه داد: این استان در زمینه صنعت فضا و تکنولوژی های جدید حرف برای بسیاری برای گفتن دارد و در جریان سفر به استان مرکزی 11 شرکت بزرگ این استان حضور دارند.
چن عنوان کرد: این شرکت ها فردا ( سه شنبه) در سالن کوه نور هتل امیرکبیر اراک توانمندی های خود را در قالب یک نمایشگاه به معرض دید مدیران، مسئولان و سرمایه گذران استان مرکزی قرار می دهد.
وی گفت: استان مرکزی ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری های مشترک تجاری و اقتصادی است و تلاش کارآفرینان این استان در زمینه صنعت، تجارت و کشاورزی ستودنی است.
معاون استاندار استان هوبی چین اضافه کرد: امید است شراکت و همکاری های مشترک مناسبی بین دو طرف ایرانی و چینی صورت گیرد.
چن بیان کرد: استان هوبی خواستار ایجاد یک شهرک صنعتی در شهرستان ساوه است که امید است به زودی به نتیجه برسد.
وی عنوان کرد: زمین پیش بینی شده در شهرستان ساوه برای ایجاد این شهرک صنعتی در این سفر از نزدیک بازدید می شود.
معاون استاندار استان هوبی چین در بخش دیگری از سخنانش گفت: سفر به استان مرکزی، زادگاه امام خمینی (ره)، مایه افتخار است.
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: چین در برجام همکاری های مناسبی با جمهوری اسلامی ایران داشت و این کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون رغبت بیشتری نسبت به سایر کشورها برای تحکیم روابط اقتصادی و سرمایه گذاری داشته است.
ظفر افشون افزود: در راستای تعاملات دوجانبه بین این کشورها، نخست وزیر چین در سال ۹۳ به ایران سفر کرد و در این راستا یادداشت تفاهمی بین وزرای اقتصاد چین و ایران امضاء شد.
وی بیان کرد: ایجاد شهرک های صنعتی توسط شرکت های سرمایه گذاری یکی از مصوبات این تفاهم نامه بود.
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی ادامه داد: کشور چین با مطالعات وسیع تمایل به ایجاد شهرک های صنعتی در ایران دارد و استان مرکزی یکی از استان های مورد نظر آنان است.
افشون بیان کرد: استان مرکزی ظرفیت و پتانسیل های بالایی برای سرمایه گذاری دارد و از پسا برجام تاکنون شمار سرمایه گذاری های خارجی در این استان افزایش چشمگیری داشته است.
وی گفت: استان مرکزی آماده همکاری با استان هوبی چین است و در راستای سرمایه گذاری، همکاری لازم در خصوص تامین زیرساخت ها برای شرکت های سرمایه گذاری صورت می گیرد.
مسئول طرح سرمایه گذاری مشترک استان های هوبی و مرکزی نیز در حاشیه این نشست به ایرنا گفت: هدف از سفر هیات هوبی چین به استان مرکزی آشنایی با ظرفیت ها و توانمندی ها، تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب، ترغیب سرمایه گذاران خارجی و انتقال تکنولوژی و فناوری های جدید به کشور است.
عزیز جنتی افزود: این هیات به مدت سه روز در استان مرکزی حضور دارند و برای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری به شهرستان های محلات و ساوه نیز سفر می کنند.
وی بیان کرد: افزایش سرمایه گذاری های خارجی نقش موثری در افزایش اشتغال و رفع بیکاری دارد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
3005/خبرنگار:معصومه صفری***انتشار دهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.