استان مرکزی با دارا بودن بیش از 2 هزار و 900 واحد صنعتی کوچک و بزرگ به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور و دومین قطب صنایع مادر تخصصی است و این استان علاوه بر دارا بودن ظرفیت های صنعتی جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری درکشور برخوردار است که برخی از این ظرفیت های کشاورزی و صنعتی این استان در سال های گذشته به دلیل وجود تحریم ها، تنگناهای مالی و اقتصادی با مشکلات مختلفی از جمله، نقدینگی، کمبود مواد اولیه تولید و کاهش تقاضای بازار مصرف خارجی مواجه بوده اند.
دولت تدبیر و امید از ابتدای حیات خود افزایش رونق تولید، رفع تحریم ها و راهکارهای حضور تولیدکنندگان در بازارهای داخلی و خارجی را در دستور کار خود قرار داد و در این حوزه با مذاکره با کشورهای 1+5 و اجرای طرح های اقتصادی هدفمند از جمله رونق تولید و خروج از رکود واحدهای کوچک و بزرگ اقدام های ارزشمندی را به منصه ظهور رساند.
بر این اساس اقدام های دولت تدبیر و امید در استان مرکزی را از ظفر افشون معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری این استان جویا شدیم.
س: چه تعداد طرح و در چه زمینه هایی در دولت تدبیر و امید در استان مرکزی اجرایی شده است؟
ج: 6 طرح اثر گذار اقتصادی و سرمایه گذاری شامل بهره برداری از 744 واحد صنعتی، بهره برداری از 20 طرح صنعتی با سرمایه گذاری بیش از 200 میلیارد ریال، ارتقاء و بهبود محیط کسب و کار استان، توسعه سیستم های نوین آبیاری در سطح هفت هزار و 336 هکتاراز اراضی کشاورزی، پرداخت تسهیلات خط اعتباری توسعه مکانیزاسیون برای تامین منابع مورد نیاز خرید سه هزار و هشت مورد تجهیزات در زیر بخش های کشاورزی و پرداخت تسهیلات از محل تسهیلات طرح رونق تولید به بیش از هزار بنگاه تولیدی کوچک و متوسط صنعتی و کشاورزی در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

س: این طرح ها با چه اعتباری به بهره برداری رسیده است و چه تاثیراتی در زمینه افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در استان مرکزی به همراه داشته است؟
ج: از 744 واحد صنعتی در طول سال های 92 تا 95 با اعتباری بالغ بر 34 میلیون و 952 هزار و 524 میلیون ریال به بهره برداری رسیده است که ضمن تولید محصولات مورد نیاز داخلی و تلاش در امر صادرات و زمینه اشتغال برای 9 هزار و 239 نفر را در استان به صورت مستقیم فراهم کرده است.
از 20 طرح صنعتی با سرمایه گذاری بیش از 200 میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است که علاوه بر اینکه توسعه فعالیت، پویایی و زمینه ایجاد واحدهای صنعتی، بیش از 637 واحد صنعتی را به صورت مستقیم ایجاد کرده است.
در زمینه بهبود محیط کسب و کار استان مرکزی نیز در دولت تدبیر و امید با پیگیری های انجام شده، تعامل و همراهی دستگاه های اجرایی استان زمینه رفع موانع تولید، بهبود مستمر محیط کسب و کار افزایش رضایت مندی عمومی و جذب بهتر سرمایه گذار در این استان را به همراه داشته و با بررسی های به عمل آمده توسط مرکز پژوهش های مجلس رتبه این استان در سال 92 تا 95 با بهبود 2 پله ای به رتبه چهار در سطح کشور ارتقاء یافته است.

س:در زمینه ایجاد اشغال در حوزه کشاورزی استان نیز در دولت یازدهم توضیح بفرمایید؟
ج: توسعه سیستم های نوین آبیاری در سطح هفت هزار و 336 هکتار از اراضی کشاورزی و اجرای 6 هزار و 900 هکتار آبیاری میکرو از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان مرکزی است که این مهم افزایش راندمان آب، کاهش هزینه ها و توسعه بخش کشاورزی شده است.
پرداخت تسهیلات خط اعتباری توسعه مکانیزاسیون برای تامین منابع مالی مورد نیاز به منظور خرید سه هزار و هشت مورد تجهیزات زیر بخش های کشاورزی شامل یک هزار و 813 دستگاه انواع تراکتور، 76 دستگاه کمباین، یک هزار و 119 دستگاه انواع ادوات و تجهیزات برای کلیه زیر بخش های کشاورزی از دیگر اقدام های اقتصادی در دولت یازدهم در این استان بوده است.
پرداخت مبلغ یک هزار و 158 میلیارد ریال تسهیلات برای خرید تجهیزات مورد نیاز بخش کشاورزی سبب بهبود تولیدات و افزایش بهره وری در بخش کشاورزی شده است.
پرداخت تسهیلات از محل تسهیلات طرح رونق تولید به بیش از هزار بنگاه تولیدی کوچک و متوسط صنعتی و کشاورزی در سالجاری از اقدام های موثر دولت تدبیر و امید برای ایجاد رونق تولید و افزایش رونق اقتصادی در استان مرکزی بود که اجرای این طرح علاوه بر حفظ هزاران فرصت شغلی در واحدهای کوچک و متوسط بیش از 700 فرصت شغلی جدید نیز در این واحدها ایجاد و در اکثر واحدهای تولیدی رشد تولید به میزان 10 تا 30 درصدی ایجاد کرده است.

س: اقدام های اقتصادی دولت تدبیر و امید چه میزان اشتغال برای استان مرکزی ایجاد شده است؟
ج: فعالیت ها و اقدام های اقتصادی دولت یازدهم 53 هزار و 800 اشتغال جدید را در استان مرکزی به همراه داشته است.
از تعداد شغل های ایجاد شده و ثبت شده در سامانه رصد 20 هزار و 425 اشتغال در سال 92، 13 هزار و 876 اشتغال در سال 93، 11 هزار و 229 اشتغال در سال 94 و هشت هزار و 270 اشتغال جدید در 9 ماه امسال در این استان ایجاد شده است.

س: چه میزان تسهیلات رونق تولید امسال برای ایجاد رونق اقتصادی و افزایش تولید در استان مرکزی پرداخت شده است؟
ج: بر اساس آخرین وضعیت طرح پرداخت تسهیلات رونق تولید در بنگاه های کوچک و متوسط چهار هزار و 430 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به استان مرکزی ابلاغ شده است و یک هزار و 550 مورد متقاضی دریافت این تسهیلات در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند.
991 مورد با تسهیلات مورد نیاز 10 هزار و 583 ریال از سوی کارگروه رونق تولید استان به بانک ها معرفی شده است که 312 مورد به دلیل نبودن مدارک کامل و مراجعه نکردن متقاضیان از سوی بانک ها عودت داده شده است.
از این میزان 440 طرح معرفی شده از طرف کارگروه رونق تولید با تسهیلات چهار هزار و 275 میلیارد ریال در بانک ها مصوب و 350 طرح با تمیزان تسهیلات سه هزار و 121 میلیارد ریال پرداخت شده است.
از ابتدای سال جاری 642 مورد با سه هزار و 810 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به صورت مستقیم به متقاضیان پرداخت شده است.
بر این اساس تعداد کل بنگاه های برخوردار شده از تسهیلات رونق تولید به صورت مستقیم و سامانه بهین یاب 992 مورد با مجموع تسهیلات 6 هزار و 931 میلیارد ریال به واحدهای اقتصادی و تولیدی استان مرکزی پرداخت شده است که نسبت تسهیلات پرداختی به ابلاغی استان معادل 156 درصد بود و بر اساس این شاخص این استان در این زمینه جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
حسن میرزاخانی مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی نیز از موفقیت های اشتغالزایی و رونق تولید این استان در دولت یازدهم می گوید.
س: لطفا بفرمایید میزان درآمدهای ملی و استانی وصولی این استان چقدر است؟
ج: 25 هزار و 400 میلیارد ریال در آمدهای ملی و استانی در 10 ماه امسال در این استان محقق شده که از این رقم 14 هزار و 160 میلیارد ریال ملی و 11 هزار و 260 میلیارد ریال استانی است و با وصول این درآمد ها 97 و 6 دهم درصد از رقم مصوب برای استان تحقق یافته است.

س: امسال چه میزان سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی جذب و چه اقدام هایی برای جذب سرمایه های جدید در استان انجام شده است؟
ج: جذب سرمایه خارجی مصوب در قالب مجوزهای سرمایه گذاری خارجی صادره در 10 ماه امسال به میزان 196 میلیارد دلار است که این رقم در سال گذشته با توجه به استمرار تحریم ها تنها محدود به یکی میلیون و 500 هزار دلار بوده است.
ورود و به کارگیری سرمایه گذاری های نقدی و ماشین آلات خارجی وارده در 10 ماه امسال 19 میلیون و 958 هزار دلار توسط هفت شرکت سرمایه گذار خارجی انجام شده است که این شاخص سال گذشته برابر با 2 میلیون و 313 هزار دلار بوده است.

س: چه اقدام هایی برای جذب سرمایه گذار در استان مرکزی انجام و زمینه جذب چند سرمایه گذار در این استان فراهم شده است؟
ج: اقدامات اولیه برای جذب 15 متقاضی جدید سرمایه خارجی در استان مرکزی به ارزش میلیاردها دلار در بخش های صنعت، عمران و انرژی توسط مرکز خدمات سرمایه گذاری استان به انجام رسیده است.
کمیته استعداد یابی استان مرکزی برای شناسایی و معرفی اراضی مستعد در استان به منظور ساخت نیروگاه های انرژی تجدید پذیر از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری تشکیل و نسبت به شناسایی اراضی مستعد برای توسعه انرژی های نو با سرمایه گذاری خارجی اقدام شده که امسال فعالیت این کمیته به جذب هشت مورد متقاضی خارجی سرمایه گذاری در بخش انرژی منتهی شده است.
در بخش مطالعه و تدوین فرصت های سرمایه گذاری استان در بخش های عمده اقتصادی برای ارایه در سطح ملی و بین المللی به 2 زبان فارسی و انگلیسی که در سال جاری 56 عنوان فرصت سرمایه گذاری در بخش های صنعت، کشاورزی، عمرانی و گردشگری شناسایی و آماده ارایه به متقاضیان سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
هم اکنون 172 واحد فرآوری محصولات کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که سالانه یک میلیون و 700 هزار تن محصولات کشاورزی را فرآوری می کنند و یک میلیون و 300 هزار تن محصول قابل عرضه برای بازار ارائه می کنند.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/ خبرنگار: مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.