به گزارش ایرنا، مهرداد الیاسی روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی آشَنایی با مالکیت فکری و ثبت اختراع در دانشگاه آزاد اسلامی خمین افزود: بر اساس آخرین آمار نظام ثبت اختراعات بین المللی، 155 هزار و 982 مورد از اختراعات ثبت بین المللی مربوط به ایالات متحده آمریکا و 169 هزار و 997 مورد نیز متعلق به سایر کشورها است که در مجموع 325 هزار و 979 اختراع در سال 2015 به ثبت رسیده است.
وی اظهارکرد: در این سال در بین کشورهای دنیا غیر از آمریکا، کشور ژاپن بیشترین ثبت اختراع بین المللی را به خود اختصاص داده است و پس از آن کره جنوبی، تایوان، چین، کانادا، بریتانیا و فرانسه قرار دارند.
وی ادامه داد: اختراع و آشنایی با مالکیت فکری و حمایت از مخترعان حرکت رو به جلو در مرزهای دانش است و آموزش و حمایت از مخترعان در راستای توانمند سازی ایده های خام و ثبت اختراع های نو، می تواند گامی موثردر اقتصاد هر کشور باشد.
الیاسی ادامه داد: فرهنگ سازی در حوزه آشنایی با دارایی های فکری و کسب ثروت و تجارت از این طریق با استفاده از ظرفیت های موجود باعث پیشرفت در زمینه های علمی و گسترش بار فکری مخترعان می شود.
وی بیان کرد: حمایت از ایده های نو مخترعین و پرورش مغز متفکر آنها گامی موثر در جلوگیر یاز فرارمغزها می شود.
الیاسی اظهار کرد: مهمترین مزایا ثبت اختراع، حفظ مصادیق فکری در قالب نظام مولکولی و حق انحصاری، به مدت 20 سال است.
وی افزود: ایده هایی که در ذهن مخترع شکل می گیرد تا زمانی که به اختراع می رسد باید محرمانه باشد چرا که همانگونه که یک اختراع می تواند کسب ثروت کند می تواند بی پناه ترین دارایی هم باشد.
رئیس مرکز رشد شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد خمین نیز در این کارگاه گفت: 10 اختراع از شهرستان خمین توسط مخترعان اظهارنامه فایلی شده است که هفت اختراع ثبت قطعی شده اند.
قدیر سحرابی افزود: اختراعات این شهرستان در حوزه کشاورزی، فنی مهندسی، نانو فناوری، بهینه سازی مصرف انرژی، سخت افزارهای کامپیوتری، وتصفیه و بازیافت آب است.
سحرابی بیان کرد: مرکز رشد شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد خمین تاکنون 10 تیم علمی در قالب 10 هسته فناور پذیرش کرده است.
وی ادمه داد: هر یک از این تیم های علمی می تواند در صورت حمایت های لازم به یک شرکت دانش بنیان تبدیل شود.
سحرابی اظهار کرد: هر شرکت دانش بنیان به اندازه یک واحد تولیدی می تواند قدرت اشتغال زایی و کار آفرینی داشته باشد.
سحرابی خاطر نشان کرد: فرایند ثبت اختراع به مخترعین کمک می کند تا ضمن تثبیت مالکیت فکری و ایمنی خویش راه هموارتری برای تبدیل علم به ثروت فراهم شود.
وی یادآور شد: مرکز رشد شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد واحد خمین از سال 1394 به شکل جدی از صاحبان ایده های خلاقانه در مسیر تولید ثروت و ترویج کار آفرینی فعالیت می کند.
دانشکاه آزاد واحد خمین دارای چهار هزار دانشجو در هفتاد رشته و چهار مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و کاردانی است.
7277/6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.