به گزارش ایرنا، محمد مهدی احمدی روز چهارشنبه در آیین معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، افزود: فرهنگ عمومی جامعه ایران اسلامی از معنویت و عقلانیت فاصله گرفته که اصلاح این مهم در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.
وی، برنامه ریزی برای تغییر سبک زندگی مردم را نخستین گام در اصلاح فرهنگ عمومی جامعه دانست و ادامه داد: ادارات کل استان ها باید با ایجاد همکاری و تعامل با اصحاب فرهنگ و هنر و دیگر دستگاه های فرهنگی نسبت به احیاء سبک زندگی ایرانی و اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری گام بردارند.
مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: گسترش سبک زندگی ایرانی و اسلامی احیاگر فرهنگ صداقت، عقلانیت و دوگانگی شخصیتی افراد است که دستگاه فرهنگی به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص مسئولیت خطیری بر عهده دارند.
وی، دوگانگی شخصیت افراد را یکی از معضلات امروز جامعه ایران اسلامی دانست و گفت: این مهم در نتیجه برخی شاخصه های غیر اخلاقی ایجاد شده است و شفاف سازی در زندگی فردی و اجتماعی افراد باید در جامعه نهادینه شود.
احمدی اظهار کرد: مهاجرت ها و شرایط صنعتی استان مرکزی فرهنگ غالب این استان را دستخوش تغییرات کرده است که این مهم وظیفه هنرمندان و دستگاه های فرهنگی را سنگین تر کرده و باید با تولید آثار فاخر و ماندگار فرهنگ و پیشینه غنی این استان، احیاء شود.
وی الگوی زیست فرهنگی را یکی از راه های اصلاح فرهنگ عمومی جامعه دانست و گفت: برخی از افراد برای کوچکترین فعالیت های روزانه خود الگو انتخاب کرده و برای دریافت گواهینامه رانندگی ساعت ها آموزش می بینند اما برای بخش های گسترده زندگی اجتماعی از قبیل ازدواج هیچ الگوی مشخصی را چراغ راه خود قرار نمی دهند و این مهم یکی از دلایل عمده بالا رفتن نرخ طلاق در جامعه است.
مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: برنامه های این وزارتخانه بر اساس آرمان های امام راحل و منویات مقام معظم رهبری تدوین می شود و در هر شرایطی مخالف تحجر و بی تفاوتی به ارزش های اسلامی هستیم.
وی اضافه کرد: نماد اسلام گرایی و معنویت در جامعه ایران اسلامی تنها به نماز و روزه خلاصه می شود در صورتی که پیامبر گرامی اسلام با اخلاق پسندیده و نیکو توانستند مرزهای مختلف جهان درنوردند.
احمدی بیان کرد: ادارات کل استان ها وظیفه دارند با بهره گیری از فنون و زبان هنر، ضمن ایجاد شور و نشاط در جامعه، ارزش های والای اسلامی را در کشور نهادینه کنند.
وی بیان کرد: ایجاد آرامش در فضای فرهنگی جامعه و عقلانیت در برنامه ها و رفتارهای درون سازمانی 2 خواسته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادارات کل استان های است که باید در همه برنامه ها به این دو اصل مهم توجه ویژه شود.
مدیرکل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصالت دادن به ظرفیت های فرهنگی و هنری استان ها را یکی دیگر از رویکرد های این وزارتخانه دانست و گفت: بسیاری از استان ها از ظرفیت فرهنگی و هنری قابل توجهی برخوردار هستند که تا کنون مقفول واقع شده اند که توجه ویژه به این ظرفیت ها و اعزام هنرمندان شهرستانی به جشنواره های بین المللی در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.
سرپرست اداه کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این آیین گفت: معرفی ظرفیت های فرهنگی هنری و ایجاد انگیزه بین هنرمندان استان برنامه های اولویت دار این اداره کل است.
محسن شریفی افزود: استان مرکزی زادگاه بزرگانی همچون امام راحل، آیت الله اراکی و امیرکبیر است، که معرفی ابعاد شخصیتی و پیشینه فرهنگی این استان باید در دستور کار قرار گیرد.
در این آیین محسن شریفی به عنوان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی معرفی و از زحمات 16 ماهه مهدی حقیقی نیز تقدیر شد.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت در قلب ایران قرار دارد و به قطب نخبه پروری شهرت دارد.
3017/6013/خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.