سعید محمودی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: محیط های طبیعی و تنوع زیستی ایران و این استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به عنوان سرمایه های اصلی هر منطقه محسوب می شود و به منظور حفظ گونه های زیستی و مقابله با تهدیدهای احتمالی در این حوزه کلینیک تخصصی حیات وحش به صورت ویزه در دستور کار قرار گرفت.
وی بیان کرد: بسیاری از گونه های جانوری و حیات وحش کشور در حوادث مختلف از جمله شکار، تصادف و بیماری بر اثر آسیب های جدی جان خود را از دست می دهند که شمار زیادی از آن ها به دلیل نبود مراکز و تجهیزات پیشرفته تیمار تلف می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: خلاء نبود یک آمبولانس فوق تخصصی در این استان احساس می شد که این مهم با تلاش های ویژه توسط این نهاد طراحی و آماده به کار شده است.
محمودی اظهار کرد: این آمبولانس دارای پیشرفته ترین وسایل زنده گیری، ابزار جراحی، سبد های مخصوص نگهداری وحوش، تفنگ بیهوشی و نگهداری و تیمار از بزرگترین پستانداران تا کوچکترین گونه پرندگان است.
وی گفت: این آمبولانس 6 اسفندماه جاری با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نمایشگاه بین المللی محیط زیست در تهران رونمایی می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: در این راستا یک کلینیک تخصصی اورژانسی با نیروهای متخصص و مجرب در این اداره کل و یک مرکز نگهداری و پرستاری از حیوانات بیمار در باغ وحش اراک ایجاد شده است.
محمودی عنوان کرد: این آمبولانس با هماهنگی های بین استانی، آمادگی اعزام به ماموریت های کشوری را نیز دارد.
وی تاکید کرد: این حرکت نقش موثری در حفظ و حراست بهینه از گونه های جانوری و جلوگیری از تلف شدن آن ها دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: انتظار است مردم استان مرکزی در صورت مشاهده هر گونه حیوان آسیب دیده، مراتب را به اداره کل محیط زیست برای تیمار و بازگرداندن آن ها به زندگی در طبیعت اعلام کنند.
محمودی تصریح کرد: شماره تلفن های ضروری در این راستا به زودی اعلام خواهد شد.
استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون 363 گونه جانوری شامل 53گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 17گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
12 و 25 صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل 2 منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، دو پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکارممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده 70 قله اراک دارای حدود 97 هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و 600 هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.