به گزارش ایرنا؛ محمود زمانی قمی شامگاه پنجشنبه در نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور و حسین فریدون دستیار ویژه ریاست جمهوری در اراک برگزار شد، بیان کرد: استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعتی کشور نقش برجسته ای در اقتصاد ملی ایفا می کند.
وی با تاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی که از ابتدای سال مورد توجه استان قرار گرفت، افزود: منکر مشکلات موجود در مسیر صنایع نیستیم اما، در کنار همه مشکلات تلاش های موثری نیزبرای رونق تولید انجام می شود.
استاندار مرکزی گفت: در سال جاری 172 پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری 464 میلیارد تومان و اشتغالزایی یک هزار و 532 نفر در استان صادرشده است که از نظر شمارصدور پروانه نسبت به مدت مشابه سال قبل ٢٨ و نیم درصد، از نظر سرمایه گذاری ٨١درصد و به لحاظ اشتغالزایی ٣٨درصد رشد دارد و این آمار مهر تاییدی بر تاثیرات برجام در حوزه سرمایه گذاری است.
نماینده عالی دولت در استان مرکزی گفت: 400 جواز تاسیس صنعتی با پیش بینی سرمایه گذاری 6 هزار و 183 میلیارد تومان و اشتغال 14 هزار و 500 نفر در سال جاری توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صادر شد که این آمار از اقبال عمومی سرمایه گذاری و کار آفرینان برای حضور در بخش صنعت استان حکایت دارد.
وی گفت: همچنین 30 پروانه اکتشاف معدن و 10 پروانه بهره برداری معدنی امسال در این استان صادر شده است.
زمانی قمی عنوان کرد: صادرات غیرنفتی استان ٤٦٤ میلیون دلار است که به لحاظ ارزش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ٣٣درصد رشد دارد و روند خام فروشی در استان نیز رو کاهش است.
وی یادآور شد: شمار مراودات تجاری استان از 48 کشور در سال جاری به 56 کشور رسیده است.
وی، واردات استان را در سال جاری 197 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: کفه واردات بیشتر بر اقلام مواد اولیه برای تولید و نوسازی است.
زمانی قمی توضیح داد: پس از برجام از 95 واحد صنعتی نیازمند به نوسازی فناوری و ماشین آلات در استان در بررسی ها 35 درصد از واحدها اقدام به نوسازی صنعت خود کرده اند و 15 تا 60 درصد صنایع که محصولات صادراتی تولید می کنند، رشد داشته اند.
استاندار مرکزی اضافه کرد: در پسابرجام شاهد افزایش گشایش اعتبارات اسنادی و LC هستیم و امسال بانک توسعه صادرات 90 میلیون دلار گشایش اعتباری کرده است و 500 میلیون دلار حواله ارزی نیز صادر شده است.
وی، با اشاره به انجام مذاکرات با سرمایه گذاران خارجی که بخشی از آن ها نهایی شده است، گفت: یک شرکت استرالیایی نیروگاه بادی 450 مگاواتی با همکاری شرکت ماشین سازی اراک با سرمایه گذاری 500 میلیون دلار در استان می سازد و یک شرکت نیز پالایشگاه پلاسمای خون در خاورمیانه را در زرندیه ایجاد می کند که عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: یک شرکت بلژیکی برای پنج نیروگاه 1200 مگاواتی در کشور قرار داد بسته است که یکی از این نیروگاه ها در استان مرکزی احداث می شود و طرح های دیگر نهایی شده است و مذاکراتی نیز درحال انجام است.
زمانی قمی عنوان کرد: اراک و خمین از معضل بیکاری رنج می برند و طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان در بهار امسال هفت و نیم درصد بود که نسبت به نرخ بیکاری 10 و سه دهم درصد در سال گذشته 2 و هشت دهم درصد کاهش نرخ بیکاری در استان رخ داده است و این رقم در تابستان سال جاری به شش و هفت دهم درصد رسید.
وی عنوان کرد: طبق اعلام مرکز آمار پایین ترین نرخ بیکاری کشور در استان مرکزی ثبت شده است.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای رونق تولید در استان مرکزی گفت سهم استان مرکزی از تسهیلات رونق تولید 443 میلیارد تومان بوده است و 170 واحد متقاضی این تسهیلات را دریافت کرده اند که علاوه بر حفظ اشتغال خود 600 شغل جدید نیز ایجاد شده است.
استاندار مرکزی گفت: در این راستا 53 نشست کارگروه رفع موانع تولید در استان برگزار شده است که 528 مصوبه داشته است و از این تعداد 238 مصوبه اجرایی شده و بقیه در حال پیگیری است.
زمانی قمی گفت: نقد منصفانه را باید پذیرفت اما تخریب عوایدی برای کشور ندارد و اینکه عده ای برجام را بی تاثیر می خوانند بی انصافی است.
وی عنوان کرد: اگر امروز تورم بیش از 40 درصد به کمتر از هفت درصد رسیده است امری قابل ستایش است و نباید منکر تلاش ها شد و بیش از گذشته نیز تلاش خود را برای توسعه و رشد اشتغال به کار می گیریم.
به گزارش ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اراک نیز در این نشست اظهار کرد: راهکار خروج از رکود و ایجاد فضای رونق، تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است و باید از ظرفیت حداکثری در تولید داخلی و اقتصاد کشور بهره برد.
محمدرضا جعفری افزود: موانع کسب و کار و تولید در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولتی در استان بررسی می شود و در صورت ملی بودن مشکلات برای حل مناقشه و معضل این مهم به شورای ملی گفت و گوی بخش خصوصی و دولتی ارجاع می شود.
وی گفت: بزرگترین مشکل صنعت استان مرکزی ظرفیت خالی تولید است که باعث شده تولید اقتصادی نباشد.
جعفری تصریح کرد: پسابرجام فصل جدید در اقتصاد کشور ایجاد کرد و دیپلماسی اقتصادی استان نیز فضای حضور هیات های اقتصادی و تجاری خارجی را فراهم کرد که تاثیر مثبتی در رونق تولید و کسب بازارهای جدید برای محصولات استان دارد.
استان مرکزی با دو هزار و 800 واحد صنعتی چهارمین قطب صنعتی کشور به شمار می رود.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشار دهنده:مژگان حیدری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.