علیرضا جاوید روز جمعه در جمع خبرنگاران ضمن تشریح اقدامات معاونت فنی و عمران شهرداری تهران در 11 سال اخیر افزود: به منظور بهبود ترافیک پل گیشا، این پل جمع اوری شده و به صورت زیرگذر احداث خواهد شد.
وی افزود: عملیات این پروژه آغاز شده و تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
جاوید خاطرنشان کرد: با توجه به قدیمی بودن سازه پل، امکان مقاوم سازی آن وجود نداشت.
وی اظهار کرد: هفت پل فلزی شهر از جمله گیشا، حافظ، کریمخان زند و پل چوبی که به صورت موقت احداث شده اند با همکاری سازمان مشاور مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که امکان بقای آنها وجود نداشته باشد جمع آوری خواهند شد.
معاون فنی و عمران قالیباف یادآور شد: در زمینه پل های پایتخت تاکنون پل های آزمایش، ستارخان، مدرس، حقانی، حکیم و کن مقاوم سازی شده است.
وی همچنین درخصوص تعریض پل ستارخان نیز گفت: این پل به میزان یک لاین تعریض شد و ترک های این پل سازه ای نیست بلکه مربوط به درز انقطاع بین پل قدیم و جدید است که هر 2 سال یکبار ایجاد شده و باید با آسفالت مرمت شود.

* پل طبقاتی صدر مکمل تونل نیایش است
جاوید درخصوص علت انتخاب ساخت سازه ای طبقاتی اظهارکرد: با توجه به احداث تونل نیایش ادامه این تونل به دلیل مباحث پدافند غیرعامل و تهویه ممکن نبود.
وی تصریح کرد: تنها هدف عبور از بزرگراه صدر به سمت شرق نبود بلکه دسترسی های محلی همچون قیطریه، کامرانیه و کاوه به گونه ای بود که ادامه تونل نیایش برای مردم محلی چالش های زیادی ایجاد می کرد.
معاون شهردار تهران افزود: علاوه بر آن با توجه به قیمت بالای املاک در این محدوده، اجرای ادامه تونل حجم تملک بالایی بوجود می آورد؛ از سوی دیگر هزینه احداث تونل ٢.٥ برابر احداث پل طبقاتی بود.
به گفته وی زمان احداث ادامه تونل نیایش نیست بسیار بیشتر از احداث بل طبقاتی بود.
جاوید یاداور شد: بنابراین تکنولوژی احداث پل طبقاتی که پیشتر از پروژه کاروانسرای سنگی اغاز شده بود تایید شد.
وی درخصوص اینکه با هزینه ساخت پل طبقاتی صدر مترو توسعه قابل توجهی می یافت تأکید کرد: به منظور افزایش بزرگراه صدر اجرای پروژه تونل نیایش در دستور کار قرار گرفت و احداث پل طبقاتی صدر برای تکمیل پروژه تونل نیایش ضروری بود.
معاون فنی و عمران شهردار تهران تصریح کرد: تونل نیایش و پل طبقاتی صدر یک پروژه و مکمل یکدیگر هستند.
به گفته وی هزینه احداث پل صدر 130 میلیارد تومان و تونل نیایش 2 هزار و 700 میلیارد تومان است و تا پایان سال جاری اسناد پل طبقاتی صدر و تونل نیایش بسته خواهد شد.
جاوید ذکر برخی موضوعات از جمله اینکه گاهی گفته می شود هزینه احداث تونل نیایش حدود هفت هزار میلیارد تومان است را ناشی از بی اطلاعی گوینده دانست.

*اخذ عوارض بزرگراهی تا توسعه کافی حمل و نقل عمومی ممکن نیست
وی در ادامه پیرامون اخذ عوارض بزرگراهی اظهار کرد: این موضوع در بسیاری از کشورها اجرا می شود اما باید توجه داشت تا زمانی که زیرساخت های حمل و نقل عمومی به گونه ای که شهروندان به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند، ممکن نیست.
جاوید یادآور شد: زمانی که زیرساخت های حمل و نقل عمومی به گونه ای گسترش یابد که در ساعات پیک ترافیک شهروندان بدون چالش بتوانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند می توان محدودیتی در استفاده از بزرگراه ها ایجاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای مثال در پروژه ادامه بزرگراه صیاد شیرازی به شهرداری تهران اجازه داده شده با دعوت از سرمایه گذار داخلی و خارجی و اخذ عوارض در تردد محدودیت ایجاد کند.

* ساخت تونل امیرکبیر از نقطه صفر در زمان حاضر توجیه اقتصادی ندارد
معاون فنی و عمران شهردار تهران درخصوص تونل امیرکبیر با بیان اینکه ساخت آن از دهه 70 آغاز شده و بلاتکلیف رها شده بود گفت: تکمیل این پروژه با اجرای طرح ارتقای کیفیت زندگی در منطقه 12 همزمان شد.
وی با بیان اینکه براساس طرح ارتقای کیفیت زندگی در منطقه 12 مقرر شد ورود خودروها به بافت تاریخی محدود و خروج خودرو از این منطقه تسهیل شود افزود: تونل امیرکبیر یک طر فه بود و از طریق این تونل شهروندان به شمال دسترسی پیدا می کنند.
جاوید خاطرنشان کرد: با تملک املاک مجاور خیابان کرمان و تکمیل این تونل امکان دسترسی از تونل امیرکبیر به بزرگراه امام علی (ع) جنوب نیز فراهم می شود.
وی با تأکید بر اینکه عملکرد تونل امیرکبیر صرفا از غرب به شرق است چرا که می خواهیم خودروها از منطقه 12 خارج شوند اظهار کرد: 2 فاز تکمیلی این تونل باقیمانده که یکی از آنها مربوط به دسترسی اضطراری در مواقع ضروری و امکان ورود خودروهای امداد به بافت تاریخی است.
وی در رابطه با اینکه آیا ساخت این پروژه توجیه فنی و اقتصادی دارد گفت: نگاه تکمیلی و کامل کردن این پروژه صرفه دارد اما اگر از امروز می خواستیم این پروژه را طراحی کنیم ممکن بود به این نتیجه برسیم که ساخت آن صرفه اقتصادی و فنی ندارد.
جاوید درخصوص بزرگراه باقری نیز اظهار کرد: این بزرگراه نقش بزرگراه شهید مدرس در شرق تهران را ایفا می کند و مکمل اتوبان امام علی(ع) بوده و بخشی از بار ترافیکی آن را کاهش می دهد.
وی خاطرنشان کرد: تمامی تقاطع های این بزرگراه در قالب یک طرح به تقاطع های غیرهمسطح تبدیل می شود.

* هیچ اقدام عمرانی در طرح شوشتری تا اخذ تأییدیه محیط زیست انجام نمی شود
معاون فنی و عمران شهردار تهران درباره آخرین نتایج تصمیم گیری درخصوص اجرای طرح شهید شوشتری یادآور شد: نباید یک طرح عمرانی شهری برای محیط زیست چالش ایجاد کند و در تمام تصمیم گیری ها محیط زیست رکن تصمیم گیری است.
به گفته وی زمانی که در اجرای یک طرح عمرانی با چالش محیط زیست روبرو هستیم باید به یک نقطه تعادل برسیم به گونه ای که هم طرح عمرانی امکان اجرا داشته باشد و هم حداکثر ایمنی برای محیط زیست رعایت شود.
جاوید تصریح کرد: پیوست زیست محیطی پروژه شهید شوشتری توسط متخصصان دانش محیط زیست تهیه شده و با وجود آگاهی از تمامی محدودیت های سازمان محیط زیست درخواست می کنیم سازمان محیط زیست با شهرداری تهران در این زمینه همکاری کند تا روند اجرای طرح تسریع شود.
وی تأکید کرد: شهرداری تهران پیش از اخذ تأییدیه سازمان محیط زیست هیچگونه اقدام عمرانی درخصوص این طرح انجام نخواهد داد.
جاوید خاطرنشان کرد: به این طرح علاقمندم و امیدوارم نگاه و منافع ملی کمک کند تا این طرح هر چه سریعتر اجرا شود.

* مسائل تونل توحید اشکال در بهره برداری است
وی در ادامه درخصوص تونل توحید و مسائل مربوط به آن عنوان کرد: طرح ساخت تونل توحید تجربه موفقی بود و از آنجایی که این طرح نخستین تجربه از این نوع بود 2 اشکال در بهره برداری آن وجود دارد.
معاون شهردار تهران افزود: تهویه و آب بندی این تونل دچار مشکل بود که با بسته شدن فضای باز میانه تونل این مشکل تا 99 درصد حل شد و مابقی آن طبیعی بوده و در همه تونل های شهری مشاهده می شود.
وی با بیان اینکه پس از بهره برداری از تونل در چند مقطع مشاهده شد از سقف این تونل آب می چکد تصریح کرد: در طراحی پروژه نظر پیمانکار و مشاور بر اجرای سیستم واترپروف به طور کامل نبوده و برای این امر دلایل فنی نیز داشته است.
جاوید با اشاره به اینکه اتفاقاتی که روی تونل رخ می دهد قابل پیش بینی نیست و بهتر بود این تونل با واترپروف کامل احداث می شد تصریح کرد: در حال حاضر آب بندی تونل با استفاده از تزریق مواد مخلوط از داخل انجام شده که هر چند ممکن است به کیفیت آب بندی واترپروف نرسد اما تا 90 درصد در حل مشکلات چکه آب تأثیر گذار است.
وی هزینه آب بندی تونل توحید را شش تا هفت میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: در طول یکسال و نیم اخیر تاکنون 2 بار از سقف تونل آب چکه کرده که در هیچ یک از موارد حتی یک دقیقه تونل بسته نشده است.

*افتتاح 181 فاز پروژه طی 11 سال اخیر در تهران
جاوید در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارش عملکرد 11 سال اخیر مدیریت شهری در حوزه معاونت فنی و عمران پرداخت و گفت: در حوزه معاونت فنی پنج آیتم زیرساختی شامل معابر بزرگراهی، تونل، شبکه آب های سطحی، تقاطع های غیرهمسطح و مقاوم سازی پل ها وجود داشت.
وی خاطرنشان کرد: طی این مدت 181 فاز پروژه در قالب 76 کد اعتباری مصوب به بهره برداری رسیده و 118 پروژه تکمیل شده است.
وی افزود: از امروز تا مرداد ماه سال آینده تکمیل و افتتاح تعدادی پروژه از جمله تقاطع بزرگراه شهید حکیم با بلوار دهکده المپیک و تقاطع تعاون، تقاطع غیر همسطح بزرگراه های ارتش، امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی، بیمارستان رویان، تقاطع های غیرهمسطح بزرگراه های خرازی و باقری در دستور کار این معاونت قرار دارد.
معاون فنی و عمران شهردار تهران همچنین به ذکر پروژه های شاخص بهره برداری شده طی این مدت و شاخصه اصلی آنها اشاره و اظهار کرد: پل طبقاتی صدر و تونل نیایش، بهسازی و احداث بزرگراه آزادگان به طول 23.4 کیلومتر به عنوان پرتردد ترین معبر شهر تهران که ترافیک اطراف را بهبود بخشیده، احداث بزرگراه امام علی(ع) به طول 19 کیلومتر با 26 تقاط و 57 پل و بزرگراه شهید یاسینی بخشی از این پروژه ها هستند.
وی از اتصال بزرگراه شهید یاسینی به بزرگراه آزادگان از طریق دولت آباد و پروژه شهید شوشتری خبر داد و افزود: اصرار بر تسریع تأیید پیوست محیط زیستی پروژه شهید شوشتری به دلیل سرعت بخشیدن به این پروژه است تا بار ترافیکی بزرگراه امام علی(ع) نیز توزیع شود.
جاوید همچنین خاطرنشان کرد: ساخت بزرگراه امام علی (ع) بالاترین میزان تملک در تارخی مدیریت شهری را داشته است.
وی در ادامه ذکر پروژه مهم بهره برداری شده یادآور شد: دریاچه شهدای خلیج فارس با لحاظ پهنه ساحلی به وسعت 250 هکتار که دارای 2 فاز نیمه تمام شامل تسویه خانه و سازه های عمرانی بود که تسویه خانه آن تا پایان دی ماه بهره برداری خواهد رسید یکی دیگر از پروژه های شاخص این دوره مدیریت شهری است که موفق به دریافت جوایز بین المللی نیز شد.
برج میلاد، پل جوادیه به طول 21 کیلومتر، بزرگراه شهید زین الدین و خرازی (امتداد شرقی- غربی بزرگراه شهید همت) به ترتیب به طول 16 و 5.5 کیلومتر، بزرگراه یادگار امام، احداث میدان شهید کلاهدوز و بهسازی بزرگراه بسیج، احداث شبه تونل رسالت، تونل کمک کانال ابوذر، تونل غیاثوند، تصفیه خانه دریاچه خلیج فارس، پل شرق به شمال بزرگراه شهید چمران و اتصال به یادگار امام و کاروانسرای سنگی یک و دو از دیگر پروژه هایی بودند که به گفته جاوید در این دوره از مدیریت شهری ساخته و بهره برداری شده اند.
وی درخصوص برج میلاد گفت: تاکنون فاز نخست این پروژه مورد بهره برداری قرار گرفته و بخش نیمه تمام آن با سرمایه گذاری بخش خصوصی باید انجام شود و معاون فنی و عمران شهرداری تهران متولی آن نیست.
معاون شهردار تهران افزود: پروژه توسعه پارکینگ های برج میلاد در مرحله خاکبرداری است.

*تکمیل 90 درصد از شبکه زیرساخت بزرگراهی مصوب
وی با بیان اینکه تلاش شده ترافیک متمرکز در شهر با احداث رینگ بزرگراهی در حاشیه شهر مدیریت شود گفت: البته احداث این بزرگراه ها به کاهش ترافیک در شهر منجر نمی شود چرا که شاخص ترافیک خودرو است.
جاوید با اشاره به اینکه احداث زیرساخت های بزرگراهی براساس آنچه در طرح تهران به تصویب رسیده انجام می شود افزود: تا زمانی که یک کیلومتر از این شبکه بزرگراهی باقیمانده باشد موظف به اجرای آن هستیم.
به گفته وی تاکنون 90 درصد از زیرساخت های بزرگراهی پایتخت محقق شده پنج درصد از آن نیز تا شهریور 96 انجام خواهد شد.
معاون فنی و عمران شهردار با اشاره به رشد 80 درصدی احداث بزرگراه در 11 ساله اخیر تصریح کرد: طول بزرگراه های پایتخت از 340 کیلومتر در سال 84 به 504 کیلومتر در سال 95 درصد رسیده که عمده این توسعه در رینگ حاشیه ای بوده است.

*رشد 123 درصدی پل ها و تقاطع های غیرهمسطح پایتخت
جاوید همچنین از افزایش پل ها و تقاطع های غیرهمسطح شهر تهران از 157 پل به 350 پل و تقاطع خبر داد و گفت: در این حوزه رشد 123 درصدی داشته ایم که پراکنش آن در یک نقطه متمرکز نبوده اما از آنجایی که این نیاز در جنوب شرق بیشتر احساس می شود بیشترین تعداد پل ها و تقاطع های ساخته شده مربوط به این نقطه است.
وی همچنین از 19 برابر شدن شبکه تونلی شهر تهران طی 11 سال اخیر خبر داد و اظهار کرد: طول شبکه تونلی از یک کیلومتر به 20 کیلومتر افزایش یافته است که یکهزار و 900 درصد رشد را نشان می دهد.
معاون شهردار تهران با اشاره به احداث تونل های توحید، امیرکبیر، نیایش و رسالت افزود: چهار تونل دیگر شامل شهدای غزه، آرش اسفندیار، ضربعلی زاده و شهید شوشتری تا پایان این دوره مدیریت شهری به بهره برداری خواهد رسید.
به گفته وی با توجه به اینکه در دوره های پیش در زمینه شبکه جمع آوری آب های سطحی اقدامات خوبی صورت گرفته بود در طول 11 سال اخیر این شبکه از 423 کیلومتر به 514 کیلومتر در سال 95 رسیده است.

*اختصاص 25 هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه عمران در 11 سال اخیر
جاوید در ادامه سخنان خود با بیان این که طی 11 سال اخیر اتبارات حوزه فنی و عمران شهری حدود چهار برابر شده است اظهار کرد: با احتساب نرخ رشد تورم بانک مرکزی مجموع اعتبارات حوزه عمران در سال 84 حدود شش هزار و 600 میلیارد بوده است که این عدد در 11 سال اخیر به 25 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی با اشاره به اینکه طی 11 سال اخیر دولت های مختلف با سلایق گوناگون وجود داشته و مدیریت شهری از حمایت آنها بی بهره بوده است تصریح کرد: این توجه به حوزه عمران و رشد چهار برابری اعتبارات اثری ماندگار و قابل افتخار است.

*با ساخت اتوبان شهید شوشتری بزرگراه بسیج به نقش واقعی خود بازمی گردد
جاوید با اشاره به ساخت میدان شهید کلاهدوز و بهسازی بزرگراه بسیج به طول 5.9 کیلومتر گفت: بزرگراه بسیج یک معبر درون شهری است که در حال حاضر نقش آزادراهی دارد و با در صورتی که مجوز احداث اتوبان شهید شوشتری اخذ شود این بزرگراه به نقش واقعی خود بازگشته و مردم مناطق 13، 14، 15 و بخشی از 16 از تردد مطلوب تری برخوردار خواهند شد.
وی همچنین افزود: احداث رمپ و آشیانه پروازی در فرودگاه مهرآباد، پارکینگ های طبقاتی، بازسازی کانال هرنجی، احداث مجتمع فرهنگی مذهبی جنب شهر آفتاب، ساخت پارکینگ و مسجد برج میلاد، احداث ادامه بزرگره کردستان تا چمران (در صورت موافقت سازمان صدا و سیما) از جمله پروژه هایی است که در دستور کار این معاونت قرار دارد.
معاون فنی و عمران شهردار تهران خاطرنشان کرد: در مجموع 52 فاز پروژه در قالب 44 پروژه در دست اجراست.

خبرنگار: عاطفه نژادسالاری**انتشاردهنده: محمد بیدارمنش
تهرام/9353 / 6139

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.