دکتر عباس گنجی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از مجموع دام های واکسینه شده امسال استان، یک میلیون و 517 هزار راس دام سبک و 163 هزار راس دام سنگین است که در 2 مرحله علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.
وی ادامه داد: با انجام واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی تعداد کانون های این بیماری از اردیبهشت امسال روند کاهش دارد و کانون های بیماری در کنترل بازرسان این اداره کل قرار گرفته است.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: با توجه به بهادار بودن واکیسناسیون تب برفکی در بین جمعیت دام های سنگین، استقبالی از سوی دامداران این بخش از این طرح نشد و تنها 50درصد از دام های استان در برابر این بیماری واکسینه شدند که این مهم زنگ خطری برای دام های سنگین استان است.
دکتر گنجی، با یادآوری روند افزایشی شیوع بیماری تب برفکی از ابتدای آذرماه در استان مرکزی گفت: افزایش آمادگی مقابله و جلوگیری از شیوع مجدد بیماری به شبکه ها دامپزشکی، اتحادیه ها و دامداران ارسال شده است.
وی ادامه داد: ویروس تب برفکی به راحتی توسط جریان هوا و پرندگان قابل انتقال است و دامداران برای مقابله با این بیماری و جلوگیری از شیوع آن باید دام های سبک خود را 2 بار و دام های سنگین را سه بار در سال علیه این بیماری واکسینه کنند.
وی توضیح داد: ورود دام جدید به دامداری ها با احتمال آلودگی دام به ویروس،ممکن است به شیوع بیماری تب برفکی دامن بزند و در صورت لزوم و ضرورت انتقال ، دام باید در مبدا علیه بیماری واکسینه شود.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نمونه برداری تصادفی بیماری برسلوز از 87 واحد دامداری پرورش سبک و سنگین را از دیگر اقدام های این اداره کل در سال جاری عنوان کرد و افزود: بر این اساس میزان شیوع این بیماری در بین دام های سنگین استان حدود پنج صدم درصد و در دام سبک پنج و سه دهم درصد بوده است.
دکتر گنجی گفت: 226 هزار و 72 راس دام سبک و سنگین امسال به صورت رایگان علیه بیماری برسلوز واکسینه شدند که از این میزان 32 هزار و 150 راس دام سنگین و 23 هزار و 370 راس دام سنگین بوده است.
وی، سقط جنین دام را یکی از علائم شیوع بیماری تب برفکی عنوان کرد و گفت: دامداران برای مقابله با این بیماری باید ضمن انجام واکسیناسیون به موقع دام ها موارد بهداشتی شامل عفونی دامداری ها، شرایط بهداشتی دفن لاشه های درگیر و استفاده نکردن از سقط ها برای تغذیه سگ های گله را در دستور کار داشته باشند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، واکسیناسیون 45 هزار و 220 راس دام سنگین علیه بیماری لمپی اسکین را از دیگر اقدام های اداره کل دامپزشکی این استان در 9 ماه امسال دانست.
دکتر گنجی یادآور شد: بیماری لمپی اسکین از 2 سال پیش در استان مرکزی مشاهده شده است و هر ساله دام های استان در ماه های بهمن، اسفند و ابتدای بهار علیه این بیماری واکسینه می شوند.
وی افزود: بیماری لمپی اسکین نوعی بیماری پوستی در بین دام های سنگین است که ایجاد تاول، تب و ضایعات داخل معده از جمله علائم این بیماری بر روی دام ها بوده و نیاز است دامداران با انجام سم پاشی و ضد عفونی در فصول گرم سال و انجام واکسیناسیون در بین دام ها از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: با توجه به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک سال گذشته در منطقه هفتاد قله اراک و تلفات در بین دام ها و حیوانات وحشی این حوزه امسال 600 هزار راس دام سبک در اطراف این منطقه و شهرستان های مختلف این استان واکسینه شده اند.
دکتر گنجی ادامه داد: با انجام واکسیناسیون به موقع دام ها در نقاط اولویت دار و اطراف منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک، شمار کانون های این بیماری نسبت به سال گذشته حدود 90 درصد کاهش یافته است و در 10 سال اخیر به کمترین میزان خود رسیده است.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
1955/6013/خبرنگار: مهدی عظیمی**انتشار دهنده:مژگان حیدری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.