به گزارش ایرنا، محمد رضا نعمت زاده عصر پنجشنبه در جریان سفر به استان مرکزی در جمع خبرنگاران در اراک ، افزود: دولت موظف است برای رونق بخش های مختلف اقتصادی از جمله بخش خصوصی حمایت و پشتیبانی لازم را داشته باشد.
وی اظهار کرد: بالندگی صنعتی نیاز به تقویت دایره ریسک پذیری دارد و بر همین اساس اعتماد به بخش خصوصی در بسط حوزه اقتصادی و تولید ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی بیان کرد:ااده حداکثری از توان بخش های تولیدی و صنعتی در حوزه خصوصی را در دستور کار دارند و از هیچ کوششی برای رونق و گردش چرخ توسعه کشور دریغ نمی کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وظیفه حاکمیت، هدایتگری بخش خصوصی است و زنجیره اقتصاد بدون حضور هدفمند بخش خصوصی کامل نمی شود.
نعمت زاده افزود: کارافرینان حوزه تولید در بخش خصوصی الگویی برای سایر بخش ها هستند و باید از ایده پردازی و روش های اجرایی و فعالیت ها در سایر بخش ها بهره گرفته شود.
وی اظهار کرد: کشور در بزنگاه حساسی قرار دارد که هوشمندی، تعهد و حضور اگاهانه در هر سنگر و حوزه ای برای خنثی کردن توطئه دشمنان داخلی و خارجی ضرورت تامه است.
وی گفت: در موضوع برجام کار بزرگی انجام گرفته و موقعیت خوبی فراهم شده تا تولید، اشتغال و ثروت ملی افزایش پیدا کند.
نعمت زاده گفت: اولویت نخست کشور مسائل اقتصادی و حل بحران ها در این حوزه است بنابراین همه تکلیف دارند که سیاست زدگی و تفرقه را کنار گذاشته و با فرصت شناسی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بکوشند.
وی افزود: راهبرد محوری دولت یازدهم اقتصاد مردم محور است و هموار سازی شرایط برای حضور هدفمند و قوی بخش خصوصی و تقویت مسئولیت پذیری و مشارکت مردم در امور تولید دنبال می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به شعار انتخاباتی دولت یازدهم با عنوان دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: برخی منتقدان و مخالفان بیان می کنند که صنعت راه نیفتاده و تعطیل شده است اما دولت با همه قوا برای چبران اسیب ها و ترمیم بحران های اقتصادی به میدان آمده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه های دولت در حوزه صنعت کمک کننده بوده و همه تلاش به کار گرفته شده صنایعی حمایت شوند که قابلیت نوسازی و تولید و اشتغال داشته اند.
وی اظهار کرد: مناسبات اقتصاد جهانی ایجاب می کند که حمایت و تقویت صنایع در راستای رقابت پذیری و تولید کیفی باشد و از این منظر برخی از واحدهای صنعتی در رقابت تولید عقب مانده اند و در مرحله ورشکستگی قرار دارند از گردونه خارج شده و در مقابل ده ها واحد تولیدی جایگزین آنها شده است.
وی توضیح داد: مقوله مشتری مداری و تصاحب بازار موضوع کلیدی در رونق تولید است و از این رهگذر صنایعی چون ماشین سازی باید به دانش روز مجهز شود و خود را با نیاز مشتری در بازار تطبیق دهد تا بتواند از شرایط کنونی گذر کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پرداخت تسهیلات برای کمک به واحدهای مشکل دار توانسته است بخشی از آن ها را از حالت رکود خارج کند که نمونه آن پرداخت تسهیلات به 38 واحد صنعتی در استان اردبیل و اشتغالزایی برای 256 نفر است.
نعمت زاده افزود: در این سفر وضعیت هشت واحد بزرگ صنعتی اراک و ساوه مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی که چندماه گذشته گرفته شده بود رصد شد و تعدادی نیز به زمان نیاز دارد.
وی اظهار کرد: اغلب این واحدها بدهی بانکی، مالیاتی، بیمه اجتماعی و مطالبات از مشتریان دارند.
وی گفت: واحدهای بزرگ مشکل دار در استان مرکزی باید سفارش و کار کافی داشته باشند چرا که اغلب این صنایع نظیر واگن سازی، ماشین سازی و تولید ماشین آلات راه سازی کشاورزی از شرکت های مادر تخصصی و پیمانکاری عمده هستند که برای طیفی از صنایع زیردستی کارسازی می کنند.
وی افزود: صنایع بزرگ استان مرکزی ظرف 7و 8 سال گذشته سفارش جدی نداشته اند و ریشه انباشت بسیاری از مشکلاتشان همین جا است.
نعمت زاده گفت: آینده روشن و امیدوار کننده با رونق ایجاد شده در سطح واحدهای تولیدی استانمرکزی پیش رو است.
وی گفت: محدودیت مالی از عمده مشکلات واحدهای صنعتی استان است که با توجه به فضای ایجاد شده از فاینانس خارجی و نیز منابع صندوق توسعه ملی استفاده می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صورتی که تامین اعتبار لازم انجام شود واحدهای صنعتی و تولیدی می توانند با تممی ظرفیت اسمی به فعالیت ادامه دهند و رونق و توسعه در کشور محقق خواهد شد.
وی افزود: کمبود نقدینگی با تسهیلات داخلی و خارجی رفع می شود که تلاش جدی در این بخش ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: مدیریت اصولی واردات و فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی از مسائلی است که به رونق تولید صنایع کمک مستقیم می کند.
نعمت زاده گفت: فرسودگی صنایع معضلی جدی است و دولت می کوشد تا با توسازی حوزه تولید توان حرکت های رو به جلو را تقویت کند.
وی گفت: حل و فصل معوقات گذشته از جمله حمایت های مالی واحدهای تولیدی است که سال ها انباشته شده و با استفاده از تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی به واحدها کمک خواهد شد.
وی افزود: در موضوع واگن پارس اراک اکنون خریدارایرانی با طرف خارجی مذاکره کرده تا قطعات خارجی در دراز مدت از طریق فاینانس تهیه شود و بخشی از مشکلات این صنعت مهم حل شود.
وی گفت: با توجه به گشایشی که در بانک های خارجی ایجاد شده است، برای طرح های بزرگ باید از ظرفیت فاینانس بهره برد.
نعمت زاده گفت: واگن های خارجی خریداری شده با قرارداد گذشته بوده و بخشی نیز به علت نیاز فوری تامین شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مستندات آمار حوزه اشتغال در استان مرزی بیانگر آن است که شاخص بیکاری در سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل کاهش یافته و فقط در اراک، ساوه و خمین به صورت سنتی درصد بیکاری بالا است که با راه اندازی واحدهای بزرگ پیش بینی شده تا پنج هزار اشتغال فراهم خواهد شد.
وی افزود: شرکت هپکو سال های قبل به بخش خصوصی واگذارشد و روند آن موفق نبود و بخش خصوصی نتوانست به تعهدات خود عمل کند و سهام این شرکت در چند نوبت مزایده گذاشته شده که هنوز مشتری جدی برای آن پیدا نشده است.
نعمت زاده گفت: پیشنهادهای متعددی در این خصوص مطرح است که در دست بررسی و پیگیری است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر به استان مرکزی، یک شرکت تولیدی در شهرستان فراهان را افتتاح کرد و با حضور در شرکت آوا پزشک در شهرستان آشتیان از نزدیک با توانمندی های این صنعت آشنا شد.
6991/6013/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی * انتشاردهنده:مژگان حیدری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.