دکتر« محمد فتاحی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک ویروسی است که از طریق کنه‌ها در بدن دام آلوده به سایر دام‌ها منتقل می‌شود و کنه آلوده بیماری را به نسل‌های بعدی داده و این مهم ریشه‌کنی بیماری را مشکل می‌کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان با ایجاد خونریزی‌های گسترده زیرپوستی در نقاط مختلف بدن و ایجاد کبودی، چهره ترسناکی از بیماری به‌وجود می‌آورد.
دکتر فتاحی ادامه داد: راه انمتقال این بیماری مشترک به انسان از طریق گزش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با خون و ترشحات خونی و گوشت دام آلوده است.

وی  خاطرنشان کرد: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها، احتمال شیوع  این بیماری مشترک وجود داردبنابراین باید هوشیارانه اقدامات پیشگیری از جمله سم پاشی اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت، رعایت بهداشت فردی  هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی و پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه در دستور کار قرار گیرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: شهروندانی که در خارج از کشتارگاه و بدون رعایت پوشش‌ بهداشتی از جمله دستکش، عینک و ماسک اقدام به کشتار دام می‌کنند و افرادی که گوشت تازه تولید شده در خارج از کشتارگاه را تهیه می‌کنند بیشتر از سایران در معرض ابتلا به تب کریمه کنگو هستند.

دکتر فتاحی از مردم درخواست کرد: به‌منظور جلوگیری از انتقال این بیماری از گوشت به انسان  لاشه دام خریداری شده پس از کشتار به مدت حداقل  ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود تا در صورت آلوده بودن از انتقال بیماری جلوگیری شود.

وی ادامه داد: شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی و مشاهده کشتار خارج از کشتارگاه مراتب را از طریق تماس با سامانه اطلاع‌رسانی ۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ کارگاه پرورش آبزیان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.