دکتر محمد فتاحی روز پنج شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تب کریمه کنگو نوعی بیماری خونریزی دهنده و در زمره بیماری های مشترک انسان و دام است که هیچ گونه علائم بالینی در جمعیت دام ها ندارد و زمانی تشخیص داده می شود که در بین جمعیت انسانی بروز کند.
وی ادامه داد: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه ها، احتمال شیوع این بیماری افزایش می یابد که با سم پاشی دام و اماکن دامی مهمترین راه برای کاهش ابتلای انسانی به این بیماری است.
فتاحی تماس با گوشت آلوده را یکی از راه های رایج انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کنگو به انسان دانست و افزود: با تجهیز کشتارگاه ها به سردخانه های صفر تا چهار درجه می توان از انتقال این بیماری به انسان ها جلوگیری کرد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: شهروندانی در خارج از کشتارگاه به طور معمول بدون رعایت پوشش های بهداشتی شامل دستکش، عینک و ماسک اقدام به کشتار دام می کنند و یا افرادی که گوشت تازه تولید شده در خارج از کشتارگاه را تهیه می کنند بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند.
دکتر فتاحی ادامه داد: برای جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان باید لاشه به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود تا در صورت آلوده بودن از انتقال بیماری جلوگیری شود.
وی یاد آور شد: برخی بیماری های دامی شامل سل، تب مالت یا بروسلوز، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، مشمشه و شاربن (سیاه زخم) از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر ایجاد خسارت مالی و اقتصادی، تلفات و صدمات جبران ناپذیری را بر جمعیت انسانی وارد می آورد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: بر این اساس مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام از اولویت های سازمان دامپزشکی است و هر سال برای جلوگیری از انتقال آن به انسان فعالیت های گسترده ای از جمله واکسیناسیون، تست انواع بیماری ها در جمعیت دام ها در دامداری های سنتی و صنعتی انجام و دام های آلوده مشخص و حذف می شوند.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.