به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان محمد رهبان افزود: یکی از مهمترین راه های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان از طریق گوشت تازه آلوده و کشتار شده خارج از کشتارگاه و گزش کنه عامل بیماری است که از اوایل بهار فعالیت کنه‌های ناقل بیماری آغاز می شود و تا اواخر تابستان ادامه دارد.
وی عنوان کرد: سمپاشی دام‌ها، خرید گوشت از مراکز معتبر و قطعه قطعه کردن گوشت با دستکش از مهمترین عوامل مؤثر در پیشگیری از این بیماری است.
وی با اشاره به اطلاع ‌رسانی دامپزشکی در خصوص مخاطرات بهداشتی ناشی از مصرف گوشت دام کشتار شده خارج از کشتارگاه گفت: متأسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود شهروندان گوشت مصرفی خود را از طریق کشتار غیرمجاز دام تهیه می‌کنند.
رهبان با بیان اینکه دامپزشکی به تنهایی نمی‌تواند عامل بازدارنده در برخورد با کشتار غیرمجاز دام باشد، به نقش مهم مصرف کنندگان اشاره کرد و افزود: مصرف کنندگان با خرید گوشت ممهور به مهر سلامت بهداشتی از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی و عدم استقبال از تهیه گوشت حاصل از کشتار غیربهداشتی و خانگی دام نقش مهمی در کنترل این پدیده خواهند داشت.
وی از مردم خواست به منظور حفظ سلامت و بهداشت عمومی جامعه ضمن توجه به توصیه های دامپزشکی، در صورت مشاهده هر گونه تخلف در خصوص کشتار دام در منازل یا فروش گوشت خارج از قصابی، موارد را به اداره دامپزشکی اطلاع دهند.
عشایر جنوب کرمان حدود یک میلیون و 200 هزار رأس دام در اختیار دارند که یک میلیون و 941 هزار و 954 هکتار از کل مراتع منطقه جیرفت و کهنوج جزو قلمرو آنان است و تا پایان سال 93، حدود یک میلیون و 840 هزار هکتار کل مراتع ممیزی شده در اختیار عشایر بوده است.
خبرنگار: روح الله صائب ** انتشار: رسول محمدحسنی
6003/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.