سید«علی آقازاده » عصر روز سه‌شنبه در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان مرکزی افزود: این استان با جلب یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی این رتبه را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: این استان سال گذشته رتبه نخست جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داد و جلب این میزان سرمایه‌گذاری خارجی در مدت ۴۰ سال گذشته در استان مرکزی بی سابقه بوده‌ است.

استاندار مرکزی اضافه کرد: بر اساس آمارهای موجود شاخص‌های اقتصادی و جذب درآمدها در استان مرکزی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن پیشرفت‌های مناسبی داشته‌ است.

آقازاده با یادآوری جاری شدن سیلاب برخی از شهرستان‌های استان مرکزی خاطرنشان کرد: هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت، یارانه‌ای و اهدایی رهبر معظم انقلاب برای بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی آسیب دیده در سیلاب سال گذشته در استان جذب و پرداخت شد.

وی ادامه داد: پنج هزار واحد روستایی سال گذشته برای نخستین بار در استان مرکزی با جذب این اعتبارات بازسازی و نوسازی شد.

استاندار مرکزی گفت: بازسازی و نوسازی این واحدها افزایش انگیزه در جوانان برای مهاجرت از شهرها به روستاها و انجام فعالیت‌های اقتصادی در این مناطق را به همراه داشته‌ است.

آقازاده افزود: آبادی و آبادانی روستاها و افزایش فعالیت‌های اقتصادی خرد، رونق اقتصادی و جهش تولید در استان و کشور را به همراه دارد.

وی ادامه داد: سال ۹۹ نسبت به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و جهان سال متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته است و نیاز است مسوولان و دستگاه‌های اجرایی استانی با توجه به داشته‌ها زمینه تحقق شعار سال و رونق اقتصادی در استان را فراهم کنند.

استاندار مرکزی یادآورشد: ایران اسلامی دومین کشوری بود که ویروس کرونا در آن مشاهده شد و امروز با وجود همه تحریم‌ها و دشمنی‌ها با اراده مردم و تلاش و کوشش کادر درمان توانسته بر این بیماری مسلط و در مقابله با آن نسبت به سایر کشورها موفق تر عمل کند.

آقازاده افزود: مسوولان در سال جاری علاوه بر اینکه باید جهش تولید در استان و کشور را در دستور کار خود قرار دهند باید در راستای رفع مشکلات تلاش کنند.

وی گفت: با توجه به آغاز فصل زراعی بر اساس مصوبه کارگروه اقتصادی استان مرکزی سوخت سه ماه آینده کشاورزی باید همانند سه ماه بهار سال گذشته در اختیار آنان قرار گیرد.

استاندار مرکزی با یادآوری صادرات یک میلیارد دلاری محصولات غیرنفتی از این استان افزود: صادرات این محصولات با وجود شیوع کرونا و بسته شدن مرزها محقق شده و در صورت عدم شیوع این بیماری، رکورد صادرات سال ۹۷ استان شکسته می‌شد.

وی ادامه داد: امید است با شکست ویروس کرونا زمینه افزایش صادرات کالا از استان مرکزی امسال نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

استاندار مرکزی از تهیه نقشه راه استان در راستای تحقق شعار جهش تولید تا پایان اردیبهشت ماه خبرداد و گفت: دستگاه‌ها باید با اجرای این برنامه‌ها که توسط آنها تهیه شده زمینه جهش تولید در استان را فراهم کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: سال گذشته با وجود برخی مشکلات شعار رونق تولید در کشور و این استان محقق شد.

«سعید فرخی» افزود: ۱۵ هزار شغل جدید سال گذشته در استان مرکزی ایجاد شد و نرخ بیکاری در زمستان ۹۸ به ۶ و ۹ دهم درصد رسید.

وی ادامه داد: یک میلیارد دلار کالا سال گذشته از استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد که صادرات این کالاها نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۸ درصد افزایش یافته‌است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی یادآورشد: یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی سال گذشته در این استان جلب شد که جذب این میزان سرمایه گذاری با ۴۰ سال گذشته برابری می‌کند.

فرخی، از کاهش ۷۶ درصدی حقوق معوق کارگران استان مرکزی خبرداد و گفت: حقوق معوق کارگران این استان از یک هزار و ۱۹۷ نفر در سال ۹۷ به ۵۱۷ نفر در سال گذشته کاهش یافته است.

وی ادامه داد: حقوق معوق کارگاه‌های تولیدی استان مرکزی از ۵۱ واحد در سال ۹۷ به ۲۷ واحد در سال گذشته و حقوق معوق استان از ۱۷۲ ماه به ۸۶ ماه در این مدت کاهش یافته‌ است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی افزود: این استان در زمینه پایش محیط کسب و کار سال گذشته رتبه هشتم را به خود اختصاص داد.

فرخی گفت: ۷۹۰ جواز تاسیس به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال و ۱۹ هزار شغل سال گذشته در استان مرکزی صادر شد.

وی ادامه داد: ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید سال گذشته در استان مرکزی پرداخت شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش یافته‌است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی افزود: سه هزار میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ و ۱۰۰ درصد تسهیلات اشتغال روستایی در این استان جذب شد.

فرخی، با یادآوری پرداخت ۵۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی استان مرکزی در سال گذشته خاطرنشان کرد: پرداخت این منابع مالی زمینه اشتغال را برای یک هزار و ۳۰۰ نفر از مددجویان این نهادها در استان فراهم کرد.

وی ادامه داد: ۴۲۱ تن گندم سال گذشته در استان مرکزی تولید و ۳۷۰ هزار تن محصول مازاد بر نیاز گندمکاران در این مدت به صورت تضمینی خریداری شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی افزود: یک هزار و ۲۰۰ تن گیاهان دارویی و گل محمدی سال گذشته در این استان تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۱۶۰ درصد افزایش یافته است.

فرخی با یادآوری نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید گفت: مردم و مسوولان نظام مخاطبان اصلی این شعار بوده و مهمترین اولویت آن بهبود کسب و کار است.

وی خاطرنشان کرد: بهبود کیفیت محصولات داخلی، توجه به خرید محصولات داخلی، شناسایی موارد بهبود کسب و کار، اجرای مصوبات مقررات زدایی، توجه به مسایل و پیگیری مصوبات شورای گفت و گو و توسعه دولت الکترونیکی از جمله عوامل تحقق شعال امسال است.

بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.