«یوسف عرفانی‌نسب» روز یکشنبه در نشست بررسی ورود پساب فاضلاب خمین به روستای کفسان و رباط ارجمند این شهرستان افزود: تصفیه خانه فاضلاب خمین در مرحله اول برای پوشش ۵۵ هزار نفر بهره‌برداری شده است و با تخصیص اعتبار مورد نیاز پیش‌بینی می شود تا پایان امسال تصفیه خانه شهرستان تکمیل شود.
وی بیان کرد: جانمایی تصفیه‌خانه در خمین براساس مجوزهای زیست محیطی در ۱۱۰ هکتار زمین انجام شده و ۴۰ درصد آن تاسیسات تصفیه خانه است.
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به خریداری پساب این فاضلاب توسط برخی واحدهای صنعتی در خمین ادامه داد: این واحدها تاکنون در خصوص انتقال این پساب اقدامی انجام نداده‌اند.
عرفانی‌نسب گفت: تکمیل مرحله دوم فاضلاب سبب افزایش ظرفیت و کیفیت تصفیه خانه این شهرستان می‌شود.
وی افزود: به منظور رفع بوی نامطلوب ناشی از فاضلاب در روستای کفسان از توابع شهرستان خمین سه هزار نشاء رزماری در محل تصفیه خانه شهرستان کاشته شده است.
فرماندار خمین نیز در این نشست گفت: بوی نامطبوع و رهاسازی  پساب فاضلاب شهرستان از سوی کشاورزان  و روستاییان رباط ارجمند و کفسان همواره مورد اعتراض بوده است.
«احمد طهرانی» افزود: استفاده از این پساب در کشاورزی یکی از مباحث اصلی کارگروه سلامت و امنیت غذایی خمین است.
وی با اشاره به اینکه ترسالی و افزایش آب به شبکه فاضلاب سبب خروجی بیش از اندازه پساب از این شبکه می‌شود، ادامه داد: دبی ورودی و خروجی  شبکه فاضلاب باید مدیریت شود تا از بروز مشکلات برای روستاییان و کشاورزان جلوگیری شود.
فرماندار خمین گفت: پیگیری ها برای تکمیل سریع مرحله دوم تصفیه خانه شهرستان در دستور کار قرار گیرد و هیچگونه محصولی جز درختان غیر مثمر در محل تصفیه خانه کاشته نشود.
طهرانی تصریح کرد: مشکلات مردم شهرستان به ویژه در مناطق روستایی از سوی مسئولان پیگیری می شود اما شرایط سخت اقتصادی و نبود اعتبارات لازم برای حل این مشکلات سبب محدودیت‌هایی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تصفیه خانه خمین از آغاز ساخت به دلیل اینکه شهرستان از نظر منابع آب زیرزمینی ضعیف بود برای صنعت و سرمایه گذاران جذابیت داشت.
«عزت‌اله آمره‌ای» افزود: ۸۵ لیتر در ثانیه از محل پساب فاضلاب خمین به واحدهای صنعتی نظیر خودروسازی، پتروشیمی، فولاد، شهرداری، انجمن حمایت از زندانیان و صنایع چوب شهرستان تخصیص داده شد.
وی اظهار داشت: تا کنون هیچ یک از این واحدها جز صنایع چوب اقدام به انتقال و استفاده از این پساب نکرده‌اند که این امر مشکلاتی از جمله بوی نامطبوع را برای اهالی روستای کفسان ایجاد کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی ادامه داد: اگر واحدهای صنعتی به دلیل عدم فعالیت و تامین آب مورد نیاز به این آب نیاز ندارند باید قرارداد را فسخ تا سرمایه‌گذار دیگری جایگزین آنها شود.

آمرهای گفت: به عنوان راهکار کوتاه مدت این مشکل می توان با رعایت استانداردهای محیط زیست و دانشکده علوم پزشکی،  پساب را در مسیری که برای استفاده کشاورزان در دسترس نباشد به رودخانه هدایت کرد.  

دادستان خمین نیز در این نشست، بوی نامطبوع ناشی از فاضلاب  برای اهالی روستا، استفاده در تولید سبزیجات، شیر و گوشت مورد مصرف شهروندان و محصولات کشاورزی را تهدید علیه بهداشت عمومی جامعه و از مصادیق جرم بیان کرد.
«خسرو شجاعیان» گفت: از نظر دادستان و مدعی‌العموم شرایط آب در روستای کفسان خمین حاد است و مصوبات نشست باید در بازه رمانی اجرا شوند.
وی با تاکید به اینکه نباید علیه کشاورزان و روستاییان معترض به این پساب اعلام جرم شود، ادامه داد: خروجی پساب از فاضلاب مطابق با استاندارد و با نظارت دانشکده علوم پزشکی و محیط زیست باشد و از ورود آن  به زمین‌های کشاورزی در روستا جلوگیری شود.
 در این نشست مصوب شد در مدت ۲۰ روز مسیرغیرقابل دسترس برای کشاورزان به منظور انتقال پساب تصفیه‌خانه خمین به رودخانه مشخص و نقشه این طرح آماده شود.  
بیش از ۶۰ هزار نفر از جمعیت خمین تحت پوشش شبکه فاضلاب این شهر قرار دارند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.