«عزت اله آمره ای» روز یکشنبه در حاشیه بازدید از روستاهای منتفع از این رودخانه در خمین افزود: شهر خمین و ۴۲ روستای این شهرستان چندسالی است از آب کوچری استفاده می‌کنند.
وی اظهار داشت: منابع و مصارف آب کوچری به تناسب سرریز سدگلپایگان در هر ماه رهاسازی می‌شود و از روز شنبه این رهاسازی برای روستاهای خمین آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی ادامه داد: بارندگی های خوب سال آبی جدید سبب پرشدن رودخانه و سدهایی نظیر سدکمال صالح و الغدیر ساوه شده و ذخایر سفره‌های آب زیرزمینی روبه بهبود است.
آمره ای تصریح کرد: با در نظر گرفتن سرریز کوچری توسط مدیریت این سد، ۸ متر مکعب در ثانیه از دریچه کوچری در رودخانه قمرود رهاسازی شده است.
فرماندار خمین نیز با بیان اینکه سه روستا در خمین و تعدادی دیگر در دلیجان و محلات در مسیر رودخانه قمرود قرار دارند، گفت: حقابه این رودخانه مانند سال‌های گذشته تامین شده است.
« احمد طهرانی » افزود: در منابع آب محدودیت وجود دارد و انتظار می رود بهره‌برداری از آب این رودخانه برای کشت بهاره کشاورزان مدیریت شود.
وی بیان کرد: برخی افراد بدون بهره‌گیری از اطلاعات کافی در حوزه مدیریت منابع آبی، مطالب تحریک آمیز برای تجمع شهروندان در فضای مجازی منتشر می‌کنند. 
فرماندار خمین با اشاره به اینکه یک میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای خمین ذخیره سازی شده است، ادامه داد: این سدها آب را ذخیره سازی و سیلاب را کنترل می کنند و سبب تغذیه منابع زیر زمینی می‌شوند.
در هفته گذشته تجمع اعتراضی نسبت به حقابه روستاییان از رودخانه قمرود در روستای جلماجرد از توابع خمین برگزار شد.
رودخانه قمرود از ابتدای تشکیل آن در منطقه خوانسار و گلپایگان تا انتهای آن در دشت مسیله طولی نزدیک به ۳۱۵ کیلومتر دارد. 
در طول قرون متمادی این رودخانه طولانی همراه با شاخه های فرعی آن، مهمترین منبع تامین آب و آبیاری مناطق و شهرها و روستاهای مجاور مسیر طویل خود از جمله دشت‌های گلپایگان، خوانسار، خمین، محلات و دلیجان و نیزار و سلفچگان و بالاخره دشت قم بوده است.

شهرستان خمین از توابع استان مرکزی ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.