«محسن کریمی» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این چهار مغازه شخصی در سرای تقوایی واقع هستند که با نفوذ باران از سقف بخشی از بام حجره‌ها دچار تخریب شد.

وی اظهار داشت: تمهیدات و اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر و کمک به حفظ بناهای مجاور انجام شد تا در فرصت مناسب مرمت صورت گیرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مرمت بازار تاریخی اراک سال گذشته آغاز شد که به علت شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و در نیمه امسال مرمت این اثر تاریخی ارزشمند به طور کامل اجرایی می‌شود.

کریمی با باین اینکه این اثر دارای طرح جامع است، افزود: هدف از اجرای طرح جامع بازار اراک احیا این بنای ارزشمند است که هویت شهری اراک را در خود دارد.
وی اظهار داشت: بازار تاریخی اراک نمونه ارزشمند از معماری ایرانی و اسلامی است که مشاور باید به منظور مرمت یکپارچه این اثر تمامی جوانب را بسنجد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بازار اراک هویت تاریخی  این کلان‌شهر است و این مجموعه در تقابل با توسعه شهر نیست و از تخریب آن جلوگیری می‌کند.

مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بناگذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت.

این مجموعه که ۱۴ هکتار است و به صورت ۲ راسته بازار عمود برهم ساخته شده، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.