سید «علی آقازاده» روز پنجشنبه در نشست مشترک پدافند زیستی استان مرکزی با کارگروه شهرستانی دلیجان و محلات افزود:  مدارس، دانشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و آموزشگاه‌های هنری، فنی و حرفه‌ای و علمی در هفته گذشته تعطیل شده و هفته اتی نیز این مراکز فعالیت نخواهند داشت و به‌صورت جدی از مردم استان درخواست می‌شود  که در خانه بمانند و با حضور و تردد در خیابان‌ها به شیوع کووید ۱۹ دامن نزنند.
استاندار مرکزی توضیح داد: ساوه و دلیجان در زمینه شیوع ویروس کرونا وضعیت خوبی در کنترل ندارند و به‌منظور بررسی شرایط این ۲ شهرستان نشست پدافند زیستی استان به‌طور مشترک با دلیجان در این شهرستان برگزار شده تا تصمیمات کارآمد در مقابله با این تهدید سلامت استان گرفته شود.
آقازاده گفت: کمبودها و نیازهای درمانی این شهرستان‌ها با دقت در این نشست بررسی می‌شود و تصمیمات اثربخش و موصر اخذ خواهد شد.
وی افزود: با توجه به شرایط اضطراری و ویژه دلیجان و محلات در نشست کارگرئه پدافند غیرعامل زیستی مقرر شد که پنج هزار عدد ماسک به صورت روزانه برای این شهرستان‌ها تهیه شود و مقادیر لازم مواد ضدعفونی کننده نیز در اختیار قرار گیرد.

استاندار مرکزی اظهار داشت: تامین مواد ضدعفونی کننده در استان مشکلی ندارد و باید تدابیر خاص و مطلوب برای شیوه توزیع ضدعفونی‌ها اتخاذ شود تا در محل نیاز به درستی در اختیار قرار گیرد.
آقازاده ادامه داد: در روزهای اخیر با پیگیری‌های انجام شده توزیع مواد ضدعفونی کننده مطلوب‌تر شده اما هنوز نظارت و تصمیم های اصولی در این زمینه نیاز است.
وی تصریح کرد: مواد ضدعفونی کننده، ماسک و دارو باید به مقدار مورد نیاز در اختیار دلیجان قرار داده شود و مسایل مختلف پیشگیرانه و اجرایی با دقت رصد شود.
وی با اشاره به بازدید از درمانگاه تامین اجتماعی دلیجان گفت: در صورت نیاز به فضای فیزیکی بیشتر برای بستری بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان درمانگاه مذکور شرایط مطلوب برای این ماموریت را دارد. و به‌منظور تجهیز و تامین نیروی انسانی درمانی و اجرایی این درمانگاه  نیز از ظرفیت بسیج، سپاه و خیرین استفاده شود.
استاندار مرکزی کنترل مبادی ورودی به دلیجان را اقدام مناسبی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا دانست و یادآور شد: این شهرستان از سمت کاشان نیز آسیب‌پذیر است و باید ورود و خروج از این مسیر به صورت جدی کنترل شود و انتظار است ظرف ۴۸ ساعت آینده ایستگاه کنترل در ورودی کاشان به دلیجان مستقر باشد.
آقازاده ادامه داد: اقدامات مسئولان محلات در مهار بیماری کرونا قابل تقدیر است چراکه این شهرستان فوتی نداشته و چهار بیمار مبتلا به کرونا و هشت مورد مشکوک به این بیماری دارد که اوضوع آنان کنترل شده است.
وی گفت: به گفته پزشکان کرونا تا یک ماه آینده در کشور ادامه دارد و نباید تلفات این بیماری در استان مرکزی و دلیجان افزایش پیدا کندو این مهم منوط به اقدامات پیشگیرانه و تصمیمات کلیدی و عملیاتی است.
استاندار مرکزی با تقدیر از تلاش پزشکان و پرستاران برای درمان بیماران مبتلا به کرونا تصریح کرد: بخش اعظم معوقات پرستاران پرداخت شده و با پیگیری انجام شده انتظار می‌رود بقیه مطالبات نیز به‌زودی پرداخت شود و با تبدیل وضعیت انگیزش بیشتر برای خدمت به بیماران در شرایط حساس مهیا شود.
آقازاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این انتخابات با سلامت و حضور مطلوب مردم در استان برگزار شد.
وی گفت: با تایید انتخابات استان مرکزی از سوی شورای نگهبان پرونده فصل یازدهم بهارستان استان در مرحله اول دبسته شد.
فرماندار دلیجان نیز در این نشست گفت: مردم شهرستان همکاری خوبی برای مقابله شیوع کرونا داشتند و بسیاری از اصناف و واحدهای تولیدی به شکل داوطلبانه محل فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند.
«سیامک سلیمانی» افزود: مبادی ورودی این شهرستان کنترل می‌شود و عملیات ضدعفونی و گندزدایی به صورت مستمر در اماکن عمومی، ادارات و خیابان‌ها  صورت می‌گیرد.
وی اظهار داشت: مسیرهای گذری منتهی به دلیجان روزانه  ۳۵ هزار تردد دارد و به‌دلیل همسایگی این شهرستان با قم اقلام َضروری مانند میوه و پروتئین از این استان تامین می‌شود که این عوامل یکی از موضوعاتی است که به شیوع کرونا دامن زده است.
فرماندار دلیجان گفت: ۲۰۰ کارگر از استان مرکزی در باطری‌سازی اشتغال دارند و با شرکت فولاد که در حوزه قم است مراودات زیادی دارند که این موضوع در کانون توجه قرار گرفته و اقدامات کنترلی در این بخش در دستور کار است.
سلیمانی ادامه داد: واحد تولید الکل در قم می‌تواند نیاز مواد ضدعفونی در دلیجان را تامین کند و در حال حاضر مهمترین نیازهای حوزه درمانی برای مقابله با کرونا در این شهرستان شامل پرستار ، ماسک، کیت های محافظت فردی و دار برای بیمارستان امام صادق (ع)دلیجان است.
فرماندار دلیجان گفت: گروه ۱۰ نفره داوطلبان به‌منظور تماس با خانواده مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا در دلیجان اعلام آمادگی کرده و با ارایه آموزش در خدمات به بیماران کرونا مشارکت دارند.

سلیمانی استقرار ۲ پزشک متخصص در دمانگاه تامین اجتماعی دلیجان و افزودن شیفت عصر به این درمانگاه را  مطالبه مردم این شهرستان بیان کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: َتمامی کشور در تامین اقلام درمانی با کمبودهایی مواجه است اما با همه تنگناها۴۰ بسته کیت حفاظت امروز به بیمارستان امام صادق  (ع)دلیجان تحویل شده است.
دکتر «محمد جمالیان» افزود: این کیت‌ها برای مصرف روزانه کادر درمانی است و پاسخگوی مطالبات این بیمارستان نیست.
وی تاکید کرد: غربالگری بیماری کرونا در دلیجان به ویژه مناطق همجوار این شهرستان با قم فعال شده و گروه های پرخطر شناسایی می‌شوند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: سهمیه دلیجان در تجهیزاتی که به استان ارسال شود ویژه دیده شده است چراکه این شهرستان از سمت قم و کاشان با تهدید شیوع بالای بیماری مواجه است. 

جمالیان ادامه داد: روزانه ۱۰۰ نمونه تست در استان مرکزی از افراد مشکوک به کرونا گرفته می‌شود و شهرستان‌ها برای ارسال تست‌ بیماران  باید اولویت‌بندی را مد نظر داشته باشند.

فرماندار محلات نیز در این نشست گفت: هفت بیمار مبتلا به کرونا از بیمارستان امام خمینی (ره) در این شهرستان بهبود و مرخص شدند و هیچ مورد فوتی این شهرستان نداشته است.

«حسن قمری» افزود:مبادی ورودی  محلات کنترل می‌شود و ضدعفونی خیابانها، ادارات و اماکن عمومی در دستور کار مدیران بهداشتی شهرستان است.

وی ادامه داد: کادر درمانی بیمارستان محلات خسته هستند چراکه در طول شبانه روز تحت فشار مراجعه کنندگان قرار دارند با این حال کار خدمات درمانی با قوت انجام می‌شود.

فرماندار دلیجان گفت: پاسخ آزمایش‌های ابتلا به کرونا ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از ارسال اعلام می‌شود و این مسئله سبب اشتغال بخشی از بیمارستان از سوی افراد مشکوک به کرونا شده است.

استاندار مرکزی در سفر یک روزه به دلیجان از بیمارستان امام صادق و درمانگاه تامین اجتماعی این شهرستان بازدید کرد.

کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه،تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.