دکتر سید «محمد جمالیان» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با شیوع ویروس کرونا در اراک داروخانه‌ها به عنوان یکی از مکان‌های پرتردد و شلوغ از مراکز خطر انتشار ویروس محسوب می‌شوند و این بیماران برای تهیه دارو و اقلام بهداشتی به هیچ وجه نباید به داروخانه‌ها مراجعه کرده و انجام این مهم را باید به فردی از نزدیکان خود که در سلامت است بسپارند.

وی توضیح داد: تردد بی‌مورد مردم در داروخانه‌ها نیز خطرناک است چرا که با توجه به ریسک بالای آلودگی این اماکن ممکن است برای تهیه یک ماسک یا دستکش آلوده به ویروس شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: شعب بانکی نیز با توجه به روزهای پایانی سال شلوغ است و امکان انتقال ویروس در این اماکن بالا است و مراجعان باید حتما با استفاده از دستکش و حفاظ تنفسی در این مراکز حاضر شوند و پس از خروج از شعب دست‌ها را به شیوه صحیح شستشو دهند و تاحد امکان اقدامات بانکی را از طریق غیرحوضوری انجام دهند.

دکتر جمالیان بیان کرد: صفحه دستگاه‌های خودپرداز بانکی و نازل پمپ بنزین‌ها از دیگر کانون‌های انتشار بیماری است و رعایت بهداشت فردی و استفاده از دستکش در کار با این وسایل الزامیست.

وی اظهار داشت: داد و ستد پول و تماس دست افراد مختلف در سرعت بخشی به انتشار بیماری اثر مستقیم دارد بنابراین در فروشگاه‌ها و به ویژه نانوایی‌ها و اماکن عرضه مواد غذایی بهتر است وجوه با کارت الکترونیکی پرداخت شود و استفاده از دستکش در این موارد و شستشوی دست‌ها پس ازآن ضروری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: با تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های علمی، مهارتی و هنری و باشگاه‌های ورزشی انتظار است مردم در خانه بمانند و هشدارها را در خصوص کرونا جدی بگیرند.

کرونا ویروسی شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کرونا ویروس جدید نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه، تنگی نفس سردرد  و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.