سرپرست مؤسسه حفظ، تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در خمین در حاشیه این بازدید گفت: ۱۲ نفر از ارامنه استان مرکزی از بیت و زادگاه امام (ره) بازدید و با قسمت های مختلف آن اشنا شدند .

حجت الاسلام سید «جواد رضوی» افزود: اقلام فرهنگی شامل زندگینامه امام راحل و برخی اطلاعات فرهنگی در قالب بروشور و لوح فشرده در اختیار این گردشگران قرار گرفت.

بیت تاریخی امام (ره) عمارتی چهار هسته‌ای است که چهار حیاط دارد، اما برخلاف معماری سنتی ایرانی، هیچکدام از حیاط ها نقش مرکزی ندارد.

جلوخان‌های این بنا که بخش وسیعی است به صورت فرورفتگی در کنارمسیر و در جلوی در اصلی قرار داردو در اصلی این خانه در پیش‌خان قرار دارد و این در دو لنگه است و هر لنگه متشکل از چند ردیف تخته قطور طولی است.

بعد از عبور از ورودی که در پیش اطاق قرار دارد، فضایی سربسته به نام هشتی وجود دارد که یک هشت ضلعی کامل است و بعد از هشت ضلعی نیز راهروی طویل و کم عرض قرار گرفته که مانع ورود ناگهانی به فضای داخل عمارت می‌شود.

وجود چند انبار، اصطبل و آشپزخانه از دیگر اجزا و فضاهای کارکردی این عمارت محسوب می‌شودکه در محله سه پل شهر خمین و در شمال رودخانه این شهر در ۲۰۰ سال پیش ساخته شده و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

خمین در جنوب استان مرکزی ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.