«محسن مجتهدی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان اعتبار برای ۲ طرح مهم آبخیزداری هزینه شده است که یکی از آنها احداث بند تراکمی و دیگری پخش سیلاب است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح آبخیزداری در روستای قیاپا بند تراکمی با حجم عملیات خاکی ۴۰ هزار متر مکعب و حجم آبگیری ۴۰۰ هزار متر مکعب  اجرا شد که  هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

مجتهدی ادامه داد: یک طرح آبخیزداری دیگر در حوزه رضاآباد اجرا شد که ۲ پروژه پخش سیلاب با طول ۸۳۰ متر مکعب، ارتفاع سه متر، حجم عملیات خاکی ۳۲ هزار متر مکعب،  حجم آبگیری ۱۶۰ هزار متر مکعب و  حجم گابیونی ۷۰۰ متر مکعب را شامل می‌شود و  سه میلیارد و ۳۰۰میلیون ریال هزینه در برداشته است.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای طرحهای آبخیزداری در این شهرستان کنترل سیلاب، تغذیه آب سفره های زیر زیرزمینی و قنوات و جلوگیری از فرسایش خاک است.

وی یادآور شد: تا کنون طرح های آبخیزداری در ۱۲۵ هزار و ۳۱۵ هکتار از عرصه های طبیعی خمین اجرا و مطالعه شده و ۱۴۶مورد عملیات مکانیکی و بند خاکی، آبگیری یک میلیون و ۸۷۳ هزار متر مکعب را شامل می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خمین بیان کرد: ۹۵ بند سنگی با حجم ۱۴ هزار و ۲۲۹ متر مکعب، ۵۷ بند خاکی گابیون با حجم پنج‌هزار و ۲۰متر مکعب و ۱۵ بندخشکه چین با حجم یکهزار و۲۰متر مکعب برای جلوگیری از وقوع سیلاب در این شهرستان اجرا شده است.

مجتهدی اظهارداشت: با اجرای این طرح ها در مجموع هشت میلیون و۸۰۰ هزار مترمکعب از حوزه‌های آبخیز خمین آبگیری می‌شوند.

شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی دارای ۱۶۹ هزار هکتار مرتع و ۲۳۷ هزار هکتار حوزه آبخیز است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.