این کتاب ۳۴۱ صفحه‌ای در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در سال ۱۳۹۵از سوی انتشارات دانش کیان اراک به چاپ رسیده و  قیمت هر جلد از آن برای علاقه‌مندان به کتابخوانی ۲۲ هزار تومان است.

نویسنده این کتاب در ۶ درس کوشیده نکات ارزشمندی را در خصوص بنیه مالی و چگونگی دستیابی به آن توضیح دهد که عنوان‌های این درس‌ها شامل پولداران برای پول کار نمی‌کنند، علت نیاز به سواد مالی چیست، برای خودت کار کن، تاریخچه مالیات و قدرت شرکت‌های بزرگ، پولداران خالق پول هستند و برای یاد گرفتن کار کنید نه برای پول درآوردن؛ است.

سرآغاز این کتاب با عنوانی به نام «یک نیاز وجود دارد» کلید می‌خودرد و این متن مقایسه‌ای از زندگی برنامه‌ریزی شده از سوی والدین برای تحصیل ، شغل و فعالیت‌های دیگر با زندگی بر پای توانمندی و خلاقیت با اهداف معقول می‌پردازد.

در جای جای این متن کوشش شده آینه تمام نمایی از خودباوری و نقش آن برجسته شود و در متن بعدی با عنوان «همان چیزی که دنبالش می‌گشتم» نویسنده عنوان کرده است: اگر به شیوه زندگی آدم‌هایی که تحصیلات متوسط دارند ولی سخت کار می‌کنند نگاهی شود واضح است که یک مسیر ثابت با زمینه‌ای از عادت را برمی‌گزیند و سهم مشخصی از پول را درمی‌آورد و امروز بدترین نصیحتی که می‌شود به یک کودک کرد این است که بگوییم به مدرسه برو و نمره‌های خوب بگیر و شغل مطمئنی پیدا کن چرا که اگر قصد باشد که فرزند آینده مالی فراهم کند بهتر است قوانین کهنه را کنار گذاشته و نگاه نو و خلاقانه به او آموخت.

در بخش پولدارها برای پول کار نمی‌کنند نویسنده عنوان کرده است: فقرا و طبقات متوسط جامعه برای پول کار می‌کنند اما ثروتمندان کاری می‌کنند که پول برای آنان کار کند و این درسی است که هر انسان در تغییر تفکر کلیشه‌ای ذهن باید در خصوص آن تعمق کند.

در این مبحث مطالب مهمی در گفت‌وگوی پدر پولدار و بی پول ارایه شده که هر کدام نکته‌ای را کلید می‌زند و ذهن مخاطب در چالش باورهای کنونی و دیدگاه‌های ارایه شده با موضوعات جدی و مهمی مواجه می‌شود.

دیدن مسایلی که دیگران نمی‌بینند به عنوان نکته مهم در آموزه‌های این کتاب و قالب فکری در خصوص بنیه مالی و راه انتخاب شده هر فرد عنوان شده است.

در درس دوم که علت نیاز به سواد مالی مطرح شده است، نویسنده تلاشی را دنبال می‌کند که به مخاطبش القا کند موفقیت در جاده زندگی و کسب پول الفبای خود را دارد و دانستن و مهارت کافی در نحوه کاریابی، پس‌انداز و اندوختن سرمایه تعیین کننده است.

بی‌سوادی مالی اساس مشکلات اقتصادی است و اگر در میان اطرافیان کسانی هستند که غرق در مشکلات مالی شده‌اند علت ناتوانی آنان در درک واژه‌ها و فهم اعداد است، اگر به ثروتمندشدن می‌اندیشید و می‌خواهید اندوخته خود را از کف ندهید باید سواد مالی را در اعداد و واژگان افزایش دهید.

باید برای خودم کار کنم سومین درسی است که نویسنده کتاب برآن تاکید دارد و عنوان کرده است: مشکلات مالی درست موقعی پیدا می‌شوند که شما در تمام زندگی برای دیگران کار می‌کنید و آخر کا می‌بینید که روزگار سالمندی را باید بگذرانید بدون آنکه پس انداز مناسبی داشته باشید.

نباید تصور کرد که تحصیلات و کار باید همسان با هم باشند این اشتباه بزرگی است چرا که هر انسانی باید شغل مناسب خودش را پیدا کند تا بتواند طعم امنیت اقتصادی را بچشد و این حول محور سرمایه و درآمد می‌چرخد.

ارایه تاریخچه مالیات‌ها و شرکت‌های بزرگ بحث درس بعدی کتاب است که به زیبایی و با زبانی ساده مطرح شده و در آن آمده است: همه فکر می‌کنند قصه رابین هود حکایت قهرمان رومانتیک است که ثروتی را می‌دزدد و به فقرا می‌بخشد اما پدر پولدار رابین‌هود را قهرمان نمی‌داند بلکه او دزدی راهزن است و این ما را یاد سوالی می‌اندازد که پولداران باید کارسازی کنند نه صدقه بدهند.

به نوعی پولداران باید از مالیات معاف شوند و افراد متوسط تحصیل کرده با مالیات به فقرا کمک کنند و درک این مهم نیاز دارد تا تاریخچه پرداخت مالیات مرور شود.

در این بخش نکات مهمی چون حسابداری، سرمایه‌گذاری، قانون و امتیازات مالی و حفاظت در مقابل دعوای حقوقی شرح داده شده است.

درس پنجم این کتاب نیز عنوانی به نام پولداران خالق پول هستند را به خود اختصاص دارد و مطرح کرده است: فرد موفق با وجود مشکلات فراوان اقتصادی سخت تر از گذشته کار می‌کند و هیچ وقت نمی‌پذیرد که راهش به بی‌راهه ختم شود و هرگز در مقابل تحولات اطرافش از پا نمی‌نشیند.

مبحث جالب دیگر این کتاب این است که باید برای یادگرفتن کار کرد نه برای پول درآوردن و عنوان کرده است: هنگامی که آدم‌ها در طول عمر خود گرفتار فرآیند پرداخت صورتحساب شوند، مثل موش‌های کوچکی هستند که دور چرخ فلزی فقط می‌چرخند.

دنیا پر از آدم‌های بااستعداد اما فقیر است که در مخمصه مالی دست و پا می‌زنند و اگر مهارت‌هایشان را تقویت کنند به ناگاه پرده فقر می‌افتد.

نویسنده در سخن آخر این کتاب عنوان کرده است: علت اصلی تالیف این کتاب در میان گذاشتن افکار در خصوص چگونگی تقویت نبوغ مالی بود تا فرد بتواند گرفتاری‌های اقتصادی زندگی خویش را حل و فصل کند، زیرا بدون آموزش مالی همه انسان‌ها برای گذران ایام زندگی از روش‌های دیکته شده استفاده می‌کنند که فلج کننده است.

   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.