«عشرت‌السادات موسوی» روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی کمک به خانواده‌های دارای کودک نارس (۲۶ آبان‌ماه)، افزود: میانگین جهانی تولد نوزاد نارس ۱۰ درصد است.

وی توضیح داد: تولد نوزاد نارس پدیده‌ای خطرناک است که مراقبت‌های خود را می‌طلبد و نیازمند آگاهی و همراهی موثر نظام درمانی و خانواده‌ها است.

رئیس گروه کودکان و نوزادان مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد نوزادان مرحله گذار از زندگی داخل رحمی به خارج رحمی را با آرامش کامل پشت سر می‌گذارند و می‌توان با ارایه مراقبت صحیح واستاندارد در دوره نوزادی، فرصت رشد وتکامل مطلوب نوزاد که حقی طبیعی است فراهم کرد.

موسوی ادامه داد: نوزادی نارس است که قبل از هفته ۳۷ بارداری متولد شود و اگر نوزادی بین هفته ۳۲ تا ۳۴ بارداری یا کمتر از آن متولد شود باید در بخش مراقبت ویژه نوزادان بستری قرار گیرد زیرا در عملکرد دستگاه‌های بدنش با وجود شکل‌گیری کامل، دچار اختلال است.

وی بیان کرد: علل تولد نوزاد نارس هنوز به صورت کامل شناخته نشده ولی بر اساس شواهد تولد این نوزادان در میان زنان کم سن و زنان میاننسال بیشتر است.

رئیس گروه کودکان و نوزادان مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: تولد نوزادان نارس در زنانی که مراقبت کافی در طول بارداری نداشته‌اند، جنین‌های چندقلو دارند و زنانی که اصول تغذیه مناسب در بارداری آنان رعایت نشده بیشتر است.

موسوی ادامه داد: پدیده نوزاد نارس در زنانی که در طول دوران بارداری به عفونت واژن، عفونت دستگاه ادراری و بیماری‌های مقاربتی مبتلا می‌شوند بالاتر است و بیماری‌هایی چون دیابت، نارسایی کلیوی و فشارخون بالا نیز ریسک زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

وی گفت: شواهد بیانگر آن است که زنان باردار سیگاری و معتاد نیز بیش از سایر ماران با عارضه زایمان زودرس مواجه می‌شوند.

رئیس گروه کودکان و نوزادان مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: بیشترین خطری که نوزاد نارس را در بدو تولد تهدید می‌کند نارسی ریه‌ها و ناتوانی در تنفس موثر است که با پیشرفت‌هایی که دو دهه اخیر در درمان این نوزادان انجام شده، بقای این نوزادان بهبود یافته است.

موسوی توضیح داد: نوزادان نارس در تکامل سیستم‌ دفاعی بدن علیه عفونت‌ها نیز اختلال دارند و مراقبت از نظر پیشگیری عفونت در این نوزادها مهم است و مادران آنان باید با شستن مکرر دست‌ها و کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها از انتقال عفونت به نوازدش جلوگیری کنند.

وی افزود: احتمال ابتلا به مشکلات شنوایی و بینایی نیز در نوزاد نارس وجود دارد و تولد زودهنگام  موجب می‌شود که عروق شبکیه چشم تکامل کافی پیدا نکرده و چنانچه درمان به موقع انجام نشود، احتمال نابینایی دایمی وجود دارد، بنابراین همه نوزادان نارس کمتر از ۳۴ هفته باید از نظر تکامل عروق شبکیه چشم مورد معاینه قرار گیرند و در صورت مشکل، سریع‌تر اقدام درمانی لازم انجام شود.

رئیس گروه کودکان و نوزادان مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد:  برای حمایت بیشتر نوزادان نارس و همچنین افزایش توانمندی مادران در نگهداری کودکشان باید ساعاتی از روز مراقبت آغوشی یا مراقبت کانگرویی اعمال شود و این هم‌آغوشی که از طریق تماس پوست با پوست انجام می‌شود به ارتباط عاطفی بیشتر و بهتر مادر و نوزاد و همچنین تکامل عصبی بهتر نوزاد کمک می‌کند.

موسوی ادامه داد: این شیرخواران پس از ترخیص تا چندین ماه باید تحت مراقبت و کنترل باشند تا از رشد طبیعی آنان اطمینان حاصل شود، می‌طلبد که قطره آهن و مولتی ویتامین را مانند سایر نوزادان دریافت کنند و طبق برنامه کشوری برای آنان واکسیناسیون انجام شود.

وی بیان کرد:  هدف از تغذیه نوزاد نارس آن است که رشدش با همان روند داخل رحمی ادامه یابد و با توجه به اینکه در نوزاد نارس رفلکس مکیدن از هفته ۲۳ داخل رحمی وجود دارد اما هماهنگی بین مکیدن و بلعیدن از هفته ۳۴ بارداری برقرار می‌شود، نیازهای تغذیه ای نوزادان نارس با نوزادان رسیده (ترم) تفاوت دارد به‌طوری که باید انرژی و پروتیین بیشتری دریافت کنند.

رئیس گروه کودکان و نوزادان مرکز بهداشت استان مرکزی توضیح داد: هضم و جذب چربی در کودکان نارس کامل نیست و ترکیب شیر مادر نوزاد نارس متناسب با نیازهای این نوزادان است و بهترین تغذیه برای نوزاد نارس شیر مادر خودش است.

موسوی گفت: سازمان جهانی بهداشت و یونیسف توصیه دارد که تمام  نوزادان به‌دلیل آسیب پذیر بودن بایستی در ساعات اول و هفته اول مراقبت های لازم را دریافت کنند و والدین باید با مراجعه به مطب پزشکان و مراکز بهداشتی و درمانی و بررسی وضعیت نوزاد خود و مشاوره گرفتن از پزشک، مراقبان سلامت و بهورز برای نگهداری بهینه نوزاد بکوشند.
وی یادآور شد: زمانی که امکان دسترسی به مراکز بهداشتی و درمانی محدود باشد به‌خصوص در مورد نوزاد پرخطر، مراقبت‌ها باید در منزل انجام شودو از سوی  متخصص و یا یک فرد آموزش دیده  برنامه مراقبت در منزل در سطوح افزایش آگاهی و مهارت مادر یا فرد مراقبت کننده از نوزاد ارایه شود.
رئیس گروه کودکان و نوزادان مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: بهبود آگاهی و عملکرد  خانواده‌ها در مراقبت از نوزادان پرخطر، کاهش میزان روزهای بستری  نوزادان پرخطر و اشغال تخت در بخش مراقبت ویژه نوزادان و بهبود دسترسی خانواده‌ها به خدمات ویژه مراقبت از نوزادان پرخطر برای مشاوره شیردهی، حمام کردن، ماساژ نوزاد نارس و سایر خدمات ضروری است. 
 
موسوی گفت: گروه هدف در برنامه نوزادان بستری در بخش مراقبت ویژه  یا نوزادانی که به‌دلیل مشکلات بارداری و زایمان نیاز به مراقبت خاص پس از ترخیص دارند مانند وزن کم موقع تولد، زایمان زودرس زیر ۳۴ هفته ، عوارض دوران بارداری مادر  که به تشخیص پزشک و  پرسنل بیمارستان بایستی مراقبت های ویژه برای آنان انجام شود.
 
وی عنوان کرد: برنامه مراقبت در منزل نوزادان نارس در دانشگاه علوم پزشکی اراک بعد از دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، تبریز وگیلان در اواخر سال ۹۶ به اجرا درآمد و با معرفی نوزادان پرخطر ترخیص شده از سه مرکز درمانی آیت اله طالقانی، امیرکبیر و بیمارستان امام خمینی(ره) برای انجام مراقبت نوزاد پرخطر در منزل توسط تیم پرستاری فعالیت دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.