دکتر «پری میرشفیعی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا به مناسبت هفته دیابت (۱۸ تا ۲۴ آبان‌ماه) افزود: آخرین اطلاعات در سامانه سیب سلامت که از طریق مراکز بهداشتی و درمانی به دست آمده بیانگر آن است که شیوع دیابت در زنان استان ۲ برابر مردان است و موارد شناسایی شده این بیماری غیرواگیر در حوزه روستایی به شهرها بهتر در استان انجام شده است.

وی اظهار داشت: تاکنون موارد ابتلا به دیابت در هفت درصد از جمعیت ۲۵ سال به بالای مناطق روستایی و حدود چهار دصد از جمعیت مشمول شهرهای استان شناسایی و در سامانه سیب درج شده است و امید می‌رود که دامنه شناسایی بهنگام، پوشش خدمات و مراقبت این بیماری از سوی مراکز بهداشتی و درمانی به سرعت گسترش یابد.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد از بیماران دیابتی شناسایی شده در مناطق روستایی و ۴۳ درصد مبتلایان به دیابت در شهرهای استان زیر پوشش خدمات مراقبتی و آموزشی و معاینه‌های ماهانه هستند.

میرشفیعی عنوان کرد: شعار امسال هفته دیابت «از خانواده خود حفاظت کنید» تعیین شده است چرا که ابتلا به این بیماری نه تنها کیفیت زندگی فرد را کاهش می‌دهد بلکه اطرافیان نیز با مخاطره مواجه می‌شوند و از سوی دیگر نیز با توجه به این‌که دیابت بیماری ژنتیکی است آگاهی از مراقبت‌های پیشگیرانه‌ توجه به سبک زندگی سالم و الگوی غذایی و تحرک جسمانی اهمیت زیادی دارد.

وی یادآور شد: ۴۲۵ میلیون نفر از مردم ۲۰ سال به بالا در جهان  به دیابت مبتلا هستند و اگر وضعیت کنونی در سبک زیستی و رفتارها افراد ادامه یابد پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۱۰۰ میلیون نفر به مبتلایان دیابت افزوده شود.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: دیابت بر اثر عملکرد ناقص پانکراس در تامین انسولین ایجاد می‌شود که مولود علل متعددی چون بیماری‌ها، نواقص ژنتیکی، جراحی، استری، بارداری، سبک زندگی کم تحرک و عادات غذایی غلط است.

میرشفیعی اظهار داشت: برآورد شده که ۲۵ درصد از افرادی که مبتلا به دیابت هستند از بیماری خود خبر ندارند و تلاش حوزه بهداشت و درمان استان بر این است که این بیماران را شناسنامه‌دار کرده و بستر مراقبت‌های لازم را برای آنان فراهم کند.

وی توضیح داد: برنامه دیابت از سال ۸۳ کلید خورد که در گام اول چندان موفقیت حاصل نکرد و تنها در سطح مناطق روستایی حدود پنج درصد غربالگری انجام شد اما با سیاست‌های نوین وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در حوزه برنامه‌های کارآمد تشخیصی ضریب شناسایی مبتلایان در حوزه‌های شهری و روستایی به سرعت در حال بهبود است.

میرشفیعی ادامه داد: طرح خطرسنجی سکته قلبی و مغزی که از سال ۹۵ آغاز شده توانست در جریان رصد جمعیت ۳۰ سال به بالای استان مرکزی عوامل خطر دیابت، چربی خون، فشار خون و مشکلات قلبی و عروقی را جمع‌بندی کند که گنجینه مهمی در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به ویژه دیابت محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: در مراکز جامع سلامت تلاش بر این است که اصول زندکی صحیح، الگوی تغذیه سالم، مراقبت از پاها، خدمات سنجش قند خون و آگاهی‌های خودمراقبتی به مبتلایان و خانواده آنان ارایه شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.