اهالی هنر راه دل می‌روند و اصالت‌ها داشته‌های معنوی و سرشاخه‌های اعتقادی و فکری را در تلفیق با زیباشناختی اعتلا می‌دهند و در راهی که پیش گرفته‌اند هیچ نمی‌خواهند جز اینکه بستری هموار و چتری از حمایت بر سرشان باشد تا بتوانند ایده های خلاقانه را به بهترین شکل خلق کرده و به جامعه هدیه دهند.

خمین شهری کوچک اما هنرپرور در جنوب استان مرکزی است که همواره اهالی اندیشه و هنر آن درخشیده‌اند و امروز برای ادامه نقشه راه، حمایت مالی و معنوی را مسئولان می‌طلبند تا چراغ خلاقیت و نوآوری هنری را روشن نگهداشته و روز به روز پرسوتر شود.

هنرمندان زادگاه امام راحل ر در رشته های مختلف بر این باورند که احساس سوختن به تماشا نیست و خود نیز با این ایده دست به خلق آثاراشان می‌زنند و انتظار دارند که راهبران اجرایی با حمایت‌هایشان بتوانند از مواهب این بخش در گفتمان سازی، حل معضلات اجتماعی و فرهنگی و بهبود نشاط اجنماعی و بلوغ فکری کمک بگیرند.
هنرمندانی نام آشنایی «محمدعلی مردانی»، «فاضل نظری» و «میثم عبدی» اهل خمین هستند و شروع کار هنری آنان از نشست‌ها کوچک اما صمیمی در این شهرستان شروع شده است.

خمین هنوز از داشتن برخی امکانات زیرساختی نگارخانه برای نمایش آثار هنرمندان و مکان مناسبی برای برگزاری انجمن ادبی و سالن تخصصی نمایش و موسیقی بی‌بهره است و این ضعف‌ها سبب شده که در دهه‌های اخیر شمار زیادی از هنرمندان که مجالی برای بروز هنرشان ندیده‌اند مهاجرت کنند.

تنها نگارخانه خمین در جریان تعریض یک معبر از بین رفت و هنرمندان در عین ناباوری تنها پناهگاه و محمل خود را از دست دادند و چراغ این خانه برای خالقان هنر و دوستداران آن خاموش شد. 
اگرچه شهرداری خمین پس از تخریب نگارخانه آفتاب، مکانی را در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داد اما، فضای جدید استانداردها و امکانات لازم برای خدمات هنری را نداشت و انجمن‌های ادبی و هنری به طور عملی نتوانستند از آن استفاده کنند و اختصاص مکانی کوچک و فاقد روح هنری در کنار مقر استقرار تاکسی‌ها و در همسایگی مشاغلی که با هنر سنخیت نداشتند، آرامش هنرمندان را برهم زد.
این درحالی‌ بود که بعد از انتقال ساختمان شهرداری به دانشگاه سما قدیم مکان دیگری برای نگارخانه در نظر گرفته شد و با وجود اینکه اهالی ادب و هنر پس از فراز و نشسی زیاد مکانی را برای خود یافتند اما هنوز در اقلیت امکانات به سرمی‌برند و یک سالن کوچک پاسخگوی نیازشان نیست.
خمین با ظرفیت‌های متعدد فرهنگی و هنری همواره در توسعه این بخش چالش اساسی داشته و اکنون کار به جایی رسیده که این بار خود هنرمندان به میدان آمده‌اند و دست یاری به سوی خیران  دراز کرده‌اند تا آنان را در ساخت خانه هنرمندان یا نگارخانه یاری دهند چرا که معتقدند فرهنگ و هنر ریشه است و باید آن را محکم کرد و هنرمندان و فرهیختگان خمین به عنوان سرمایه‌های این شهر جایگاهی در شان خود می‌خواهند تا بتوانند به حیاتشان ادامه هند و در این مسیر صعب از مسئولان می‌خواهند که نگاهشان را به عرصه فرهنگ عوض کرده و سهم بیشتری برای خروج این حوزه از حیاط خلوت برنامه‌ریزی داشته باشند.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری خمین با اشاره به کمبود نیروی انسانی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان معتقد است: این اداره خاستگاه و راهبر امور فرهنگی و هنری است و نقش مهمی را در سیاستگذاری و پیشبرد اهداف فرهنگی و هنری دارد اما اکنون تنها ۲ نیروی انسانی در این بخش فعالیت دارد.
«حسن انصاری» افزود: نبود سالن نمایش ویژه برای اجرای تئاتر،  فقدان نگارخانه به عنوان پیشانی ارایه تفکرات نوی هنری و آثار هنرمندان تجسمی و خوشنویسی و بی‌بهره بودن این شهرستان از  جایگاه تعزیه‌خوانی مشکلاتی اساسی هستند که باید به صورت ریشه‌ای برای حل آن‌ها برنامه ریزی کرد.

مسئول انجمن نمایش خمین نیز گفت: سه دهه از فعالیت این انجمن در زادگاه امام راحل می‌گذرد و با وجود حرکت رو به رشد این رشته هنری مانند دیگر هنرها  هنوز محمل حداقلی ارایه این هنر در شهرستان وجود ندارد.
«محمدجواد طاهری» ادامه داد: نبود چتر حمایتی برای ارایه تازه‌های نمایش موجب شده که  هنرمندان این رشته در خمین به لاک جشنواره‌ای کار کردن فرو بروند درحالی‌که نمایش وادی گفتمان جمعی است و می‌توان از این هنر در بهبود مناسبات اخلاقی و فرهنگی و حل مشکلات به بهترین شکل استفاده کرد.
این نویسنده و کارگردان اظهار داشت: امروز در کشور نمایش‌ها به سمت پلاتو می‌رود و سالن آمفی‌تئاتر کوثر خمین به‌ عنوان تنها سالن نمایش شهرستان برای اجرای تئاتر به‌خصوص از نوع پلاتو، مناسب نیست و استانداردهای لازم را ندارد.
طاهری اظهار داشت: نمایش پلاتو فضای کمتری برای حضور تماشاگر دارد و حتی شهرداری شهرهای کوچکتر از خمین در استان چنین سالن نمایشی را برای هنرمندان تئاتر خود ساخته‌اند و نیاز است که صدای هنرمندان این شهر برای این نیاز حداقلی شنیده شود.
وی با بیان اینکه ساخت سالن پلاتو هزینه کمتری دارند، گفت: این امکانات فرصت حضور اساتید تئاتر و برگزاری جشنواره‌های نمایشی را فراهم می‌کند و این چیزی است که اهالی تئاتر تشنه آن هستند.
این هنرمند با اشاره به تعطیلی جشنواره تئاتر تجربه با پیشینه ۱۳ سال در خمین گفت: تئاتر تجربه برای افراد مبتدی و کار اولی‌ها فرصتی طلایی بود.
مسئول انجمن خوشنویسی خمین گفت: این شهرستان قطب خوشنویسی استان محسوب می‌شود و تاکنون بیش از ۲ هزار هنرجوی خوشنویسی آموزش دیدند.
« محمدرضا کرمی» افزود: ۲ هنرجوی این شهرستان عنوان استاد و هفت هنرجو عنوان فوق ممتاز این رشته هنری کسب کردند.
وی ادامه داد: برخلاف افتخارات و موفقیت‌هایی که خوشنویسان خمین در جشنواره‌های مختلف کسب کردند، نگارخانه مناسبی برای ارایه آثار خوشنویسی در شهرستان وجود ندارد.
مسئول انجمن خوشنویسی خمین ایجادنگارخانه به‌منظور برگزاری نمایشگاه خوشنویسی را از مطالبات مهم هنرمندان خوشنویسی در این شهرستان دانست. 
کرمی گفت: نمایش آثار خوشنویسی در نگارخانه ویژه هنرمندان انگیزه یادگیری هنر را در نوجوانان بهبود می‌بخشد و گرایش به هنر علاوه بر نشاط دامنه آسیب ‌ها را کاهش می‌دهد.
کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین گفت: هنرمندان رشته‌های تجسمی نظیر نقاشی، گرافیک و عکاسی در سطح کشور و استان رتبه‌های برتر را کسب می کنند اما نمی‌توانند آثار خود را در خمین برای همشهریانشان به نمایش بگذارند.
« ابوالفضل خسروی » افزود: اثر هنری اگر نمایش داده نشود به‌تدریج انگیزه هنرمند را برای خلق اثر از بین می برد.
وی تایکد کرد: ساخت نگارخانه درخور نمایش آثار هنری  نیاز پایه فرهنگی و اجتماعی و شاخصی برای دستیابی به توسعه پایدار در این شهرستان است.
یکی از شاعران و اعضای انجمن ادبی خمین گفت: مکان مناسبی برای نشست های ادبی در شهرستان وجود ندارد.
« امید خسروی» افزود: نبود این مکان سبب تشکیل انجمن‌های مختلف ادبی در نهادهای دیگر شده است.
وی تصریح کرد: شاعران و نویسندگان شهرستان به سمت دستگاهی که مکان مناسب برای نشست های ادبی در اختیار آنها بگذارد تمایل دارند.
این شاعر اظهار داشت: اگر انجمن ادبی خمین فضای فیزیکی داشت می‌توانست نشست‌های نقد کتاب شاعران و نویسندگان را برگزار کند و این تریبونی بود که به تولید آثار فاخر و تقویت روحیه پرسشگری در مردم دامن می‌زد.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین گفت: ساخت سالن ویژه تئاتر در این شهرستان از طریق وزارتخانه درحال پیگیری است و در صورت موافقت وزارتخانه یکی از سالن‌های بدون استفاده شهرستان در اختیار هنرمندان تئاتر قرار می گیرد.
«آزاده محمدی» درباره نبود نگارخانه در خمین گفت: این نیاز احساسی می‌شود و در این راستا نشست‌هایی با شهرداری در زمینه واگذاری زمین برگزار شده اما هنوز نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

توسعه متوازن وقتی رخ می‌دهد که اندیشه و گفتمان موثر در کنار برنامه‌های کارآمد به پیش برود واهالی فرهنگ و هنر هستند که  اندیشه محرک توسعه را می‌سازند و بسط می‌دهند.

توجه به باروری حوزه فرهنگ و هنر در کاهش آسیب‌ها، تقویت سرمایه اجتماعی و نشاط جامعه و رشد و بروز خلاقیت و اقدامات اثربخش موثر است و از این منظر نیاز است که پر پرواز اصحاب اندیشه و هنر خمین مهیا شود تا توازن در سایر بخش‌ها تسهیل شود.

خمین در جنوب استان مرکزی با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.