«نوازنی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برنامه مرمت بازار تاریخی اراک به‌عنوان بخش مهمی از هویت این شهر از سوی اداره کل میراث، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تهیه شده و در کارگروه مرمت بازار به تصویب رسیده است.

وی اظهار داشت: تاکنون حدود ۲ میلیارد ریال در راستای اقدامات مرمتی این مجموعه تاریخی ارزشمند هزینه شده و به گفته مشاور ۹۸ درصد از الزامات و اقدامات مرمتی مرحله عملیاتی را طی کرده‌ است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد:  یکی از بندهای برنامه مرمت بازار این است که تمامی جزئیات به منظور ثبت جهانی شدن این اثر تاریخی با رعایت استفاده از مصالح بومی و ساماندهی کالبدی و حذف اضافه‌های ناموزون صورت بگیرد و در این راستا مشاور برنامه که سابقه کار در آماده‌سازی بناهای تاریخی برای ثبت جهانی را دارد اقداماتی نظیر کف سازی گذرها و راسته بازار، حذف و ساماندهی شبکه برق که در بخش های مختلف نواقصی دارد و ساماندهی دیوارها و ناودان‌ها و اصالت سازه را با دقت و ظرافت در دست کار دارد.

نوازنی عنوان کرد: از سال ۹۶ تاکنون ۱۵۰ متر از راسته بازار اراک کف سازی شده بسیاری از اصلاحات در کاروانسراها و گذرها صورت گرفته است.

وی یادآور شد: اقدامات صورت گرفته در راستای این برنامه به‌زودی در کمیته فنی و کارشناسی با حضور اصحاب معماری و حوزه میراث فرهنگی بررسی می‌شود و اگر موارد انجام شده مورد تایید باشد طرح مرمت بازار که حاوی بخش های اساسی در نورپرداری، بهبود سازه کف و دویاره و سقف‌ها و ساماندهی شبکه آب و فاضلاب و سایر خدمات است به تصویب می‌رسد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی توضیح داد: استفاده از انواع آجر برای کف سازی بازار اراک مورد قبول کارشناسان میراث فرهنگی استان نبود و با توجه به اینکه در سابقه این بنای تاریخی کف سازی خاصی به دست نیامده اما در سراها از نوع ویژه‌ای سنگ استفاده شده، با نظر مشاور از سنگ برای پوشش راسته‌های بازار و سراها استفاده شده است.

نوازنی خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌های مهم برنامه مرمت مجموعه بازار اراک تعیین تکلیف خانه‌ها و بناهای تاریخی اطراف بازار است که در نشست بعدی کارگروه مرمت بازار قرار است که میراث فرهنگی فهرست خانه‌ها و شرایط تملک آن‌ها را به‌صورت مشخص ارایه دهد.

وی توضیح داد: شمار خانه‌های قدیمی در بافت اطراف بازار اراک زیاد نیست و برخی از این منازل در تملک میراث فرهنگی است اما پیشنهاد مشخص این است که با هدف حفظ و اصالت بازار با صنایع برخوردار و دستگاه‌های اجرایی مذاکره شود تا این بناها را به تملک درآورده و با تغییرکاربری اقتصادی و فرهنگی از آن‌ها استفاده بهینه شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی توضیح داد: برای مثال شهرداری بافت تاریخی اراک در ساختمانی معمولی استقرار دارد که پیشنهاد شده پس از کارشناسی و تعیین تکلیف خانه‌های تاریخی با تملکی یکی از آن‌ها مکان شهرداری بافت تاریخی تغییر یابد.

نوازنی افزود: کاربری‌های پذیرایی، فرهنگی و اقتصادی متنوعی از سوی مشاور برای مکان‌های ارزشمند حاشیه و کالبد بازار ارایه شده که مالکان این بناها در اولویت بهره‌مندی از آن‌ها هستند و در مرحله بعد متقاضیان دولتی، صنایع با هدف انتقال دفاتر کار و یا فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بناگذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت.

این مجموعه که ۱۴ هکتار است و به صورت ۲ راسته بازار عمود برهم ساخته شده، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.

۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.