«نسرین یادگاری» روز سه‌شنبه در آستانه روز جهانی غذا در گفت‌وگو با ایرنا  افزود: بر اساس آخرین نتایج سامانه سیب ۲۲ و ۶ درصد نوجوانان، ۳۹ درصد جوانان، ۷۹درصد از جمعیت میانسال و ۳۷ و نیم درصد از سالمندان استان مرکزی به اضافه وزن و یا چاقی دچار هستند که این مهم با نوع زندگی کم تحرک و الگوهای تغذیه ناسالم ارتباط مستقیم دارد.

وی توضیح داد: یافته‌های پژوهشی سال ۱۳۹۵ وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که ۵۹ و ۳ درصد از جمعیت ۲۵ سال به بالای کشور به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند و این شاخص برای مردم استان مرکزی ۷۵ درصد است که بالا بودن آمار افراد چاق در این خطه لزوم برنامه‌های کارآمد در تغییر الگوی زیستی و تغذیه‌ای، بهبود راهبردهای خودمراقبتی، گنجاندن رزیم غذایی سالم و تحرک جسمانی مطلوب را در زندگی مردم گوشزد می‌کند.

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی یادآور شد: مطالعات موجود در نظام بهداشتی استان مرکزی حاکی از آن است که ۲۰ و ۲ درصد از خانوارها هنوز استفاده از روغن جامد را در سبد رژیم غذایی روزانه دارند و ۶۵ و هفت دهم درصد از خانوارهای استان مرکزی نیز قند و شکر را بیش از سقف مجاز به‌صورت روزانه مصرف می‌کنند که این الگوی غذایی به شدت بیماری‌زا است.

یادگاری عنوان کرد: ۲ درصد از خانوارهای استان مرکزی نیز نمک غیرمجاز دریایی استفاده می‌کنند و ۴۰ درصد خانوارها عادت آوردن نمکدان سر سفره را دارند که این مهم نیز بخشی از بیماری‌های دوره میانسالی و سالمندی را تشدید کرده و به‌عنوان الگو و عادت غلط غذایی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از شاخص‌های مهم در هرم غذایی در استان مرکزی متعادل نیست برای مثال گروه مواد لبنی و سبزیجات و میوه‌ها در حدانتظار توسط مردم استان مصرف نمی‌شوند درعوض گروه هیدروکربورها و چربی‌ها در عادات غذایی آنان پررنگ است.

کارشناس ارشد واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی یادآور شد: در الگوی مناسب غذایی باید هر خانواده دسترسی به غذای کافی، ایمن و مغذی با تنوع مطلوب از گروه‌های مختلف غذا داشته باشد تا نیازهای بدنی تامین شده و سوء تغذیه به صورت بیش‌خواری و کم‌خواری به تهدید سلامت تبدیل نشود.

یادگاری عنوان کرد: در رژیم غذایی مطلوب روزانه هر فرد باید میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات‌، مغزها، غلات سبوس‌دار و دانه‌ها، خوراکی‌های کم چرب به‌ویژع فاقد چربی‌های اشباع  و قندها در حد محدود متناسب با سن، جنس و نیاز بدن گنجانده شود و نیاز است آگاهی رسانی موثر در سطوح مختلف از سواد غذایی به مردم تقویت شود.

۲۴ مهر ماه (۱۵ اکتبر) به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده است.

۶۰۱۳/ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.