«محسن شانقی» روز سه‌شنبه در گفت‌گو با ایرنا افزود: شیوع بیماری لمپی‌اسکین در استان مرکزی از ابتدای خرداد ماه آغاز و تاکنون ۱۷۱ کانون در شهرستان‌های مختلف استان مشاهده شده است.

وی ادامه داد: ۲۳ کانون بیماری لمپی‌اسکین مرداد ماه امسال در استان مرکزی مشاهده شد که شمار کانون‌های درگیر در شهریور ماه به یک مورد کاهش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: موردی از کانون ‌ای بیماری لمپی‌اسکین با انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون، ضدعفونی جایگاه‌ها و بدن دام‌ها از ابتدای شهریورماه تاکنون در دامداری های صنعتی، سنتی و جایگاه ‌ای نگهداری دام مشاهده نشده و این بیماری در استان کنترل شده است.

دکتر شانقی یادآور شد:  ۳۲۷ راس دام در  کانون‌های بیماری لمپی اسکین مبتلا شده بودند و ۲۵ راس دام نیز تلف شد. 

وی ادامه داد: ۱۰۴ هزار راس دام سنگین از ابتدای سال جاری تاکنون برای مقابله با بیماری لمپی‌اسکین در ی‌ هزار و ۵۴ واحد دامداری و روستاهای استان مرکزی علیه این بیماری واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۶۴۸ هزار متر مربع در ۲۹۰ واحد دامی برای مقابله با بیماری لمپی‌اسکین در کانون‌های این بیماری و مناطق پرخطر استان ضدعفونی و سم‌پاشی شده است.

شانقی افزود: ۲ هزار و ۲۰۰ راس دام نیز برای مقابله با شیوع بیماری لمپی‌اسکین در واحدهای دامداری و روستاهای استان مرکزی علیه این بیماری ضدعفونی و سم پاشی شده اند.

لمپی‌اسکین بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا در دام سنگین ( گاو، گوساله و گاومیش) است که عامل اصلی انتشار آن حشرات ( پشه ها و مگس‌های خون‌خوار ) است.
استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

۱۹۵۵/۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.