به گزارش ایرنا، در جریان این آیین مردم محله پایین انجدان درحالی‌که آیین‌های سوگ و عزا اجرا می‌کنند، به سمت محله بالاحرکت کرده و با نوایی موزون به جای کوبیدن بر سینه، جغجغه را به هم می کوبند.

در این آیین کهن مذهبی یک مرشد و رهبر به قرائت نوحه‌های اصیل و خاصی می‌پردازد و مردم در پاسخ به نوحه‌ها با اشک و مویه جغجغه می‌زنند و در صبح روز یازدهم محرم نیز مردم سوگوار و عزادار محله علیای انجدان  بعد از آئین روضه‌خوانی و عزاداری در قالب دسته‌های عزاداری به سمت محله سفلی حرکت می‌کنند.

جغجغه ابزاری چوبی و خراطی شده است که با بر هم کوبیدن آن‌ها آهنگی موزون تولید می‌شود و قدمت این آیین  به دوره صفوی می‌رسد.

رسم جغجغه زنی که با حضور نمایندگانی از تمام طبقات اجتماعی و افراد روستا با معنویتی خاص برگزار می‌شود، دارای بن‌مایه غنی معنوی و نمونه کامل از همگرایی اجتماعی و بینش عمیق دینی ساکنان این روستاست و این آیین به‌دلیل اصالت و آرایه‌های آیینی و معنوی قوی در فهرست آثار معنوی کشور با نام انجدان اراک به ثبت رسیده است.
آیین جغجغه‌زنی علاوه بر روستای انجدان اراک در یک روستای استان کرمان نیز برگزار می‌شود اما، قدمت این سبک عزاداری در روستای انجدان بیشتر است و هرسال تمامی انجدانی‌های مقیم شهرهای دیگر کشور نیز برای برگزاری این آیین خود را به انجدان رسانده و با شوق و اشتیاقی منحصربه‌فرد این آیین را اجرا می‌کنند.

یکی از عزاداران حسینی در روستای انجدان در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: آیین جغجغه‌زنی برای مردم انجدان  مقدس است و به همین دلیل تمامی مردان در هر سن و سالی در این آیین شرکت می‌کنند و هرسال این آیین باشکوهتر از گذشته برگزار می‌شود. 

«محسن غفاری» بیان کرد: آیین‌های عزاداری در قالب دسته‌ها و هیات‌های مذهبی زنجیرزنی و سینه زنی مانند دیگر نقاط کشور در روستای انجدان برگزار می‌شود اما آیین جغجغه زنی بر اساس رسم  پیشینیان در روز تاسوعا و با حضور تمامی مردم این روستا برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در آیین جغجغه‌زنی مانند دیگر آیین‌های عزاداری امام حسین (ع) هیچ تفاوتی بین افراد نیست و فردی که از بهترین موقعیت اجتماعی برخوردار باشد در کنار اقشار ضعیف جامعه در صفوف جغجغه‌زنی حاضر شده و به عزاداری برای امام حسین (ع) می‌پردازند.

یکی از اهالی روستای انجدان که در شهر تهران مقیم است نیز در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: اهالی این روستا در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) از هر جای ایران به زدادگاهشان می‌آیندتا در آیین جغجغه‌زنی شرکت کنند.

«کیارش رجایی» افزود: بسیاری از مردم با حضور در جغجغه‌زنی به حضرت اباعبدالله(ع) متوسل شده و حاجت روا می‌شوند و به همین دلیل این آیین معنوی هرسال به شکوهی مثال‌زدنی برگزار می‌شود. 

انجدان واقع در ۳۷ کیلومتری شرق اراک از روستاهای هدف گردشگری استان مرکزی است.

تاکنون ۱۲ میراث معنوی مرتبط با ماه‌محرم در استان مرکزی به‌عنوان آیین عاشورایی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که یکی از آن ها آیین جغجغه‌زنی روستای انجدان است.

۳۰۱۷/۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.