«علی‌اکبر پورفتح‌الله» روز دوشنبه در حاشیه آیین گشایش مرکز اهدا خون شهید رجایی اراک در گفت و گو با ایرنا افزود: با متمرکز شدن اطلاعات افراد داوطلب از این پس شانسی برای بیماران فراهم شده است تا با جستجو و شناسایی فرد سازگاری و با دعوت از وی برای اهدای سلول های بنیادی همکاری صورت گیرد.

وی اظهار داشت: پیش بینی شده که  تا یک سال آینده ۵۰ هزار مورد جدید ثبت نام  از داوطلبان اهدای سلول بنیادی صورت بگیرد.

 مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: آزمایشگاه مربوط به سلول‌های بنیادی خون‌ساز تا مهرماه راه‌اندازی می شود و آزمایش سازگاری که هزینه بالایی دارد عملیاتی خواهد شد.

پورفتح الله افزود: استان مرکزی سهم خوبی در پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون ساز دارد و سال آینده استان هایی که تعداد پذیره‌نویسی مطلوب داشته باشند امکان تولید پلاکت سازگار فراهم خواهد شد که تحول بزرگی در عرصه پلاکت کشور است.

وی اظهار داشت: میزان مصرف پلاکت ظرف ۱۰ سال گذشته از ۴۰۰ واحد به یک میلیون ۲۰۰ هزار واحد رسیده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در ادامه گفت: اهدای خون از حالت سنتی خارج شده است و اهدا کننده می تواند به طور مستقیم فرآورده های خونی را اهدا کند.

پورفتح الله افزود: ا۱۵ مرکز جامع اهدای خون در کشور ساماندهی شده است که ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما توسط آن‌ها تولید می شود.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ با ظرفیت کنونی ۱۰۰ درصد داورهایی مشتق از پلاسما ایرانی و تولید داخل می شود.

 مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: استان مرکزی فضای یکپارچه ای برای اهدای خون دواطلبان ندارد و این درحالی است که این استان از متوسط کشوری در اهدای خون و شاخص های مثبت از میانگین کشور هم بالاتر است.

پورفتح الله افزود: متوسط اهدای خون در کشور به ازای هر ۲۶ نفر در یک هزار نفر جمعیت است اما این استان ۲۸ نفر را شامل می شود.

مدیر کل انتقال خون استان مرکزی اظهار داشت:مرکز اهدای خون شهید رجایی اراک با هدف افزایش میزان اهدای خون مردم اراک راه‌اندازی شده است.

دکتر «فاطمه السادات مهدویانی» افزود: ۲ میلیارد ریال اعتبار برای ۲۰۰ مترمربع وسعت این مرکز هزینه شده و برای چهار نفر فرصت اشتغال به وجود آمده است.

استان مرکزی در رابطه با فرهنگ اهدای خون در زمره رتبه‌های برتر است و همین امر باعث شده که بتواند علاوه بر تأمین خون استان، نیازسایر مناطق کشور را به فرآورده‌های خونی تأمین کند.
سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳ تأسیس شد و در حال حاضر این سازمان بالاترین و تنها مرجع تصمیم گیری در زمینه تأمین و توزیع خون و فرآورده‌های خونی سالم در کشور است.

۶۹۹۱/۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.