به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» عصر سه شنبه در کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی ، افزود: قانون اشتغال پایدار روستایی زمینه ساز توسعه متوازن در روستاهای کشور است و باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

وی ادامه داد: استان مرکزی از نظر کیفیت طرح اشتغال پایدار روستایی را به خوبی اجرا کرده و از مجموع سه هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی بیش از ۲ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریال  جذب شده است که در این حوزه از استان های موفق کشور محسوب می شود.

استاندار مرکزی بیان کرد: نداشتن اختیارات لازم مدیران استانی و پرداخت تسهیلات از مرکز کشور یکی از ضعف های مهم طرح اشتغال روستایی است و منجر به کند شدن روند پرداخت تسهیلات شده و  می طلبد این مهم در سطح کلان مورد بازنگری قرار گیرد.

آقازاده بیان کرد: طرح اشتغال روستایی برای مدتا چهار ماه برنامه ریزی شده بود اما به دلیل مشکلات و ضعف های مختلف اکنون بیش از یک سال و نیم از تصویب و ابلاغ آن می گذرد و همچنان برخی افراد نتوانستند از تسهیلات مذکور استفاده کنند.  

وی ادامه داد: طرح اشتغال روستایی با وجود ضعف های مختلف طرح موفقی است اما مسئولان و دستگاه های متولی آن از قبیل سازمان های جهاد کشاورزی و صمت و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با نظارت های گسترده مشخص کنند که این طرح و پرداخت تسهیلات چه میزان در تولید اشتغال پایدار روستایی نقش داشته است.  

استاندار مرکزی افزود: نرخ بیکاری اراک به عنوان مرکز استان و برخورداری از واحدهای تولیدی چشمگیر ۱۰ و هشت دهم عنوان شده که این مهم نگران کننده است و باید برای حل این مشکل برنامه ریزی کرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شهر اراک بالاترین نرخ بیکاری را در استان داردو این شاخص  حتی از میانگین کشور هم بالاتر است و می طلبد مسئولان برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

«علی اکبر کریمی» افزود: مهمترین منبع اشتغال شهر اراک واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگی هستند که اکنون به دلایل مختلف با کمترین ظرفیت ممکن فعالیت می کنند و می توان با تزریق سرمایه در گردش به آن ها با سرمایه  نه چندان زیاد به اشتغال چشمگیری دست یافت.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شرکت های تولید کننده و پخش کننده بسیاری در حوزه مواد غذایی و دارویی در استان مرکزی و به خصوص اراک فعالیت می کردندکه به دلیل بی توجهی به این ظرفیت ها  به استان های همجوار نقل مکان کرده اندف در صورتی که هر یک از این شرکت ها می توانست بیش از ۴۰ فرصت شغلی را به دنبال داشته باشد.

کریمی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار واحد دامپروری در نقاط مختلف شهرستان اراک فعالیت می کنند اما، دام های این شهرستان برای فروش و یا دامداران برای خرید به میادین دام استان های همجوار می روند، در صورتی که راه اندازی یک میدان دام می تواند ضمن ایجاد اشتغال، گردش مالی و در نهایت توسعه اقتصادی استان را به د نبال داشته باشد.

وی بیان کرد: بر اساس آمارهای مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی جمعیت فعال کشور در سه سال منتهی به بهار سال گذشته، ۹۸۵ هزار نفر افزایش داشته که ۵۳ درصد آن مرد و بقیه  زن بوده اند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین جمعیت فعال کشور در بهار سال گذشته نسبت به مدت مشابه  امسال ۴۳ هزار نفر کاهش داشته که این مهم به دلیل کاهش جمعیت فعال زنان بوده است.

کریمی گفت: جمعیت غیر فعال کشور در بهار امسال ۸۴۰ هزار نفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته که از این ۸۴۰ هزار نفر ۳۰ درصد مرد و ۷۰ درصد زن بوده اند.

وی افزود: در حوزه بازار کار نیز در سه سال منتهی به بهار ۹۷ سالانه ۷۲۳ هزار نفر به به جمعیت شاغل کشور اضافه شده اما در سه ماه اول  امسال ۳۲۱ هزار نفر جمعیت شاغلان اضافه شده است.  

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نرخ بیکاری در بهار سال ۹۸ نسبت به سال های گذشته کاهش داشته اما این کاهش به دلیل افزایش اشتغال نیست بلکه به دلیل خارج شدن افراد از بازار است که با بالارفتن سن از بازار کار خارج شده اند.  

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: مجموع رقم ابلاغی تسهیلات اشتغال روستایی به این استان سه هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال است که تاکنون ۲ هزار و ۷۲۷ میلیارد ریال  معادل ۹۰ درصد تخصیص داده شده است.

«محمد تقی آبایی» افزود: در مجموع ۲هزار و ۲۱۲ متقاضی برای دریافت ۳۸۴ سه هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شده که پیش بینی می‌شود ۵هزار و ۴۷۹ فرصت شغلی ایجاد شود.

وی ادامه داد:  ۶۹۸ متقاضی با یک هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال در دست بررسی، یک هزار و ۵۱۴ متقاضی با ۲۱۸میلیارد و ۷۰۰ میلیون در بانک‌های عامل مصوبه و یک هزار و ۴۶۷متقاضی با یک هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال منجر به انعقاد قرار داد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی بیان کرد: تاکنون یک هزار و ۴۵۳ متقاضی با ۱۸۵ هزار و ۸۵۹ میلیارد ریال و پیش بینی سه هزار و ۱۴۰ فرصت شغلی در فرآیند پرداخت قرار گرفته است.

آبایی در خصوص بند الف تبصره ۱۸قانون بودجه سال ۹۸ بیان کرد: این قانون تسهیلاتی است که قرار است به صورت تلفیقی از منابع داخلی بانک ها و صندوق توسعه ملی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مجموع تسهیلات ابلاغی در کشور۴۵۰ میلیارد ریال است که سهم استان مرکزی از آن هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان معادل ۲ و نیم درصد است. 

استان مرکزی ۱۲ شهرستان، ۳۳ شهر، ۲۳ بخش و ۷۹۵ روستای دارای دهیاری و یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.

۳۰۱۷/۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.