به گزارش ایرنا،‌ «محمد بیرانوند» روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با مسئولان شهرستان ساوه و روسای دانشگاه ها و مراکز آموزشی این شهرستان در محل فرمانداری افزود: کنکور سبب تحمیل هزینه های گزاف بر خانواده ها و وارد شدن استرس و آسیب های روحی و روانی به دانش آموزان می شود و مجلس هم در همین راستا مصوبه دارد.

وی ادامه داد: اکنون شرایطی فراهم شده که به ازای هر دانش آموخته مدارس کشور،‌ یک کرسی دانشگاهی وجود دارد و این ظرفیت در اختیار دانشگاه ها قرار گرفته است.

به گفته این نماینده مجلس در ۱۵ درصد از رشته و دانشگاه های خاص مانند حوزه های علوم پزشکی و پیراپزشکی به دلیل رقابت سنگینی که میان داوطلبان وجود دارد، کنکور همچنان گزینه اصلی برای رود به این مراکز است اما تحقق مصوبه حذف کنکور هنوز عملیاتی نشده است.

بیرانوند در مورد سفرهای اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به استان های کشور،‌ گفت: در این سفرا ضمن بازدید از مراکز آموزشی و مدارس،‌ مشکلات و خواسته ها احصا شده و در نشست هایی نیز با حضور وزرای آموزش و پرورش‌، بهداشت و در صورت لزوم وزیر علوم مسائل بررسی می شود.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اظهار داشت: نظارت از رسالت های نمایندگان محسوب می شود و در همین راستا سفرهای استانی انجام شده تا زیرساخت و ظرفیت های هر استان مورد ارزیابی و در نهایت برای چاره اندیشی در مورد آنها تصمیم گیری شود.

به گفته نماینده این نماینده مجلس، شاخص‌های باسوادی در عصر حاضر دستخوش تغییراتی شده و دیگر ملاک ارزیابی و شاخص های باسوادی در آموزش و پرورش ایجاد توانایی خواندن و نوشتن در فراگیران نیست بلکه تربیت شهروند خوب از عملکردهای موفق این سیستم محسوب می شود.

وی همچنین از افزایش چندبرابری اعتبارات مربوط به تامین تجهیزات مورد نیاز مدارس در سال جاری نسبت به سال های قبل،‌ خبر داد و گفت: باید با بهره گیری از این اعتبارات تا حد امکان باید به نیاز و خواسته هایی که در نقاط مختلف کشور وجود دارد،‌ پاسخ دهیم.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت نیز گفت: این شهرستان دارای ظرفیت های فراوانی برای توسعه آموزش عالی است و سفر نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز می تواند گامی مهم در توسعه زیرساخت های این حوزه باشد.

«محمد رضا منصوری» افزود: در برخی از رشته های مقاطع مختلف،‌ دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ساوه ظرفیت جذب بیشتر دانشجویان وجود دارد که انتظار مساعدت مجلس برای افزایش اعتبارات و کمک در این خصوص را داریم.

وی اظهار داشت: باید ساز و کارهای لازم برای تبدیل نیروهای دانش آموخته به افراد کارآفرین و مولد تمهید شود تا زمینه اشتغال هر فرد متناسب با تحصیلاتی که دارد فراهم شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه همچنین از سفر معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ۲۰ روز آینده به ساوه خبر داد و افزود: امید است حضور این مقام دولت سبب برطرف شدن برخی از نیازهای حوزه آموزشی و فناوری شهرستان ساوه شود.

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر امور مجلس وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: رفع مشکلات آموزشی در مناطق مختلف کشور از اولویت های کمیسیون آموزش و نظات مجلس شورای اسلامی است.

«محمد خرم» افزود: نمایندگان مردم در هر شهرستان کارکرد بازرسان دستگاه های اجرایی را انجام می دهند و مطالبات مردم به خصوص در حوزه های آموزش و پرورش را به شجاعت  صراحت در سطح ملی پیگیری می کنند.

وی گفت: یکی از طرح های در دست اجرای وزارت آموزش و پرورش،‌ اجرای برنامه استفاده از معلمان تمام وقت است که با استقبال گسترده ای از سوی نیروهای آموزشی در کشور همراه شد.

به گفته خرم،‌ در حالی که سال گذشته و در آغاز اجرای این طرح از ظرفیت ۱۰ هزار معلم به صورت تمام وقت استفاده شد اما امسال این سقف به ۱۰۰ هزار نفر افرایش یافت و پیش بینی می شود تا در سال آینده تا چهار برابر نیز به این ظرفیت افزوده شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در این وزارتخانه اموری چون ساخت مدارس، نوسازی مدارس فرسوده، رسیدگی به امور بازنشستگان و رفع نیاز نیروهای حق التدریسی به دور از نگاه های جناحی و گروهی با احساس مسئولیت و دغدغه مندی انجام می شود.

وی در مورد خواسته مسئولان ساوه برای کمک دولت و مجلس نسبت به تکمیل سه باب مدرسه نوساز و نیمه کاره،‌ اعلام کرد: در این زمینه آمادگی داریم تا در آستانه سال تحصیلی جدید بخشی از مشکلات را حل کنیم. 

معاون استاندار مرکزی و فرماندار ساوه نیز،‌ گفت: در این شهرستان ۱۷ مرکز دانشگاهی با پنج هزار و ۶۸۶ دانشجوی دختر و هفت هزار و ۴۳۶ دانشجوی پسر مشغول به تحصیل هستند و بیشترین شمار دانشجویان در دانشگاه آزاد و مابقی در دانشگاه های دولتی فعالیت دارند.
«علی میرزایی» افزود: ۶۵ درصد از دانشجویان مراکز آموزش عالی این شهرستان را بومی ها و مابقی از اهالی سایر مناطق کشور هستند.
وی گفت: رشته های فنی مهندسی دارای بیشترین و علوم پایه نیز دارای کمترین شمار دانشجویان هستند.
فرماندار ساوه اظهار داشت: ایجاد واحدهای پرشمار دانشگاهی سبب شده تا به میزان لازم دانشجو نداشته باشند و هزینه های شأن تامین نشود بنابراین باید از توسعه و ایجاد بی رویه دانشگاه ها در کشور و این شهرستان جلوگیری کرد.
میرزایی گفت: اکنون قبولی در دانشگاه ملاک نیست بلکه نوع رشته و دانشگاه اهمیت زیادی دارد؛ از این رو باید مراکز آموزش عالی و موسسات غیر انتفاعی تجمیع شوند که این مسأله از مطالبات مدیران دانشگاهی ساوه محسوب می شود.
وی افزود: در صورت تجمیع این مراکز، مدیریت مسائلی از قبیل امور آموزشی، رشته های تحصیلی و خوابگاه در یک مجتمع با سهولت بیشتری قابل تحقق است.
معاون استاندار مرکزی اظهار داشت: در ساوه با وجود اراضی کشاورزی و زمینه های توسعه ای، مراکز رشد و تحقیقات کشاورزی وجود ندارد بنابراین ایجاد یک مرکز تحقیقاتی یا پژوهشکده کشاورزی در این شهرستان ضروری است.
وی گفت: برنامه توسعه کشت های سودمند مانند زعفران در کنار پسته و سایر ارقام در دستور کار است و تأسیس پژوهشکده تحقیقات کشاورزی کمک شایانی به توسعه این حوزه می کند.

به گفته فرماندار ساوه، این شهرستان با ماهیت مهاجرپذیری، سالانه به صورت چشمگیری بر جمعیت دانش آموزی اش افزوده می شود در حالی که زیرساخت ها و تجهیزات آموزشی متناسب با این رشد جمعیتی را ندارد.
وی، خواستار مساعدت مجلس برای ایجاد ردیف مستقل بودجه در راستای ساخت پردیس دانشگاهی علوم پزشکی ساوه شد.
فرماندار ساوه گفت: شمار نیروهای حق التدریس با سقف ماهیانه ۷۳ هزار ساعت در ساوه بیشتر از همه شهرهای استان است در نوع خود برای شهرستان یک چالش محسوب می شود و در این راستا به کمک مجلس نیاز داریم.

در این نشست رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز خواستار حمایت کمیسیون آموزش و نظارت مجلس شورای اسلامی برای تکمیل بیمارستان در حال ساخت شد.

دکتر «عباس نیک‌ روش» همچنین تامین ردیف بودجه برای ساخت پردیس علوم پزشکی ساوه را یکی از نیازهای این شهرستان برشمرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش ساوه نیز گفت:  ساوه با بیش از ۵۱ هزار دانش آموز که با احتساب پیش دبستانی ها تا ۵۴ هزار نفر هم افزایش دارد،‌ نیاز به حمایت و تامین اعتبار برای تکمیل مدارس نیمه ساز و ساخت فضاهای آموزشی جدید است.

«ابراهیم فراشیانی» اظهار داشت: در حوزه آموزش و پرورش این شهرستان ۲ هزار و ۳۱۷ پرسنل آموزشی و یک هزار نیروی حق التدریس فعالیت می کنند و در زمینه نیروی انسانی، فضای آموزشی، تجهیزات و مشارکت ها مشکلاتی وجود دارد.
وی گفت: تراکم دانش آموز در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول دخترانه ساوه ۳۳ دانش آموز در هر کلاس است در حالی که متوسط استان مرکزی ۲۸ دانش آموز می باشد.
فراشیانی گفت: در زمینه تجهیزات هنرستان ها نیز با کاستی هایی مواجه هستیم و از حیث سرانه وضعیت مناسبی وجود ندارد،در حالی که در زمینه درصد دانش آموز در رشته های فنی و حرفه ای پیشرو هستیم.
رئیس آموزش و پرورش ساوه افزود: ۱۶ درصد دانش آموزان شهر ساوه در مدارس غیر انتفاعی تحصیل می کنند اما امکانات لازم به خصوص نیروی آموزشی برای این مدارس متناسب با نیازها تامین نشده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ساوه نیز گفت: در این مرکز چهار هزار دانشجو و ۱۷۰ عضو هیات علمی فعالیت می کنند.
«نیکوکار» اظهار داشت: ۱۰۴ رشته در سه دانشکده علوم انسانی، فنی و مهندسی و کشاورزی برای تحصیل دانشجویان دایر است.
وی خواستار نگاه یکسان به مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی و همچنین سفاف سازی قوانین بازنشستگی اعضای هیات علمی شد.

ساوه با ۲۸۵ هزار نفر جمعیت دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان مرکزی و از نظر وسعت بزرگترین شهرستان محسوب می شود.

۶۵۳۹/۳۰۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.