به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» روز دوشنبه در آیین بهره برداری از خط انتقال باطله شرکت معدنی املاح ایران در اراک، افزود: بهبود مناسبات اقتصادی کشور، تقویت بنیه معیشتی مردم و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان منوط به رونق تولید است و تمامی ظرفیت های استان باید به شکل هدفمند و اثربخش در این راستا فعال شود. 

وی ادامه داد: رونق تولید و حمایت از صنعت و کالای داخلی  از سرفصل های کلان ترسیمی در کشور است و دستگاه های اجرایی وظیفه دارند نسبت به تسهیل در امور تولیدکنندگان و حمایت از این بخش بیش از پیش تلاش کنند.

استاندار مرکزی بیان کرد: این استان با برخورداری از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی  باید فعالیت گسترده تری را در راستای رونق تولید داشته باشد و مدیریت ارشد استان برای تحقق این مهم حمایت همه جانبه اعمال می کند. 

آقازاده ادامه داد: راه اندازی خط انتقال باطله های شرکت معدنی املاح ایران در اراک ضمن آنکه تسهیلگر انتقال پسماند حاصل از برداشت به بستر تالاب و کویر میقان شده به  ظرفیت علمی و فناوری بالای جوانان ایران اسلامی اشاره دارد. 

وی افزود: محصولات شرکت معدنی املاح ایران در زمره کالاهای استراتژیک برای کشور محسوب می شود به طوری که بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه واحدهای تولیدی  مواد شوینده و شیشه کشور از این واحد تامین می شود و با اجرایی کردن طرح توسعه شرکت املاح  که از یک سال پیش مطرح شده  می توان تمامی نیاز کشور را به ماده اولیه سولفات سدیم پاسخگویی کرد.

استاندار مرکزی بیان کرد: مرمت و بهسازی جاده طرمزد به تالاب میقان  قرار است از سوی شرکت معدنی املاح ایران انجام  شود و این مهم یکی از اقدامات ارزشمند در راستای مسئولیت های اجتماعی است و مدیریت استان نیز حمایت های لازم از قبیل تامین قیر مورد نیاز را برای  این طرح  در دستور کار دارد. 

آقازاده بیان کرد: دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای طرمزد و راهزان که در مجاورت شرکت معدنی املاح ایران هستند  نیز باید هماهنگی لازم را در راستای جمع آوری نخاله های پراکنده در حواشی  جاده داشته باشند و در اقدامات  زیباسازی تحت نظارت دفتر فنی استانداری مشارکت کنند. 

وی اظهار داشت: تلاش می شود طرح بهسازی و مرمت جاده طرمزد به مسافت سه کیلومتر تا پایان تابستان تکمیل و به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران نیز در این آیین گفت:  برگرداندن باطله های معدنی شرکت املاح ایران به بستر تالاب کویری میقان پیش از سال ۱۳۹۵ از نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای این منطقه مخرب و آسیب زا تشخیص داده شده بود اما در مطالعات دیگری مشخص شد که باطله ها هیچ آسیبی برای طبیعت تالاب و کویری میقان ندارد و بازگشت آن ها به بستر طبیعی  از سوی استانداری و اداره کل حفاظت محیط زیست استان به شرکت املاح معدنی ایران تکلیف شد.

«علی رستمی» افزود: خط انتقال باطله شرکت املاح معدنی ایران در بازه زمانی ۱۸ ماه و با اعتباری  ۷۰ میلیارد ریال راه اندازی شد و که به واسطه آن  سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن باطله برداشت های این واحد معدنی  به صورت مکانیزه به بستر تالاب و کویر میقان امکان پذیر است.

وی یادآور شد: بیش از پنج و نیم میلیون تن باطله در نتیجه ۱۵ سال فعالیت شرکت املاح معدنی ایران در مجاورت تالاب میقان انباشت  شده  که  این باطله ها باید به صورت سنتی و با کامیون به بستر تالاب و کویر میقان بازگردانده شود  و تا کنون یک و نیم میلیون تن آن در محیط طبیعی پخش شده  و تا پایان سال نیز یک میلیون تن دیگر به بستر تالاب بازگردانده می شود.

مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران با بیان اینکه ظرف مدت ۲ سال تمامی باطله های دپو شده با بستر تالاب و کویر میقان بازگردانده می شود، اظهار داشت: راه اندازی خط انتقال مکانیزه باطله ها این امکان را می دهد که همزمان با استخراج سولفات سدیم، باطله ها نیز به صورت گل و لای به بستر تالاب و کویر میقان بازگردانده شود.

رستمی در خصوص مرمت و بازسازی جاده تالاب میقان نیز گفت: این طرح  در راستای مسئولیت اجتماعی شرکت املاح  انجام می شود که در این فرآیند سه کیلومتر و در صورت تامین قیر  ۶ کیلومتر از کمربندی شمالی با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال تا ورودی تالاب میقان به مسافت هشت کیلومتر زیرسازی و آسفالت می شود.

شرکت املاح معدنی ایران از سال ۱۳۶۳ تاسیس شده که واحد گرمسار این شرکت در سال ۷۳ و مرحله نخست واحد اراک آن در سال ۱۳۷۹ و مرحله دوم آن در سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رسیده است.

طرح توسعه، پروژه سولفات پتاسیم، کلرو کلسیم و اسید سولفوریک در شهرستان گرمسار به ظرفیت ۴۰ هزار تن آغاز شده که از پیشرفت مناسبی برخوردار است و در کاهش واردات کشور در رابطه با این محصولات بسیار مورد نیاز است.

سولفات پتاسیم مصارف کشاورزی دارد و دولت سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن از محصول فوق را وارد می کند و به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان در سراسر کشور قرار می دهد.

۳۰۱۷/۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.