مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی گفت: درآمدهای این نهاد در سه ماهه سال جاری 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، اما هدفگذاری در استان مرکزی تا پایان سال بیش از 50 درصد رشد است.

قنبر موسی‌نژاد با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران این خبرگزاری اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) یکی از نهادهایی است که 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت. مدد به حیات، کار و زندگی شرافتمندانه از وظایف کمیته امداد است.

وی افزود: در ابتدا موظف هستیم برای افرادی که مدد می‌خواهند بستر تامین حداقل نیازها را فراهم کنیم و پس از آن، کمک لازم را در راستای تلاش و کار و توانمندی این افراد انجام دهیم. فلسفه وجودی کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌ها با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خودشان و منابع خیرین و اقشار مختلف اجتماع و دولت است.

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی تصریح کرد: تعدادی از مخاطبان کمیته امداد افراد از کارافتاده و سالمند و گاها افرادی هستند که مستعد توانمندسازی نیستند، این افراد مددجویان دائمی ما محسوب می‌شوند. طبق استعدادسنجی که صورت گرفته حدود 27 تا 30 درصد مخاطبان ما مستعد ایجاد اشتغال هستند و برنامه توانمندسازی بر این قشر متمرکز است، از طرفی قریب به 70 درصد مددجویان از قشر سالمند هستند.

موسی‌نژاد بیان کرد: حدود 47 هزار خانواده  به صورت موقت و دائم از کمیته امداد استان مرکزی خدمات دریافت می‌کنند، اما افرادی که کمک معیشت دریافت می‌کنند قریب به 44 هزار خانواده هستند. سه هزار خانواده باقی مانده، افرادی هستند که تک خدمتی یا چند خدمتی نامیده می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 100 هزار نفر در استان مرکزی مخاطب برنامه‌های کمیته امداد و هدف ما  تلاش برای توانمندسازی این افراد است.شاه بیت کار در کمیته امداد ایجاد استقلال معیشتی و فرهنگی و اجتماعی برای این افراد است. در استان مرکزی حدود 2220 یتیم زیر 15 سال و حدود 5 هزار فرزند محسنین تحت پوشش کمیته امداد هستند. امسال بیش از 17 هزار حامی برای این کودکان شناسایی شده که ماهیانه کمک می‌کنند. در سال گذشته حامیان ایتام  و محسنین بیش از 16 میلیارد تومان به این قشر کمک کرده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی اضافه کرد: در سه ماهه سال جاری در زمینه درآمدها در سطح استان مرکزی نسبت به سال گذشته رشد خوبی را شاهد بوده‌ایم، بویژه در ماه رمضان و در بحث زکات توفیقات خوبی کسب کردیم و سرجمع حدود 38 درصد رشد درآمدها در این سه ماهه نسبت به مدت مشابه سال محقق شده است، اما هدفگذاری در استان مرکزی تا پایان سال بیش از 50 درصد رشد است.

رشد 13 درصدی صدقات در استان مرکزی/آماده شفاف‌سازی هزینه‌کرد صدقات و وجوهات هستیم

موسی نژاد تاکید کرد: در حوزه صدقات طی سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 13 درصد رشد اتفاق افتاده و این در شرایطی است که قدرت خرید مردم پایین آمده و طبیعتا مردم باید کمتر کمک می‌کردند اما علیرغم مشکلات اقتصادی که جامعه به آن دچار شده میزان صدقات تا این حد افزایش داشته است. 136 هزار خانواده مشترک صندوق صدقات در استان مرکزی در منازل خود صندوق دارند و ماهیانه صدقات خود را به عنوان وجوهات شرعی جمع‌اوری می‌کنند و حدود 5 هزار صندوق نیز در معابر عمومی نصب شده است. اولویت در پرداخت صدقات با ایتام، زنان سرپرست خانوار، بیماران زمین گیر و ... است و کمیته امداد استان مرکزی آمادگی شفاف سازی در زمینه هزینه کرد صدقات و وجوهات را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه سال گذشته 35 هزار نفر خدمات کمک معیشت دریافت می‌کردند که امسال تقریبا به 43 هزار و 350  نفر افزایش داشته است، این آمار رشد 23 درصدی مددجویان در بخش کمک معیشت را نشان می‌دهد که البته آمار خوبی برای جامعه نیست. در هر صورت کمیته امداد باید به وظیفه سازمانی خود عمل کرده و افرادی که لازم‌الحمایت هستند را مورد حمایت قرار دهد.

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی گفت: براساس برنامه سیاست‌های 5 ساله این آمار باید سالیانه 10 درصد کاهش داشته باشد که تا پایان سال 96 این اتفاق رخ داد، اما در سال 97 این آمار تغییر کرد چراکه بدلیل فشارهای اقتصادی اخیر مشکلات مردم بیشتر شده و قدرت خرید آنها کاهش پیدا کرده است.

قریب به 3 هزار خانواده از استان مرکزی در بارندگی‌های اخیر آسیب دیدند

موسی نژاد اضافه کرد: قریب به 3 هزار خانواده از استان مرکزی در بارندگی‌های اخیر آسیب دیدند و در حال حاضر تخریب مسکن بیش از 900 خانوار در این حوزه به تایید بنیاد مسکن رسیده که باید مجددا ساخته شود. این خانوارها عموما از قشر بی سرپرست سالمند هستند که خودشان سهم آورده ندارند. مردم استان بیش از 7 میلیارد تومان از کانال کمیته امداد به سیل زدگان کمک کردند، میزان کمک‌ها نسبت به زلزله کرمانشاه رشد خوبی داشته که به سبب مدیریت مسئولان و ایجاد فضای خیر و احسان در کشور بوده است. خوشبختانه موضوع سیل به خوبی مدیریت شد و یک هماهنگی خوب میان کمیته امداد و هلال احمر ایجاد شده بود. تقریبا تمام کمک‌هایی که تا امروز انجام شده برای دیگر استان‌ها بوده و بیشتر در خوزستان و لرستان تمرکز داشته‌ایم.

کودک بازمانده از تحصیل به سبب مشکلات اقتصادی در استان وجود ندارد

وی در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل تصریح کرد: آمار دقیقی از کودکان بازمانده از تحصیل در استان وجود ندارد. در شورای آموزش و پرورش استان حدود 53 دانش آموز بازمانده از تحصیل معرفی شد که مددجوی کمیته امداد بوده و به سبب مسائل فرهنگی از تحصیل باز مانده اند. در حال حاضر در مجموعه مخاطبان کمیته امداد کودکی وجود ندارد که به سبب مشکلات اقتصادی از تحصیل بازمانده باشد.

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی افزود: تعدادی از خانواده‌ها‌ مددجوی کمیته امداد و بهزیستی نیستند و قانون در برابر آنها سکوت کرده و متولی ندارند و ما تنها به صورت موردی می‌توانیم به آنها کمکی داشته باشیم اما تمام آنها شناسایی نشده‌اند و قابل پوشش دهی نیستند.

وجود 1800 کودک زیر 5 سال مبتلا به سوءتغذیه در استان

موسی نژادتاکید کرد: در خصوص کودکانی که دچار سوءتغذیه هستند پیشنهاد ما در ستاد مرکزی بر این بود که منابعی در استان یا مرکز تخصیص داده شود که به تشخیص شورای آموزش و پرورش و اولیای مدرسه در زمینه سوءتغذیه به کودکان کمک و خدمات لازم ارائه شود. در حال حاضر 1800 کودک زیر 5 سال مبتلابه سوءتغذیه در استان داریم که به تایید مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رسیده و کمیته امداد ماهیانه به ازای هر کودک سبد غذایی 100 هزار تومانی ارائه می‌دهد و این در حالی است که 90 درصد این کودکان مددجوی کمیته امداد نیستند. خوشبختانه با تعامل خوبی که سال گذشته بین کمیته امداد و دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شد مشکل تغذیه بیش از 600 کودک برطرف شده است. در حال حاضر آماری از دانش آموزان مبتلا به سوءتغذیه در دست نیست.

وی در خصوص کمک به زوج‌های جوان در خصوص ازدواج گفت: یکی از سیاست‌های کمیته امداد تقویت بنیان خانواده‌ها در بحث مسائل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی است. "ازدواج مخاطبان" یکی از سرفصل‌های کاری است که سال‌های زیادی مورد بحث بوده است. از سال گذشته قانونی در کشور اجرا شد مبنی بر اینکه جوانان حتما باید مشاوره‌های قبل و بعد و حین ازدواج داشته باشند که البته این سیاست بیش از 15 سال است در کمیته امداد اجرا می‌شود.

پرداخت بیش از 900 کمک هزینه جهیزیه در سال گذشته

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی ادامه داد: سرانه جهیزیه‌ای که امسال برای مخاطبان در نظر گرفته شده حداقل 6 میلیون تومان بلاعوض برای دختران است که تا امروز بیش از 178 مورد جهیزیه در سال جاری به مخاطبان پرداخت شده ضمن اینکه در مناطق محروم این مبلغ 20 درصد افزایش خواهد داشت و 7 میلیون و 200 هزار تومان پرداخت می‌شود. همچنین به هر زوج 5 میلیون وام قرض‌الحسنه در صورت تقاضا ارائه می‌شود. همچنین برای فرزندان ذکور خانواده نیز تا سقف دو میلیون تومان به صورت بلاعوض حمایت مالی صورت می‌گیرد. در سال 97 به بیش از 900 متقاضی کمک جهیزیه پرداخت شده است.

موسی نژاد بیان کرد: برخی از مخاطبان ما زنان سرپرست خانوار هستند که یک بسته تشویقی به منظور ازدواج مجدد این بانوان در سیستم تعریف شده و به تشخیص مددکار تا مقطعی حمایت مالی از اینگونه خانواده ها نیز انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در استان مرکزی نرخ طلاق بالاست، گفت: از سال 90 تا 96 در استان بیش از 8 هزار و 300 فقره کمک هزینه جهیزیه به مخاطبان پرداخت کردیم و بر اساس آمار ثبت احوال در سال گذشته نرخ طلاق بین مددجویان کمیته امداد 4.7 است که می‌توان گفت بخشی از این آمار پایین به سبب مشاوره‌های اجباری پیش از ازدواج این اداره کل است.

پرداخت بیش از 27 میلیارد تومان وام قرض الحسنه در سال 97

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی در خصوص صندوق امداد ولایت ادامه داد: این صندوق با مجوز بانک مرکزی ایجاد شده و در هر استان یک شعبه دارد. وظیفه صندوق پرداخت وام قرض‌الحسنه به مددجویان و نیازمندان است و سال گذشته حدود 27 میلیارد تومان از محل صندوق امداد ولایت وام قرض‌الحسنه به آنها پرداخت شده است، همچنین 15 میلیارد تومان با همکاری بانک مهر ایران و 15 میلیارد تومان از منابع بانک مهر ایران به این رقم اضافه شده و در مجموع خدمات صندوق قرض‌الحسنه بیش از 40 میلیارد تومان بوده است. خوشبختانه این صندوق با حداقل ضمانت ارائه تسهیلات می‌کند.

پرداخت تسهیلات با کارمزد صفر درصد در دستور کار

موسی نژاد اظهار کرد: در سال 98 برنامه داریم که 50 درصد وام‌های پرداختی با کارمزد صفر درصد پرداخت شود که امیدواریم بتوانیم این سیاست را در کشور و استان عملیاتی کنیم.

وی افزود: سقف وام اشتغال شهری و روستایی اضافه کرد: در حوزه اشتغال روستایی سقف وام‌های پرداختی 50 میلیون تومان است، اما منابعی که از تبصره‌های بودجه به مددجویان اختصاص پیدا می‌کرد 20 میلیون تومان بود که آن هم به 50 میلیون تومان افزایش پیدا کرد و در شورای عالی پول و اعتبار تصویب شد، اما هنوز ابلاغیه آن به بانک‌های استان نرسیده است.

مدیرکل کمیته امداد استان مرکزی خاطرنشان کرد: برخی کمک‌های مردم به نهادهای حمایتی مبتنی بر اعتقادات شخصی افراد است و علیرغم مشکلات اقتصادی موجود حضور مردم در این صحنه کاهش نداشته است. پیش بینی ما بر این است که اگر بتوانیم نیاز مردم را به خوبی به خیرین منتقل کنیم در نتیجه خیرین نیز همراهی خوبی خواهند داشت.

وجود 870 خانواده زندانی تحت پوشش کمیته امداد در استان مرکزی

موسی نژاد در خصوص زندانیان غیرعمد گفت: متولی زندانیان غیرعمد ستاد دیه است که البته کمیته امداد نیز عضو اصلی ستاد است. در کمیته امداد به خانواده‌های زندانیان بدون در نظر گرفتن جرم زندانی خدمت‌رسانی می‌شود. حدود 870 خانواده زندانیان در استان تحت پوشش کمیته امداد هستند که تمام خدمات جز خدمات مسکن را دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: کمیته امداد یکی از 4 سازمان بیمه‌گر کشور است. بر اساس قانون برنامه پنجم مجلس تصویب کرد که مددجویان روستایی کمیته امداد خدمات بیمه سلامت دریافت کنند. امسال بر اساس تفاهم نامه‌ای که با بیمه سلامت منعقد شد خدمات مددجویان شهری نیز به بیمه سلامت به صورت یکساله به شکل آزمایشی واگذار شده است و تعهد بر این است که تا پایان تیرماه تمام مددجویان دفترچه بیمه سلامت را دریافت کنند. در استان مرکزی بیش از 1300 بیمار صعب العلاج تحت پوشش کمیته امداد هستند که علاوه بر هزینه‌های درمان هزینه‌های جانبی نیز دارند و در این راستا بیمه مکمل نیز توسط کمیته امداد در کنار بیمه پایه ارائه می‌شود.

 

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.