مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: مشارکت زنان استان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بالغ بر 48 درصد رشد داشت.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، زهرا فرجی در نشست شورای مشورتی بانوان استان مرکزی با رویکرد زنان و مشارکت سیاسی بیان کرد: پایان سال جاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و باید به تکلیف ملی و شرعی عمل کرد و در جهت افزایش مشارکت به ویژه مشارکت بانوان، وظایف مربوطه اجرایی شوند.

وی با بیان اینکه استان مرکزی در حوزه مشارکت عام و رای‌دهندگان با مشکل خاصی مواجه نیست و بلوغ فکری بانوان مشارکت مناسب را رقم زده است، افزود: در بحث مشارکت خاص و داوطلبی بانوان برای انتخابات با مشکلاتی روبر هستیم و در این راستا موانعی وجود دارد.

فرجی جایگاه ایران در بحث مشارکت بانوان در انتخابات را در بین 289 کشور رتبه 179 دانست و گفت: در در دوره‌های اخیر انتخابات، شاهد افزایش رای‌دهندگان در جامعه زنان استان مرکزی هستیم به طوری در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری 48 درصد افزایش مشارکت حاصل شده است، اما همچنان حضور زنان به عنوان کاندیدا کمرنگ است.

وی ترکیب جنسیتی کاندیداهای انتخابات شورای روستایی را 30 درصد زنان و 70 درصد مردان و در انتخابات شورای شهر را 8 درصد زنان و 92 درصد مردان دانست و گفت: میزان رشد داوطلبی زنان در انتخابات مجلس دهم نسبت به مجلس نهم در استان مرکزی 4 برابر شد به طوری که 10 زن داوطلب حضور در مجلس نهم به 40 زن در انتخابات مجلس دهم افزایش یافت.

مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری مرکزی با اشاره به موانع موجود در مسیر مشارکت‌های سیاسی زنان گفت: فقر فرهنگی، عدم انتقال تجارب بین‌نسلی، ناامنی سیاسی، بی‌اعتماد به توانایی‌ها، عدم جامعه‌پذیری مناسب و منفعل بودن زنان از جمله موانع برای مشارکت سیاسی زنان است و راهکار رفع این موانع شامل حضور آگاهانه زنان در نهادهای مدنی، آموزش جامعه‌پذیری سیاسی دختران، تغییر فرهنگ با ارائه تصویر شایسته از بانوان توانمند، متصل شدن بدنه مدنی به بدنه سیاسی و دور شدن از شعارزدگی، افزایش حضور بانوان در روند اداری و اجرایی انتخابات و ایجاد سهمیه برای بانوان در کرسی‌های مجلس و نمایندگی شوراهای اسلامی می‌شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.