دکتر« محسن شانقی » روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون مشکلی در تامین واکسن آنفلوآنزای فوق پرندگان مورد نیاز واحدهای پرورش مرغ تخمگذار در استان مرکزی وجود نداشته و واکسن به میزان کافی در استان ذخیره سازی شده است.
وی ادامه داد: تمامی واحدهای پرورش مرغ تخمگذار برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باید از پولت های واکسینه شده استفاده کرده و یا با مشارکت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نسبت به انجام واکسیناسیون واحدهای خود اقدام کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی یاد آور شد: 491 هزار قطعه طیور سال گذشته در راستای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در واحدهای مرغداری استان علیه این بیماری واکسینه شدند.
دکتر شانقی افزود: پنج هزار و 846 پایش و مراقبت از واحدهای مرعداری طیور روستایی، کشتارگاه ها، زیستگاه های پرندگان مهاجر و پرنده فروشی ها سال گذشته توسط بازرسان اداره کل دامپزشکی استان مرکزی انجام شد.
وی ادامه داد: هشت هزار و 314 مورد نمونه برداری و 13 هزار و 81 مورد آزمایش در این بازدید ها برای تشخیص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری طیور روستایی، کشتارگاه ها، زیستگاه های پرندگان مهاجر و پرنده فروشی های استان مرکزی انجام شد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جریان بازدیدها و انجام آزمایش از واحدهای پرورش، نگهداری و زیستگاه های استان مرکزی مشاهده نشده است.
دکتر شانقی افزود: 102 واحد غیرمجاز در جریان بازرسی های سال گذشته در راستای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شناسایی و به سازمان جهاد کشاورزی برای ارجاع به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی از بهره برداری از دستگاه (PCR) برای تشخیص سریع و قطعی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان خبر داد و گفت: با بهره برداری از این دستگاه تشخیص بیماری در آزمایش های انجام شده از واحدهای پرورش طیور استان در مدت سه تا چهار ساعت امکان پذیر است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: برگزاری پنج نشست ستاد پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استانداری، 13 نشست در شبکه های دامپزشکی و 22 نشست در فرمانداری های استان مرکزی، تشدید پایش و مراقبت در اطراف تالاب میقان، برگزاری نشست برای دهیاران روستاهای تا شعاع 20 کیلومتری تالاب از جمله اقدام های این اداره کل برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان است.
دکتر شانقی گفت: 96 مورد بازدید بهداشتی و ممیزی از 55 واحد مرغداری پولت تخمگذار متقاضی جوجه ریزی سال گذشته در استان مرکزی انجام که برای 35 واحد آنها مجوز جوجه ریزی صادر شده است و جوجه ریزی در بقیه این واحدها به دلیل دارا نبودن شرایط بهداشتی لازم انجام نشد.
وی ادامه داد: تشکیل گروه مشترک با محیط زیست استان مرکزی برای رصد و پایش زیستگاه ها، نمونه برداری و انجام آزمایش های لازم، پیش بینی و آمادگی لازم برای تامین ماشین آلات مورد نیاز در مواقع لزوم، برقراری قرنطینه های سیار در سطح استان و کنترل تردد خودروهای حمل طیور زنده از دیگر اقدام های اداره کل دامپزشکی این استان برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: با توجه به شروع فصل بهار و بازگشت مجدد پرندگان مهاجر نیاز است برای پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مرغداران رعایت موارد امنیت زیستی و اصول بهداشتی را سر لوحه کار خود قرار دهند.
استان مرکزی با 12 شهرستان و یک هزار و 539 روستا، دارای 899 واحد پرورش طیور، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.