«عزت اله آمره ای» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 110 میلیون مترمکعب حجم ذخیره تالاب میقان است که تاکنون 100 میلیون مترمکعب آن پرشده است.
وی اظهارداشت: این میزان ذخیره در طول 40 سال اخیر کم سابقه است و تالاب میقان اراک اکنون دوران طلایی را در انباشت آب تجربه می کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: 18 مسیر ورودی به تالاب سیلاب های اخیر را به میقان اراک هدایت کرد و امکان جذب بیشتر آب در تالاب با توجه به شکل مخروطی وجود دارد.
آمره ای افزود: این تالاب ظرفیت 2 برابر حجم موجود آب کنونی را دارد و هیچ خطری روستاهای اطراف و فرودگاه اراک را تهدید نمی کند و می تواند 200 میلیون مترمکعب آب را در خود جای دهد.
وی اظهار داشت: تالاب نفوذ ناپذیر است و با تبخیر آب تبدیل به شوری می شود اما می توان با حفر چاهای جذبی بر سر انتقال آب به تالاب از ظرفیت این منطقه بیشتر استفاده کرد.
مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی گفت: در سال آبی جاری میانگین بارندگی های استان به 430 میلی متر رسیده که نسبت به آمار درازمدت رشد 90 درصد را نشان می دهد.
آمره ای افزود: حجم بارش های استان مرکزی چهار میلیارد مترمکعب بود که از این میزان 800 میلیون مترمکعب آن در روخانه، سد، و چشمه ها جاری شد.
وی اظهار داشت: سد کمال صالح اکنون درحال سرریز است و سد ساوه نیز بعد از اولین سرریز در سال 76 اکنون 165 میلیون مترمکعب، آب ذخیره دارد.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
6991/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.