«محمد پناهی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: در این شهرستان همچنین امکان پرورش و تولید بسیاری گونه هایی مانند گون و آویشن وجود دارد و سلامتکده تخصصی کشور نیز برای اجرای طرح های تولیدی در این زمینه ها و تولید و بسته بندی استاندارد گیاهان دارویی در این منطقه آمادگی دارد.
وی گفت: سالانه افزون بر 2 میلیون قطعه زالو در کشور استفاده می شود و این روند رو به افزایش است ضمن اینکه استان مرکزی با ظرفیت تولید بیش از 400 هزار قطعه زالو، یکی از قطب های اصلی کشور است که می توان با انجام آموزش های علمی این حجم را افزایش داد.
پناهی ادامه داد: برخی مناطق مانند روستاهای بخش نوبران از توابع شهرستان ساوه با وجود چشمه ها و منابع آبی زیرزمینی دارای ظرفیت های چشمگیری برای پرورش و تکثیر زالو هستند و در بهار و تابستان می توان به شکل سنتی در این مناطق اقدام به پرورش زالو کرد هرچند که پرورش صنعتی و نیمه صنعتی زالو در همه فصول قابل انجام است.
مدیرعامل موسسه طب سنتی حکیم ابن سینا، بیان کرد: این موسسه در صدد است که با حمایت و همکاری مسئولان استانی و شهرستانی، زیرساخت های لازم برای تولید و پرورش زالو به شکل علمی و صنعتی در شهرستان ساوه را فراهم کند.
وی اظهار داشت: در محورهایی چون توسعه زیرساخت های مراکز تخصصی طب سنتی، تولید و بسته بندی گیاهان دارویی و تولید و پرورش زالوی طبی در ساوه می توان سرمایه گذاری و فعالیت کرد.
دکتر پناهی گفت: تولید و پرورش زالو علاوه بر ایجاد اشتغال، کاربردهای درمانی وسیعی نیز دارد و می تواند در معالجه بیماری هایی همچون سردردهای میگرنی، انسداد عروق کرونر و دردهای سیاتیکی مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: موسسه طب سنتی حکیم ابن سینا در زمینه گردشگری سلامت نیز فعالیت دارد و از آنجا که سالمندان، بیماران قلبی و افرادی که به نوعی از مشکلات جسمی و روحی رنج می برند، به طبیعت درمانی نیاز دارند؛ از این رو یکی از برنامه ها در آینده ایجاد گردشگری سلامت محور در شهرستان ساوه است.
نائب رئیس انجمن گردشگری سلامت کشور توضیح داد: وجود منابع طبیعی و زیست محیطی و نیز آب و هوای مناسب در بهار و تابستان از ظرفیت های گردشگری سلامت در ساوه است.
دکتر پناهی افزود: با توجه به ظرفیت های موجود و با اقداماتی مانند برگزاری جشنواره های مختلف، ایجاد دهکده های طبیعی، ایجاد مراکز درمانی طب سنتی و نیز راه اندازی جاذبه های گردشگری، می توان شهرستان ساوه را به ایستگاه گردشگری در کشور تبدیل کرد تا مسافران و مهمانان صرفا رویکرد عبوری از این منطقه را نداشته باشند.
وی اظهار داشت: رایزنی هایی برای انجام فعالیت های مرتبط در ساوه انجام شده است و مدیران شهرستانی و استانی نسبت به توسعه ساوه علاقمند هستند.
شهرستان ساوه با 285 هزار نفر جمعیت دارای اقلیم های خشک و کویری در مناطق شرقی و شمالی و مناطق ییلاقی در غرب است.
3075 /6539/9921
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.