«محمود قدبیگی» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: کشاورزان اوایل اردیبهشت ماه چاه های کشاورزی را روشن و در آبان ماه نسبت به غیرفعال شدن آن ها اقدام کنند.
وی اظهار داشت: هفت هزار حلقه چاه آب کشاورزی پروانه دار و 2 هزار و 500 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که با رعایت زمان اعلامی مصرف و استحصال آب، میلیون ها مترمکعب آب در استان صرفه جویی می شود.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: تبصره 2 «قانون تسریع در برقی کردن چاه های کشاورزی» بر رعایت زمان مقرر در بهره برداری از چاه های کشاورزی تاکید کرده است.
قدبیگی افزود: رعایت این قانون جلوگیری از هدر رفت آب و افزایش سطح سفرهای زیرمینی را در پی دارد تا در فصل گرم سال بهره برداران با خشکسالی مواجه نشود.
وی اظهار داشت:همچنین کشاورزان در فصل کشت در برخی مناطق استان از جمله ساوه و زرندیه از کشت دوم و آبیاری باغات به علت کمبود منابع آبی خودداری کنند تا سطح سفره های زیرزمینی افزایش پیدا کند.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: استفاده زودهنگام از چاه آب کشاورزی برای همه بهره برداران استان توصیه می شود اما کشاورزان ساوه وزرندیه می بایست نسبت به این مهم اهتمام جدی داشته باشند.
قدبیگی افزود: یکهزار و 300 حلقه چاه آب کشاورزی غیرمجاز در استان تعیین تکلیف شده که تاکنون 73 حلقه آن پر شده است و برای 358 حلقه نیز احکام قضایی نهایی شده و باید پر شوند.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: یکهزار حلقه چاه آب کشاورزی در این استان تا پایان امسال با هدف مدیریت مصرف آب به سیستم کنتور هوشمند مجهز می شود.
قدبیگی افزود: این تعداد چاه با تفکیک هر شهرستان و با اولویت در قالب هماهنگی با کارگروهی برای این مهم، به سیستم کنتور هوشمند مجهز می شوند.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی از شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو است که وظیفه مدیریت، مطالعه، توسعه، حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع آب و ایجاد و توسعه، بهره برداری و نگهداری از تاسیسات و سازه های آبی را بر عهده دارد.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.