«علیرضا ایزدی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شمار آثار ثبت ملی شده این استان پیش از انقلاب اسلامی 73 اثر بود که به نسبت جایگاه فرهنگی و ریشه دار این خطه ناچیز بود.
وی اظهار داشت: موارد ملی ثبت شده استان شامل آثار غیرمنقول، ناملموس، طبیعی، منقول و مکان رویداد انقلاب اسلامی هستند و این مهم با هدف حفظ آرایه های هویتی، تاریخی و اصالت فرهنگی و هنری این خطه صورت گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: آثارغیرمنقول ثبتی استان 804 مورد است درحالی که این شاخص در بدو انقلاب اسلامی 73 اثر بوده است.
ایزدی افزود: 30 اثر در حوزه ناملموس،15 اثر طبیعی، سه اثر منقول و پنج اثر و مکان رویدادهای انقلاب اسلامی نیز در این مدت ثبت ملی شده درحالی که عملکرد این حوزه ها در قبل از انقلاب اسلامی صفر بود.
وی اظهار داشت: ثبت اثر ناملموس متعلق به آثاری است که به صورت ذهنی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شودو شامل آداب، رسوم و آیین ها است و آثار غیرمنقول شامل بناها، تپه ها و محوطه ها است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: آثار منقول نیز به اشیای فرهنگی و تاریخی مانند صندوق چوبی امامزاده محمد فم تفرش گفته می شود که نمونه ای ارزشمند از داشته های هنری استان به شمار می رود و آثار طبیعی بر اساس شاخص های تععین شده ملی مشمول اماکن و عرصه های طبیعی است که انسان در آن دخل و تصرفی نداشته است.
ایزدی افزود: مکان رویدادهای انقلاب اسلامی نیز مشمول عرصه هایی است که بسترساز تاریخی در این رخداد بوده اند و در این راستا پنج مکان از جمله خیابان دو شهید، خیابان شهید ادبجو، خیابان چهارسرباز است در اراک به ثبت ملی رسیده است.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 899 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.