«محمد ابراهیم رضایی» روز پنجشنبه در همایش آب و آینده در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی بیت تاریخی امام خمینی(ره) افزود: دشمن توان مقابله با کشور را در حوزه نظامی ندارد چرا کهایران اسلامی در صنعت هوا فضا و نظامی به پیشرفت های قابل توجهی رسیده است.
وی اظهارداشت: راهبرد دشمنان برای مقابله با ایران اسلامی توطئه گری در حوزه معیشت و رفاه مردم است و با تحریم و فشار می خواهند اهداف شوم خود را عملیاتی کنند.
نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکلات کشور با عزم ملی و در سایه همدلی، اتحاد و انسجام حل می شود.
رضایی تصریح کرد: مردم با تعامل و همدلی باید در کنار مسئولان قرار گیرند نه در تقابل با مسئولان چرا که با تعامل و وحدت می توان از مشکلات مختلف به ویژه تنگناهای اقتصادی عبور کرد.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی مسئولان و دلسوزان به مصالح جامعه و مردم باید هوشیارتر عمل کنند.
رضایی تصریح کرد: یک زمانی کشور در صنعت نفت وابسته بود اما اکنون در دانش فنی صنعت نفت خودکفا شده است.
نماینده مردم خمین در خانه ملت افزود: فشار ها و تحریم های ظالمانه دشمن با محوریت دور کردن مردم از مسیر اصلی انقلاب است و مردم بصیر کشور با وحدت و همدلی این دسیسه را به فرصت تبدیل می کنند.
رضایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: کشاورزان محور استقلال اقتصادی محسوب می شوند و در کشور ظرفیت های فراوانی در بخش کشاورزی وجود دارد که باید به صورت علمی و عملیاتی به آن ها پرداخت.
وی ادامه داد: بر اساس روایت هر کجا آب و زمین وجود دارد و فقر در آنجا باشد باید مردم آن منطقه مورد نکوهش قرار گیرند.
نماینده مردم خمین در خانه ملت افزود: ظرفیت های بسیاری در جای جای کشور وجود دارد که از این ظرفیت ها بهینه استفاده نمی شود.
وی گفت: افزایش بهره وری با استفاده از علم و فناوری روز ضروری است و با روی آوری به کشت های گلخانه ای از حداقل امکانات می توان بیشترین تولید و سود آوری را ححاصل کرد.
رضایی اظهارداشت: بهره وری بخش کشاورزی ابزاری برای رسیدن به خود اتکایی و خودکفایی همه جانبه در تولید محصولات کشاورزی محسوب می شود.
نماینده مردم خمین افزود: تولید سنتی در کشاورزی باید کنار گذاشته شود و تولید مکانیزه رشد یابد.
وی با تاکید بر اینکه در هر روستا باید الگوی همخوان با اقلیم و ظرفیت های آن تهیه شود، افزود: کارشناسان باید بر اساس میزان آب الگوی کشت به کشاورزان دهند تا با کمترین منابع درآمدزایی و شغل پایدار ایجاد کنند.
مدیر عامل آب منطقه ای استان مرکزی در این همایش گفت: خشکسالی های اخیر اهمیت نهادینه شدن فرهنگ مصرف آب را دوچندان کرده است.
«عزت الله آمره ای » افزود: فرهنگ صرفه جویی آب تنها در زمینه مصارف خانگی نیست بلکه در حوزه کشاورزی نیز باید تغییرات اساسی صورت بگیرد.
وی ادامه داد: آب آشامیدنی نباید در فضای سبز استفاده شود چرا که توجیه فنی و اقتصادی ندارد و چمن کاری به دلیل مصرف بالای آب در شهرها ممنوع شده است.
آمره با بیان اینکه شیرهای آب قدیمی باید تعویض شوند، افزود: همانگونه که برای صرفه جویی در مصرف برق با یارانه لامپ های کم مصرف جایگزین اقلام پرمصرف شیرهای قدیمی نیز باید تعویض شوند.
وی افزود: با اتصال شبکه آب به سامانه انتقال آب سد کوچری به خمین مشکل کمبو د آب آشامیدنی تا 20 سال آینده در این خطه وجود ندارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی افزود: شبکه آب شهر خمین به این خط متصل و 20 روستا از 42 روستای مسیر به این خط انتقال متصل شده است.
آمره ای ادامه داد: کمبود آب فقط در بخش کشاورزی این شهرستان وجود دارد که در سال های اخیر تبدیل به یک بحران جدی شده است.
وی ادامه داد: حفظ منابع آب موجود در شهرستان خمین نیازمند نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی و استفاده بهینه از ذخایر آب موجود است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی افزود: راه برون رفت از بحران کم آبی در بخش کشاورزی تعامل به جای تقابل ، فرهنگ سازی و استفاده بهینه با سیستم آبیاری نوین است.
آمره ای گفت: چاه های غیرمجاز در این استان باعث شده تا پایداری منابع آب های زیرزمینی و سفره های آبی با چالش مواجه شوند.
وی اظهار داشت: حدود یکهزار چاه غیر مجاز در استان مرکزی شناسایی شده که با تدابیر و برنامه های اجرایی بسته می شوند.
در این همایش فرماندار خمین با اشاره به لزوم بهینه سازی مصرف آب در شهرستان اظهار داشت: آب امانت آیندگان و نسل های بعدی است و صرفه جویی در مصرف آب امری حیاتی است.
«احمد طهرانی» افزود : وضعیت خشکسالی کشور نتیجه استفاده نادرست از منابع آبی در سال های گذشته است و خشکی اقلیم در استان و شهرستان واقعیت است و تنها راه مقابله با خشکسالی نیز مصرف صحیح آب است.
وی تاکید کرد: آموزش های لازم به کشاورزان وبهره برداران منابع آبی در خصوص استفاده از کشت های جایگزین و کاشت محصولات کم آب و پربازده باید ارایه شود.
فرماندار خمین افزود: حفاظت آب های زیر زمینی با یک یا چند دستگاه دولتی قابل اجرا نیست و می طلبد تا مردم نیز با جدیت وارد میدان شوند و دولتمردان را در نجات کشور از بحران بی آبی یاری دهند.
در این همایش از پنج بهره بردار نمونه منابع آب خمین تجلیل شد.
خمین در جنوب استان مرکزی 105 هزار نفر جمعیت و دارای 160 روستا است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.