«علیرضا شیخی مهرآبادی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: امکان تولید بیشتر برق به شرط تامین سوخت گاز در نیروگاه حرارتی شازند وجود دارد.
وی ادامه داد: عمده تولیدات نیروگاه حرارتی شازند در استان مرکزی مصرف می شود و و بخشی هم به عنوان مازاد مصرف استان برای صادر به استان های دیگر وارد شبکه می شود.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهرستان شازند در خصوص سوخت نیروگاه این شهر در سال جاری نیز گفت: مصرف گاز به عنوان سوخت اول این نیروگاه امسال در دستور کار قرار گرفت اما در آبان ماه به دلیل قطعی گاز تنها 2 روز مازوت در این نیروگاه مصرف شد.
وی اظهار داشت: آبان ماه امسال به دلیل قطعی گاز 48 ساعت مازوت در نیرگاه مصرف شد که در این شرایط 2 واحد از چهار واحد تولیدی نیرگاه خاموش و 2 واحد دیگر نیز با حداقل ظرفیت و تنها برای جلوگیری از خاموشی فعالیت می کرد.
شیخی مهرآبادی بیان کرد: نیروگاه حرارتی شازند هیچ نقشی در انتخاب سوخت مصرفی ندارد و این فرآیند در اختیار شرکت ملی گاز است و میزان سهمیه گاز نیروگاه نیز از سوی این حوزه تعیین می شود.
وی با بیان اینکه هزینه مصرف سوخت گاز سه برابر کمتر از سوخت مایع (مازوت) است، اظهار داشت: قیمت هر لیتر مازوت سه تا پنج برابر یک متر مکعب گاز ارزیابی می شود و این در حالی است که ارزش حرارتی هر 2 سوخت یکسان است و به همین دلیل نیروگاه هیچ تمایلی برای مصرف سوخت مازوت ندارد.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شازند بیان کرد: از سال 1392 به بعد مصرف مازوت در این واحد تولیدی کاهش چشمگیری داشت به طوری که در سال گذشته بیش از 99 درصد سوخت نیروگاه از گاز تامین شد و تنها 9 هزار متر مکعب به میزان یک درصد از مجموع سوخت مصرفی، مازوت مصرف شد.
وی افزود: توسعه فضای سبز، زیرسازی استخرهای تبخیری، کاشت بیش از پنج هزار اصله درخت در حدفاصل نیروگاه شازند تا منطقه گردشگری چپقلی، کاهش مصرف آب و نصب تجهیزات پایش ویژه مهمترین اقدامات نیروگاه حرارتی شازند در جهت رعایت الزامات زیست محیطی عنوان کرد.
شیخی مهرآبادی ادامه داد: مجموع فضای سبز نیروگاه حرارتی شازند در سال 1382 به 12 هکتار هم نمی رسید اما اکنون 95 هکتار از اراضی داخلی و خارجی مجموعه این نیروگاه را فضای سبز تشکیل می دهد.
نیروگاه حرارتی شازند در سال 79 در کیلومتر 25 جاده شازند - اراک و در شرق پالایشگاه شازند تاسیس شده است.
این واحد یکی از نیروگاه های ایران از نوع حرارتی با ظرفیت تولید 1300 مگاوات انرژی الکتریکی است که فعالیت آن از طریق چهار واحد بخار 325 مگاواتی است.
3017/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.