«حمید بادرستانی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: امکان تولید بیشتر برق به شرط تامین سوخت گاز در نیروگاه حرارتی شازند وجود دارد.
وی ادامه داد: نیروگاه حرارتی شازند تا چندسال گذشته علاوه بر تامین مصرف برق استان مرکزی، برق سه استان دیگر را نیز تامین می کرد اما اکنون به دلیل افزایش مشترکان درون استانی، عمده تولیدات این نیروگاه در استان مصرف می شود.
مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند بیان کرد: خاموشی های تابستان امسال به دلیل افزایش مصرف مشترکان بود و این نیروگاه با تمامی ظرفیت خود، تولید را در دستور کار داشت.
وی اضافه کرد: سال گذشته به دلیل کاهش مصرف گاز خانگی، میزان بیشتری گاز به نیروگاه حرارتی شازند منتقل شد و به همین دلیل تولید سال گذشته این نیروگاه تا حد مطلوبی افزایش داشت.
بادرستانی با بیان اینکه هزینه مصرف سوخت گاز سه برابر کمتر از سوخت مایع (مازوت) است، اظهار داشت: قیمت هر لیتر مازوت سه تا پنج برابر یک متر مکعب گاز ارزیابی می شود و این در حالی است که ارزش حرارتی هر 2 سوخت یکسان است و به همین دلیل نیروگاه هیچ تمایلی برای مصرف سوخت مازوت ندارد.
وی گفت: علاوه بر فرسودگی شدید تجهیزات در مراحل مختلف ذخیره سازی در نتیجه مصرف مازوت، انتقال و مصرف این سوخت نیز نیازمند تجهیزات هزینه بر بسیاری است.
مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند افزود: از سال 1392 به بعد مصرف مازوت در این واحد تولیدی کاهش چشمگیری داشت به طوری که در سال گذشته بیش از 99 درصد سوخت نیروگاه از گاز تامین شد و تنها 9 هزار متر مکعب به میزان یک درصد از مجموع سوخت مصرفی، مازوت بود.
وی افزود: سال گذشته به دلیل افزایش دمای هوا در فصل های پاییز و زمستان مصرف گاز خانگی کاهش چشمگیری داشت و به همین دلیل میزان سوخت گاز بیشتری به نیروگاه منتقل و در نتیجه تولید نیز به میزان چشمگیری افزایش داشت.
بادرستانی تلاش برای افزایش سهمیه گاز، استفاده از سوخت جدید موسوم به سلاری، تهیه پروژه اطلس آلاینده ها نیروگاه های ایران، تزریق مواد افزودنی به سوخت مازوت برای کنترل میزان آلایندگی، استفاده از روش های ویژه کنترل، توسعه فضای سبز، زیرسازی استخرهای تبخیری، غرس بیش از پنج هزار اصله درخت در حدفاصل نیروگاه شازند تا منطقه گردشگری چپقلی، کاهش مصرف آب و نصب تجهیزات پایش ویژه مهمترین اقدامات نیروگاه حرارتی شازند در جهت رعایت الزامات زیست محیطی عنوان کرد.
وی ادامه داد: مجموع فضای سبز نیروگاه حرارتی شازند در سال 1382 به 12 هکتار هم نمی رسید اما اکنون 95 هکتار از اراضی داخلی و خارجی مجموعه این نیروگاه را فضای سبز تشکیل می دهد.
مدیرعامل نیروگاه حرارتی شازند بیان کرد: هم اکنون بیش از 530 نفر در این واحد تولیدی اشتغال دارند که از این تعداد حدود 42 درصد اهل شهر شازند، 48 درصد اهل اراک و مابقی نیز غیر بومی هستند.
نیروگاه حرارتی شازند در سال 79 در کیلومتر 25 جاده شازند - اراک و در شرق پالایشگاه شازند تاسیس شده است.
این واحد یکی از نیروگاه های ایران از نوع حرارتی با ظرفیت تولید 1300 مگاوات انرژی الکتریکی است که فعالیت آن از طریق چهار واحد بخار 325 مگاواتی است.
3017/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.