«محمود قدبیگی» روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: یکهزار و 500 حلقه چاه آب کشاورزی در این 2 شهرستان وجود دارد که با خاموش کردن آن ها 150 میلیون مترمکعب آب را صرفه جویی می کند.
وی اظهار داشت: کشاورزان از کشت دوم و آبیاری باغات به علت کمبود منابع آبی خودداری کنند تا سطح سفره های زیرزمینی افزایش پیدا کند.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: بستن چاه آب کشاورزی برای همه بهره برداران استان توصیه می شود اما کشاورزان ساوه وزرندیه می بایست نسبت به استفاده نکردن از چاه ها اهتمام جدی داشته باشند.
قدبیگی افزود: شوراهای اسلامی و دهیاران، کشاورزان را نسبت به عواقب مصرف چاه های آب کشاورزی توجیه کنند تا در فصل گرم سال مشکلات خشکسالی تشدید نشود.
وی اظهار داشت: یکهزار و 300 حلقه چاه آب کشاورزی غیرمجاز در استان تعیین تکلیف شده که تاکنون 73 حلقه آن پر شده است و برای 358 حلقه نیز احکام قضایی نهایی شده و باید پر شوند.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: خشکسالی های شدید چند سال اخیر و کسری بارندگی، آثار سوء برداشت های بی رویه و غیرمجاز از مخازن زیرزمینی را دوچندان کرده که باید برای آن چاره اندیشی شود.
قدبیگی افزود: یکهزار حلقه چاه آب کشاورزی در این استان تا پایان امسال با هدف مدیریت مصرف آب به سیستم کنتور هوشمند مجهز می شود.
وی اظهار داشت: این تعداد چاه با تفکیک هر شهرستان و با اولویت در قالب هماهنگی با کارگروهی برای این مهم، به سیستم کنتور هوشمند مجهز می شوند.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی از شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو است که وظیفه مدیریت، مطالعه، توسعه، حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع آب و ایجاد و توسعه، بهره برداری و نگهداری از تاسیسات و سازه های آبی را بر عهده دارد.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.