«جواد میر عرب » روز پنجشنبه در حاشیه جشنواره زعفرانیه خمین در گفت و گو با ایرنا، افزود: برنامه توسعه ای امسال برای کشت گیاهان دارویی 15 هزار و 800 هکتار بود که تاکنون بیش از 30 درصد آن محقق شده است.
وی اظهارداشت: بر اساس برنامه ریزی وسعت سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور تا پایان برنامه ششم 105 هزار هکتار افزایش می یابد.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت زعفران امسال2 هزار و 400 هکتار افزایش یافته است.
میر عرب تصریح کرد: بر اساس برنامه پنج ساله 16 هزار هکتار باید بر وسعت مزارع زعفران افزوده شود اما با استقبال کشاورزان از کشت گیاهان کم آب بر امید می رود که بیش از این سطح زعفرانکاری شود.
وی بیان کرد: زعفران به دلیل نیاز آبی کم، اشتغالزایی مناسب ، دآامد زایی و ارزاوری بالا، تحمل گیاه در شرایط سخت زیستی، جابه جایی و نگهداری آسان، و خواص دارویی و غذایی از دیر باز یک محصول استراتژیک و باارزش برای مناطق کم آب محسوب می شود.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت نیز با بسته های حمایتی و تشویقی ویژه نظیر تسهیلات ارزان قیمت اشتغال پایدار روستایی بهره برداران را حمایت می کند.
میر عرب افزود: سطح زیر کشت گیاهان دارویی 190 هزار هکتار است که 108 هزار هکتار آن زعفران، 20 هزار هکتار گل محمدی و مابقی گونه های دیگر گیاهان دارویی است .
وی افزود: 8 هزار و 425 گونه گیاهی با 11 نوع اقلیم در کشور شناسایی شده که 2 هزار و 300 گونه از این گیاهان دارای خواص دارویی است.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: 200 هزار تن گیاهان دارویی هر سال در کشور تولید و 425 میلون دلار ارزاوری عاید کشور می شود.
معاون برنامه ریزی و بین الملل گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: گیاهان دارویی اقتصاد نوپا و نو ظهور و پتانسیل ارزشمندی برای ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و بهره وری بالا است و ارزش گیاهان دارویی 2 چند برابر قیمت گندم و جو است.
وی افزود: توسعه کشت زیره سیاه و سبز در ابتدای برنامه توسعه ای امسال قرار گرفته است چرا که به صورت پیازی توسعه پیدا می کند و تکثیر آن زمان بر است.
جشنواره رعفرانیه در خمین به مدت 2 روز در بیت تاریخی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
در این جشنواره 14 غرفه گیاهان دارویی و زعفران، به عنوان محصول تولیدی شهرستان خمین عرضه می شود و کارگاه های آموزشی در خصوص کشت، داشت و برداشت زعفران برگزار می شود.
شهرستان خمین 105 هزار نفر جمعیت دارد که 52 درصد آن کشاورز هستند و این شهرستان در تولید زعفران رتبه اول استان مرکزی را دارد.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.