محمدجواد صالحی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح 46 هزار هکتار انتقال آب با لوله به دشت سیستان در سال 93 بعد از سفر رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به سیستان و بلوچستان مصوب و اعتبارات 500 میلیون دلاری آن به دستور رهبر معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی تامین شد.
وی ادامه داد: 100 میلیون دلار اعتبار تخصیص یافته این طرح به وزارت نیرو و 400 میلیون دلار دیگر آن به وزارت جهاد کشاورزی برای انتقال آب به 46 هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت سیستان اختصاص یافت.
وی افزود: این طرح بزرگ در پنج شهرستان زابل، هامون، نیمروز، هیرمند و زهک در قالب ۱۶ ناحیه عمرانی با 17 ایستگاه پمپاژ و 192 دستگاه الکترو پمپ در دست اجراست که 14 ایستگاه پمپاژ آن تکمیل شده و آماده بهره برداری است.
وی طول خطوط لوله این طرح مهم را چهار هزار کیلومتر ذکر کرد و افزود: تاکنون بیش از 2 هزار و 300 کیلومتر لوله گذاری این طرح انجام شده است.
وی تصریح کرد: این پروژه بزرگ در شمال سیستان و بلوچستان در مجموع 64 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مجری طرح آبیاری با لوله 46 هزار هکتار از مزارع دشت سیستان با بیان اینکه 500 میلیون دلار اعتبار اولیه این طرح بود گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای تکمیل این طرح 350 میلیون دلار برآورد کرده بود که در قانون بودجه سال 97 این اعتبار دیده شد.
وی با بیان اینکه روز گذشته آیین نامه اجرایی این طرح در هیات دولت به تصویب رسید اظهار داشت: در صورت تخصیص به موقع اعتبار، این طرح مهم بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سالجاری به اتمام می رسد.
وی اشتغال زایی 2 هزار و 860 نفر و استفاده از 880 دستگاه ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک را از جمله مهمترین ویژگی های طرح آبیاری با لوله 46 هزار هکتار از مزارع دشت سیستان ذکر کرد.
وی ادامه داد: همچنین راه اندازی کارخانه لوله در منطقه سیستان با سرمایه گذاری افزون بر پنج میلیون یوری بخش خصوصی از سال 94 اشتغالزایی 400 نفر از مردم منطقه را به همراه داشته است.
به گزارش ایرنا طرح 46 هزار هکتار انتقال آب با لوله در دشت سیستان با توجه به خشکسالی های 19 سال سیستان و بلوچستان می تواند با تامین آب مطمئن در طول سال نوید دهنده رونق کشاورزی منطقه باشد.
سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.