به گزارش ایرنا، به اعتقاد دست اندرکاران هنر نمایش، تقویت جایگاه این هنر فاخر در کشور تنها به نبود حمایت مالی منحصر نمی شود و لازم است تا مولفه های اثربخش این حوزه بیشتر مد نظر قرار گیرد.
تئاتر ایران هرگاه از مناظر گوناگون مورد بحث قرار گرفته و به صورت کلی آسیب شناسی شده، بخش زیادی از کاستی ها و کمبودهایش را به واسطه مشکلی به نام بحران مخاطب متوجه خود دیده است و همه اهالی تئاتر بارها جمله تئاتر ایران، مخاطب می خواهد، را شنیده اند.
اگر تئاتر یک محصول فرهنگی ـ هنری باشد، به مخاطبانی احتیاج دارد که نسبت به وجود آن احساس نیاز کنند و تئاتر به عنوان یک محصول فرهنگی در سبد اقتصادی خانواده آنها تعریف شده باشد که این مهم نیازمند مشارکت همه دستگاه های فرهنگی است.
هنرمندان عرصه تئاتر و نمایش در استان مرکزی از امکانات، استقبال و بازار کار پایتخت برخوردار نیستند به طوری که کمتر نمایشی در نقاط مختلف استان مرکزی با استقبال گسترده و سالن مملو از جمعیت به روی صحنه رفته است.
از این رو هنرمندان تئاتر و نمایش همواره با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پنجه نرم می کنند و این مشکل با بالا رفتن سن و سال هنرمندان عمیق تر و گسترده تر می شود.
توجه به اقتصاد هنر از ضرورت های این حوزه است و می بایست با همفکری نهادهای متولی و فعالان هنری این موضوع دنبال شود.
هنرمندان تئاتر می گویند: تئاتر برای ادامه حیات خود به استقلال و پویایی نیاز دارد و ضرورت این استقلال ، وجود رابطه مستقیم میان اقتصاد تئاتر با حضور اجتناب ناپذیر مخاطبان بالفعل است ولی در این راستا نیز برای رسیدن به شرایط مطلوب، نیازمند حمایت های متولیان است و حتی تا لحظه دست یابی به آرمان تئاتر خصوصی، هیچ برنامه ای بدون حمایت و حضور جدی در کنار هنر و فرهنگ ، میسر نخواهد بود.
به اعتقاد صاحب نظران تئاتر، امروزه نخستین چیزی که هر انسان به محض تولد با آن آشنا می شود، تلویزیون است؛ این رسانه علاوه بر عادت دادن مردم به زمینه های آشنایی با فعالیت های پر مخاطبی همچون ورزش ، عرصه ای را فراهم می سازد که افراد از همان آغازین روزهای زندگی به رویدادها، رسانه ها و فعالیت های مختلف عادت کنند و سال ها بعد به طور منطقی این عادت، تبدیل به یک نیاز مهم در زندگی افراد می شود.
آنان می گویند: اما فرآیند نهادینه کردن نیازهای فرهنگی و اجتماعی؛ در مورد تئاتر کمتر نمود دارد، چرا که میانگین سن همه علاقه مندان تئاتر، جوانی است و همین مساله باعث شده میزان علاقه مندی به تئاتر، کاهش پیدا کند.
به گفته این کارشناسان، افراد جامعه از سنین کم و از دوران دانش آموزی و حتی پیش از آن هیچ پیش زمینه و شناخت روشنی از تئاتر ندارند و حتی شمار زیادی از ایرانیان به جز عده ای اندک تا پایان عمرهیچ گاه شانس آشنا شدن با تئاتر و شناخت آن را پیدا نمی کنند و تئاتر در زندگی اغلب افراد جامعه ما تنها ذهنیتی دور و متفاوت با آنچه به واقع در یک سالن تئاتر اتفاق می افتد، است.
هنرمندان تئاتر معتقدند که بخش مهمی از سهم به حاشیه رانده شدن تئاتر در ایران را بی شک می توان متوجه بی علاقگی جامعه و مدیران فرهنگی نسبت به این رسانه فرهنگی و هنری دانست و از نشانه های بارز مدیریت جوامع رو به پیشرفت و مترقی، توجه و حمایت از هنر و هنرمندان به خصوص عرصه نمایش است و آموزش نمایش و توجه به تئاتر از عوامل ارتقای فرهنگ این جوامع به شمار می رود.
تئاتر؛ تبادل آرا و عقاید است و چون هنر نمایشی یک کار جمعی است و فرد محور نیست، داشتن چنین نگرشی به تئاتر از سوی مسئولان فرهنگی و سیاست مداران کلان کشور و یا حداقل درک این نگرش، تعیین کننده شرایط حاکم بر فضای تئاتر و به تبع آن اوضاع فرهنگی جامعه است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این خصوص گفت: حمایت از هنرمندان از وظایف دولت است که تاکنون هم فعالیت هایی در این زمینه انجام شده اما با توجه به منابع محدود نمی توان همیشه پاسخگوی همه نیازهای هنرمندان بود، بنابراین لازم است که اقتصاد هنر به طور جدی دنبال شود و هنرمندان در تولید آثار به عرضه و تقاضا توجه داشته باشند.
«محسن شریفی» اضافه کرد: در صورتی که اقتصاد هنر در کشور کلید خورده و منابع هنری نیز به صورت عادلانه بین هر سه رشته هنرهایی تجسمی، موسیقی و تئاتر تقسیم می شود می توان به رشد و توسعه تئاتر امیدوار بود.
وی اضافه کرد: این اداره کل در قالب پرداخت مستمری و بیمه تامین اجتماعی از هنرمندان استان حمایت می کند که آن هم با شرایطی از قبیل از کار افتادگی و قوانین خاص خود امکان پذیر است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: هم اکنون یک هزار و 53 هنرمند از استان مرکزی عضو صندوق اعتباری هنر استان هستند که از این تعداد 450 نفر از فعالان انجمن نمایش هستند.
وی اظهار داشت: هنرمندان بسیاری در بخش نمایش در استان مرکزی فعالیت می کنند که بسیاری از این افراد از پیشکسوتان صاحبان سبک در کشور محسوب می شوند.
شریفی افزود: سالن های ستارگان با ظرفیت 800 نفر، آفتاب با 300 نفر، فرهنگسرای آئینه با ظرفیت 300 نفر و شهید آوینی با ظرفیت 90 نفر در اراک، سالن پرفسور حسابی تفرش با ظرفیت 309 نفر، کوثر خمین با ظرفیت 280 نفر، سلمان ساوجی ساوه با ظرفیت 409 نفر، سالن شازند با 240 نفر آماده پذیرش گروه های نمایشی استان است.
وی ادامه داد: 12 سالن و مجتمع فرهنگی نیمه تمام از جمله مجتمع های کمیجان، خنداب، محلات و سالن بلک باکس ساوه و تفرش نیز با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که به با بهره برداری از این سالن ها می توان گفت ظرفیت زیرساخت های هنر نمایش استان پیشرفت قابل توجهی می کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار داشت: سال گذشته 591 تئاتر با 149 عنوان در نقاط مختلف استان به روی صحنه رفت که در مجموع حدود 150 هزار نفر از این نمایش های دیدن کردند و افزایش تعداد و عناوین تئاتر در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: در 6 ماه نخست امسال نیز حدود 80 عنوان نمایش در استان مرکزی و در 414 نوبت به روی صحنه رفت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.
رئیس انجمن نمایش استان مرکزی نیز گفت: نبود مخاطب بزرگترین چالش پیش روی تئاتر و هنرمندان این حوزه است.
«خداداد خدام» افزود: در عرف فعالیت هنری در بخش نمایش، یک گروه یک اثر را تمرین می کند و بعد از اطمینان از اجرای بدون نقص این اثر را به روی صحنه می آورد و مردم نیز با خرید بلیط، نمایش را تماشا می کنند.
وی بیان کرد: در استان مرکزی این مهم مرسوم نیست و اگر برخی دستگاه های فرهنگی بابت اجرای نمایش هزینه نکنند، استقبال زیادی صورت نمی گیرد.
رئیس انجمن نمایش استان مرکزی بیان کرد: مهمترین اقدام دستگاه های اجرایی که می توانند برای تئاتر استان انجام دهند تامین زیرساخت ها است و هزینه اجرای نمایش باید از سوی مردم پرداخت شود چرا که تنها در این صورت است که هنرمندان انگیزه و امید خود را برای فعالیت گسترده در آینده به دست می آورند.
وی گفت: نبود تماشاخانه اختصاصی در استان مرکزی یکی دیگر از مشکلات فعالان نمایش استان مرکزی است به طوری که در هیچ یک از شهرهای استان یک تماشاخانه اختصاصی استاندارد برای تئاتر وجود ندارد.
خدام گفت: مشکل نبود سالن نمایش را بارها هنرمندان با مقامات استانی و شهرستانی به خصوص اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اراک مطرح کرده اند.
وی بیان کرد: در صورتی که شهرداری یا هر نهاد دیگری یک تماشاخانه اختصاصی ساخته و در اختیار هنرمندان قرار دهد، خود هنرمندان نسبت به تجهیز آن اقدام می کنند.
رئیس انجمن نمایش استان مرکزی گفت: باید باور کنیم تئاتر می تواند تاثیرگذارترین هنر برای بیان اندیشه های متعالی در جامعه باشد.
وی گفت: تئاتر استان مرکزی با وجود نبود حمایت های لازم هر سال پیشرفت و رشد قابل توجهی دارد به طوری که نمایندگان این استان در همه جشنواره های بین المللی از قبیل فجر و آئینی سنتی حضور مستمر و موثر دارند.
نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر استان مرکزی گفت: نبود یک مجمع صنفی مسنجم و کارآمد اولین مشکل هنرمندان تئاتر استان است که متاسفانه هیچ یک از هنرمندان اقدام چندانی در خصوص شکل گیری این مجمع نمی کنند.
«ناصر کریمی نیک» افزود: در صورت ایجاد یک مجمع صنفی متشکل از هنرمندان پیشکسوت و دردآشنای تئاتر می تواند هم مشکل معیشتی هنرمندان این عرضه را حل کرده و هم زمینه ترویج و احیای این هنر را در استان فراهم کند.
وی با بیان اینکه قانون دست متولیان فرهنگ و هنر را برای حمایت از هنرمندان به خصوص فعالان عرصه تئاتر بسته است، بیان کرد: در زمان فعالیت دولت هشتم مصوبه بیمه هنرمندان عملیاتی شد اما امکانات و گستره بهره گیری هنرمندان از خدمات تامین اجتماعی روز به روز تنزل یافت به طوری که امروز بیمه هنرمندان خدمات چشمگیری به این قشر از جامعه ارائه نمی کند.
این نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر بیان کرد: هم اکنون هنرمندانی که تنها از طریق تئاتر ارتزاق می کنند با مشکلات معیشتی زیادی روبه رو هستند چرا که شرایط فعالیت برای این قشر از جامعه فراهم نیست.
وی ادامه داد: هنرمندان تئاتر از دولت کمک مالی نمی خواهند بلکه انتظار دارند تا دولت با تمهیدات و سرمایه گذاری های بلندمدت، زمینه فعالیت این قشر از جامعه را فراهم کند.
کریمی نیک اضافه کرد: هماهنگ نبودن سازمان ها و نهادهای فرهنگی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی هنر تئاتر نیز یکی دیگر از مشکلات این بخش است به طوری که برخی از نهادهای فرهنگی بدون هماهنگی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گروه های هنری را از خارج از استان دعوت می کنند در صورتی که بسیاری از هنرمندان بومی استان روزها و حتی ماه ها فرصت اجرای برنامه را ندارند.
این نویسنده و بازیگر پیشکسوت تئاتر استان مرکزی گفت: مشارکت شهرداری و سازمان فرهنگی این نهاد عمومی نیز مطلوب نیست و علاوه بر استفاده از هنرمندان خارج از استان؛ زیرساخت های لازم در پارک ها و مکان های عمومی برای ارائه هنر تئاتر وجود ندارد.
یکی دیگر از پیشکسوتان هنر نمایش در استان مرکزی گفت: هنرمندان نمایش استان به سختی گذران زندگی می کنند چرا که بسیاری از آنها تنها از طریق فعالیت های هنری امرار معاش کرده و تخصص دیگری ندارند.
«حجت سبزی» افزود: یک هنرمند نمایش برای یک اجرای موفق باید روزها تمرین کند تا بتواند خود را به عنوان یک هنرمند غنی و صاحب سبک معرفی کند بنابراین اگر قرار است که هنر نمایش احیا و به روزهای اوج گذشته برگردد باید هنرمندان این عرصه از سوی دولتمردان حمایت شوند.
وی گفت: اجرای یک نمایش، از زمان نگاشتن نمایشنامه تا انتخاب بازیگر و دیگر عوامل اجرایی تا زمان اجرای قطعی مدت زمان زیادی را می طلبد، بنابراین یک گروه نمایشی باید از سوی دستگاه های مختلف اجریی حمایت شود در غیر این صورت امکان اجرای یک تئاتر فاخر و ماندگار وجود ندارد.
این نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر استان مرکزی، بیان کرد: هنرمندان تئاتر به حرفه خود عشق می ورزند و تنها خواسته آنها از مسئولان فراهم کردن شرایط فعالیت است.
سبزی افزود: هنر نمایش با وجود کمبود زیرساخت ها در بیشتر شهرستان های استان مرکزی فعال است و هر ساله افتخارات بسیاری در این بخش برای استان به دست می آید.
کارشناس واحد نمایش حوزه هنری استان مرکزی نیز گفت: مشکلات و معضلات هنر نمایش در این استان را به صورت چرخه ای است.
«خلیل خسروبیگی» افزود: هم اکنون فعالیت های عمرانی بسیاری در نقاط مختلف استان از سوی دستگاه های مختلف در حال انجام است اما به دلیل اینکه نگاه فرهنگی به مقوله تئاتر در استان کمرنگ است، کمتر فعالیت عمرانی در بخش فرهنگی صورت می گیرد.
وی که سابقه تدریس رشته تئاتر در دانشگاه های استان مرکزی را نیز دارد عنوان کرد: این استان در تئاتر و تعزیه جزو استان های مطرح کشور است و هنرمندان بسیاری از استان در سطح کشور فعالیت می کنند اما به لحاظ سخت افزاری و زیرساخت های لازم می توان گفت این استان در شرایط مطلوبی نیست.
کارشناس واحد نمایش حوزه هنری استان مرکزی بیان کرد: حوزه هنری را می توان یکی از متولیان هنر نمایش عنوان کرد اما هم اکنون ساختمان اداری این نهاد در استان مرکزی استیجاری است و بخش قابل توجهی از اعتبارات آن در این مسیر هزینه می شود.
وی ادامه داد: تنها سالن تئاتر استان مرکزی سالن فرهنگسرای آئینه در اراک است که این سالن هم به جهت استفاده زیاد مستهلک شده و باید برای تامین مکان تئاتر در استان برنامه ریزی های کارشناسانه کرد.
خسروبیگی اضافه کرد: سالن های بلک باکس به عنوان سالن های ویژه تئاتر و نمایش در همه نقاط جهان مرسوم است و با کمترین هزینه می توان این سالن های کوچک را در کنار پارک ها طراحی و ایجاد کرد که هم در بیشتر پارک های تهران نیز این مهم انجام می شود.
خسروبیگی بهترین دوران تئاتر استان مرکزی را از سال های 1370 تا 1383 عنوان کرد و گفت: این مهم به دلیل فعالیت گسترده دانشگاه آزاد اسلامی اراک بود و ارتباط بسیار موثری بین فعالان هنر نمایش استان با دانشجویان و اساتید دانشگاه شکل گرفته بود.
وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اراک در دهه 80 از اساتید برجسته کشوری استفاده می کرد و علاوه بر دانشجویان فعالان عرصه نمایش نیز از کلاس های این اساتید بهره می بردند.
بیش از 700 هنرمند نمایش در 33 گروه هنری سازماندهی و فعالیت می کنند.
3017/3075
گزارش از: مصطفی مجللی نسب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.