دکتر «حسین سرمدیان» روز یکشنبه به مناسبت روز ملی عفونت ریه در گفت و گو با ایرنا، افزود: عفونت ریه طبقه بندی های مختلفی دارد و عوامل متعددی از جمله ویروس، باکتری و قارچ در ایجاد آن نقش دارد.
وی بیان کرد: عفونت ریه یا به صورت حاد و یا مزمن است و اگر زیر 2 هفته به طول انجامد به آن عفونت ریه حاد گفته می شود و تداوم علایم بیانگر معضل ریوی مزمن است.
این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: عامل عفونت ریه یا به صورت اولیه و یا به دنبال عفونت دیگر ایجاد می شود و گروه های پرخطر در بیماری های ریه شامل کودکان زیر 2 تا پنج سال، افرادی بالای 65 سال، افراد چاق، افراد با بیماری های ریوی مزمن، افراد با سابقه دیابت، بیماران مزمن کلیوی و سرطانی، افراد سیگاری و کسانی هستند که ضعف در سیستم دفاعی بدن دارند.
دکتر سرمدیان عنوان کرد: عفونت ریه اکسیژن رسانی به خون را با مشکل مواجه می کند به طوری که بافت ها و سلول ها با اختلال در تامین اکسیژن مواجه می شوند و اگر درمان آن به درازا بیانجامد کیفیت بافت ریه آسیب دیده و احتمال بروز فیبروز وجود دارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: برخی بیماران اگر به موقع نسبت به درمان عفونت ریه اقدام نکنند ممکن است تا پایان عمر نیاز به استفاده از اکسیژن داشته باشند.
دکتر سرمدیان عنوان کرد: افزایش حجم خلط، تب، سرفه، درد قفسه سینه، تنگی نفس، صداهای غیرطبیعی ریوی، تعریق، کاهش وزن، ضعف و بی حالی از جمله علایم بیماری های ریوی است.
وی گفت: مرگ و میر در بیماران با عفونت های ریوی یک تا یک و نیم درصد است.
این متخصص بیماری های عفونی افزود: بیمارانی که سرفه آنان بیش از 2 هفته باشد برای بررسی سل ریوی باید به متخصص عفونی یا متخصص ریه مراجعه کنند.
دکتر سرمدیان تصریح کرد: البته هر سرفه طولانی علت سل ریوی نیست و می تواند آلرژی یا سینوزیت های مزمن باشد اما باید بررسی شود.
وی گفت: علاوه بر علایم عفونت ریوی، خلط خونی و تعریق شبانه نیز در سل ریوی شایع است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: درمان واحدی برای عفونت های ریه وجود ندارد و بسته به نوع عامل ایجاد بیماری باید درمان صورت گیرد و در بسیاری مواقع مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها وضعیت بیماری را بدتر می کند.
دکتر سرمدیان بیان کرد: تمام افراد می توانند از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند که بهترین زمان تزریق آن قبل از سرد شدن هوا و در اواخر شهریورماه است اما گروه های پرخطر به منظور کاهش ابتلا به بیماری های عفونت ریه می توانند با نظر پزشک هر پنج سال یکبار واکسن عفونت ریه دریافت کنند.
20 بیمارستان فعال بخش درمانی استان مرکزی وجود دارد که 15 واحد بیمارستانی در حوزه دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و 2 بیمارستان خصوصی در اراک و یک بیمارستان خصوصی در ساوه فعالیت دارد.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.