«عبدالله محمودی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح باغات درختچه زینتی بید قرمز در محلات حدود 70 هکتار است و پیش بینی می شود که بیش از 800 هزار شاخه معادل 300 تن از این محصول برداشت و به کشورهای هدف صادراتی ارسال شود.
وی ادامه داد: با آغاز برداشت درختچه بید قرمز نخستین محموله صادراتی سفارشی این محصول برای کشورهای ژاپن و چین ارسال شد.
محمودی افزود: سطح باغات بید قرمز محلات در روستای بزیجان و حوالی این روستا است و درختچه های بید قرمز برداشت شده در پایانه صادراتی فرآوری و بسته بندی می شود.
مدیر جهاد کشاورزی محلات افزود: محموله های صادراتی از فرودگاه امام خمینی به اتحادیه اروپا صادر می شوند.
محمودی پیش بینی کرد: هفت میلیون دلار صادرات درختچه زینتی بید قرمز امسال تولید ثروت کند.
مدیر جهاد کشاورزی محلات گفت: درختچه بید قرمز محلات از نوع سیلیکس است که در بسته های 80 شاخه ای صادر می شود.
وی تصریح کرد: محلات در تولید و صادرات بید قرمز رتبه اول کشور را دارد و برداشت این محصول در مدت حدود سه ماه هشت هزار نفر روز اشتغال ایجاد می کند.
محمودی بیان کرد: تا سال 79 بید قرمز در محلات برای گرمازایی مصرف داشت و سال 81 با تفکیک و دسته بندی مناسب، زمینه صادرات آن به خارج از کشور آغاز شد و در سال 85 در کتاب گینس به ثبت جهانی رسید.
مدیر جهاد کشاورزی محلات گفت: کیفیت بید قرمز این منطقه به دلیل شرایط اقلیمی مناسب در بازار دنیا بی نظیر است و بید قرمز محلات به عنوان یک برند دردنیا شناخته شده محسوب می شود.
محمودی، با بیان اینکه 100 حانوار شهرستان به طور دایم به تولید این نوع درختچه زینتی در محلات مشغول هشتند، ادامه داد: تولید این محصول در هر هکتار برای سه نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی محلات، توسعه سطح زیر کشت بید قرمز در دستور کار قرار دارد و تا سال 1405 سطح زیر کشت این محصول چهار برابر افزایش می یابد.
محمودی افزود: تکثیر درختچه زینتی بید قرمز به روش قلمه است و برنامه تکثیر به روش کشت بافت در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در حال پیگیری و تحقیق است.
خواص برگ، پوست درخت بید در طب سنتی و تحقیقات علمی معاصر شناخته شده است اما از درختچه بید سرخ یا قرمزکمتر سخن گفته شده است.
بر اساس تحقیقات اولیه که بر روی این درختچه انجام شده خواص ضد ویروسی آن قطعی است.
شهرستان محلات با 910 هکتار سطح زیر کشت رتبه اول کشور در تولید گل و گیاهان زینتی را دارد و 18 درصد از اراضی زیر کشت گل و 12 درصد از تولید گل شاخه بریده ،80 درصد تولید گل های فصلی نشایی، 21 درصد از تولید درخت و درختچه های زینتی و 14 درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در محلات تولید می شود.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.