به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» روز پنجشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی در اراک افزود: 65 هزار طرح نیمه تمام استانی و 6 هزار طرح ملی در کشور وجود دارد که تکمیل آن ها نیازمند 600 هزار میلیارد تومان اعتبار است.
وی بیان کرد: دولت توان تامین و تزریق این میزان منابع مالی را برای تکمیل طرح های نیمه تمام ندارد و باید از همه ظرفیت های قانونی در هر سطح و مرجعی برای کوتاه کردن زمان تکمیل طرح های نیمه کاره و بستن پرونده آن ها بهره جست.
استاندار مرکزی ادامه داد: مجموعه ای از تلاش ها در استان مرکزی برای تکمیل طرح های نیمه تمام به کار گرفته شده و شمار طرح های مشکل دار در این استان کم است.
آقازاده اظهار داشت: فهرستی از طرح های عمرانی استان مرکزی باید تا 10 روز آینده تهیه شود تا بتوان برای طرح های تبادلی بین دستگاهی و قابل واگذاری به نهادهای عمومی و غیردولتی و یا فروش آن ها تصمیم گیری کرد.
وی تصریح کرد: فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی باید پیشنهادات خود را در خصوص نحوه واگذاری طرح های نیمه تمام ارایه کنند.
استاندار مرکزی افزود: بخشنامه بودجه سال 98 از سوی دولت ابلاغ شده و انتظار است مدیران دستگاه ها اجرایی نیازهای بودجه ای سال آتی را بررسی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی ارایه دهند تا پیشنهادات در نشستی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، مجمع نمایندگان استان مرکزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان جمع بندی و ارایه شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: موضوع طرح های نیمه تمام دولت از معضلات جدی در اداره امور کشور است.
«علی اکبر کریمی» افزود: برآوردهای مختلفی از حجم ارزشی این طرح ها در کشور وجود دارد و آخرین آمارهای اعلام شده برای تکمیل این طرح ها 600 هزار میلیارد تومان است.
وی اظهار داشت: تعیین تکلیف طرح های نیمه تمام در کشور و استان مرکزی ضروری است که باید با استفاده از راهکارهای قانونی مورد توجه قرار گیرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از دستگاه های اجرایی استان برای تکمیل طرح های نیمه تمام منابع کافی ندارند اما دستگاه هایی نیز هستند که نیاز به آن طرح دارند و توان مالی آن هم موجود است بنابراین باید بحث مبادله طرح ها در این خصوص دنبال شود.
کریمی بیان کرد: در بحث تعیین تکلیف طرح های نیمه تمام باید تعصب دستگاهی کنار گذاشته شود و طرح ها برای اتمام و تامین نیاز سایر دستگاه ها مبادله شود.
وی گفت: واگذاری طرح های زمین مانده به نهادها و موسسات عمومی و غیردولتی و بهره گیری از ظرفیت نیروهای انقلابی مانند بسیج و سپاه برای تکمیل این طرح ها از دیگر راه های تعیین تکلیف آن ها است.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: عزمی در تکمیل طرح های نیمه تمام در کشور و استان مرکزی وجود ندارد.
«محمد حسینی» افزود: شرایط کشور خاص است و باید از توان بخش خصوصی و عمومی در تکمیل طرح های نیمه تمام استفاده کرد و اگر به این مهم توجه جدی نشود، این طرح ها تا سال های سال بلا استفاده باقی می مانند.
وی بیان کرد: استفاده از مشارکت بخش خصوصی و عمومی و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد انضباط مالی در بخشنامه بودجه ای سال 98 مورد تاکید است.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی طرح های عمرانی نیمه تمام کشور حاکمیتی است و قابلیت واگذاری به بخش خصوصی ندارد و برخی از طرح ها نیز شرایط انتفاع را ندارند که باید این طرح ها جدا سازی شود و مشخص شود.
حسینی عنوان کرد: مباحث اعتبارات استان مرکزی در سال 98 وضعیت بهتری نسبت به سال 97 دارد و للزامات جدید و حذف ردیف های متفرقه در آن مورد توجه قرار گرفته است.
دیگر نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: در بحث بودجه 98 باید تلاش ها به کار گرفته شود تا نام اراک درفهرست کلانشهرهای آلوده افزوده شود و ازطرح های ملی نیز حمایت بیشتری صورت گیرد.
سید «مهدی مقدسی» افزود: بیمارستان ولیعصر (عج) اراک از اعتبارات مهم ملی کشور ات که بخشی از اعتبارات آن در ابتدای امسال پرداخت شد و مقرر شده 50 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک ملت برای تسریع در عملیات آن پرداخت شود که مراحل پایانی را می گذراند.
وی بیان کرد: انتظار است رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی و استاندار این استان زمینه نشستی با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در اسرع وقت را فراهم سازند تا موارد بودجه ای استان مرکزی در سال 98 ارایه شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: وزارتخانه ها در بحث واگذاری طرح های نیمه تمام بازدارنده هستند و حمایت های لازم را ندارند که می طلبد مورد توجه جدی قرار گیرد.
«رقیه یادگاری» افزود: 71 هزار طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که سهم اعتبارات عمرانی امسال 57 هزار میلیارد تومان است.
وی بیان کرد: با این میزان اعتبار طرح های نیمه تمام کشور 10 تا 12 سال آینده تکمیل می شوند و باید توان ها برای تکمیل این طرح ها از راه های قانونی مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی ادامه داد: رویکرد دولت بر اساس سیاست اقتصاد مقاومتی درون زایی و توجه به ظرفیت های درونی اقتصاد و برون گرایی است.
یادگاری تصریح کرد: این سازمان از سال 95 سیاست گذاری و تنظیم مقررات، تامین و حمایت مالی و ترویج و ظرفیت سازی را مورد توجه قرار داده است.
وی گفت: رابطه سرمایه گذار و سرمایه پذیر در استان مرکزی به خوبی شکل نگرفته که باید با بهره گیری از روش های مختلف این پیوندها تقویت شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی اضافه کرد: 386 طرح نیمه تمام استان مرکزی گردآوری شده که 300 طرح آن مربوط به اداره کل ورزش و جوانان است.
یادگاری تصریح کرد: نیاز است تا 10 روز آینده کارگروهی در خصوص واگذاری طرح های نیمه تمام این استان تشکیل شود و اولویت طرح های قابل واگذاری مشخص شود تا گزارشی از تصمیمات در خصوص واگذاری ها با توجه به اولویت های تعیین شده و مستندات آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال شود.
در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان مرکزی در خصوص تعیین تکلیف منزل تاریخی «حاج آقا محسن اراکی» بحث و تبادل نظر شد و بازسازی این بنای ارزشمند با تمایل ورثه و از سوی آن ها با حفظ کاربری فرهنگی انجام می شود.
شهرداری اراک نیز در این نشست مکلف شد که زمینی را برای ساخت مدرسه به خیران واگذار کند که نیت خیران هم در ساخت مدرسه انجام شود.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.