به گزارش ایرنا علی بحرینی چهارشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی خوزستان در تالار شهید رجایی استانداری خوزستان بیان کرد: این تعداد مجوز با 246 فرآیند در پنجره واحد سرمایه گذاری استان مورد بررسی قرار گرفتند.
وی گفت: این پنجره واحد می تواند باعث کاهش تعداد فرآیندهای رسیدگی به مجوزهای سرمایه گذاری شود و زمان رسیدگی به این مجوزها نیز در این سامانه مشخص است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در ادامه افزود: این سامانه می تواند در کاهش زمان رسیدگی و صدور مجوزهای سرمایه گذاری تاثیر گذار باشد.
بحرینی درادامه بیان کرد: این پنجره واحد با صرف حداقل زمان و هزینه به امورات سرمایه گذاران رسیدگی می کند تا سرمایه داران برای سرمایه گذاری در استان کمترین بوروکراسی اداری را طی کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان بیان کرد: در بسیاری از دستگاه های اجرایی چند سال پروسه رسیدگی به امور سرمایه داران به طول می انجامد که با این سامانه روند رسیدگی به کار سرمایه گذاران کوتاه می شود و در ماندگاری سرمایه گذاران در استان تاثیرگذار است.
وی همچنین درادامه با اشاره به آمار اتاق بازرگانی ایران از فضای کسب و کار خوزستان افزود: رتبه خوزستان در فضای کسب و کار از 29 در بهار پارسال به رتبه 10 در زمستان همان سال ارتقا یافت که این آمار نشان می دهد که کارهای موثری در فضای کسب و کار استان انجام شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان همچنین با اشاره به آمار صادرات غیر نفتی در سال 96 بیان کرد: پارسال میزان صادرات غیر نفتی به لحاظ وزنی و ارزشی 13 درصد نسبت به سال 95 رشد یافت همچنین پارسال میزان صادرات به کشور عراق به لحاظ وزنی هشت درصد کاهش و به لحاظ ارزشی هشت درصد افزایش یافت.
بحرینی گفت: پارسال هفت میلیارد و 300 میلیون دلار صادرات غیر نفتی از استان انجام گرفت که بیش از سه میلیارد دلار این مبلغ مربوط به صادرات صنایع پتروشیمی بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان افزود: باید به سمت افزایش صادرات کالاها و تولیدات داخلی پیش برویم تا بیشترین میزان صادرات را تولیدات داخلی تشکیل دهد.
معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: در سال 96 بالغ بر 85 پروژه اقتصاد مقاومتی برای خوزستان مشخص شده بود که 71 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
ایمان وسطایی درادامه افزود: ازجمله پروژه های شاخص اقتصاد مقاومتی پارسال خوزستان انعقاد تفاهم نامه هشت هزار میلیارد ریالی با بانک ملی برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای صنعتی راکد ، تدوین سند توسعه جامعه روستایی و عشایر استان، تدوین سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای 282 روستایی، توانمند سازی مناطق حاشیه و برنامه احیا سازی بافت های فرسوده نقاط شهری استان است.
معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان همچنین درادامه با اشاره به دیگر شاخص اقتصادی بیان کرد: جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی از دیگر شاخص های اقتصادی استان است که در سال 96 بالغ بر 909 میلیارد دلار سرمایه گذاری توسط سرمایه داران خارجی در استان جذب شد.
وی با اشاره به عمده مشکلات برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی اظهار داشت: نامناسب بودن فضای کسب و کار، بروکراسی اداری و نرخ بالای سود بانکی برای دریافت تسهیلات و وجود تنگناهای مالی از جمله این مشکلات است.
وی همچنین درادامه با اشاره به موضوع مشخص شدن پروژه های واگذاری دستگاه های اجرایی استان افزود: 105 پروژه واگذاری در دستگاه های استان جمع آوری و ثبت شده است که موفق به جذب سرمایه گذار در این پروژه ها نبودند.
وسطایی با اشاره به دلایل عدم جذب سرمایه گذار در این پروژه ها اظهار داشت: این پروژه ها جذابیتی برای جذب سرمایه گذار نداشتند وباید بستری فراهم شود تا پروژه ها برای جذب سرمایه گذار جذاب باشند.
وسطایی همچنین در ادامه با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان جزء شاخص های اقتصادی هستند بیان کرد: 85 شرکت دانش بنیان در استان وجود دارد که 220 محصول در استان تولید می کنند.
وی افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان نسبت به سایر شرکت های موجود در پارک علم و فناوری استان 28 درصد است که این تعداد شرکت یک هزار و 364 فرصت شغلی را در استان ایجاد کرده اند و 13 اختراع را نیز به ثبت رسانده اند.
7158/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.